رییس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان آذربایجان¬شرقی گفت: متخصصین و شاغلین در کنار شغل خود می توانند کارشناسی رسمی مرکز شوند.
به گزارش جارچی اخبار، ایرج شهین باهر در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری آزمون کارشناسان رسمی مرکز گفت: چندین سال است که در جهان قضات برای صدور رای در خصوص مسایل فنی و تخصصی، از کمک کارشناسان استفاده می کنند تا بتوانند به درستی و عادلانه قضاوت کنند و حق کسی در این بین ضایع نشود.
وی افزود: در کشور هر سال چند میلیون پرونده وجود دارد که نیاز به رای و نظر کارشناسی دارد.
شهین باهر اظهار داشت: کارشناس رسمی در مورد هر پرونده به بررسی ابعاد گوناگون آن و انجام انواع تحقیقات لازم می پردازد و با کسب اطلاعات لازم، تمامی ابهامات موجود در پرونده را برای قاضی رفع کرده و در صدور رای به او کمک می کند.
وی تاکید کرد: کارشناس رسمی باید در حوزه کاری اش، فردی متخصص و حرفه ای باشد زیرا نظر کارشناس رسمی در رای صادرشده توسط قاضی در هر پرونده بسیار موثر است.
شهین باهر با بیان اینکه داشتن تجربه کاری در این حوزه بسیار مهم است گفت: یکی از شرایط جذب کارشناسان رسمی این است که باید ۵ سال سابقه کاری تخصصی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه کارشناس رسمی یک شغل نیست بلکه یک تخصص و حرفه است تصریح کرد: در موارد لازم در پرونده های مختلف از تخصص کارشناسان رسمی استفاده می شود، بنابراین بسیاری از متخصصان و شاغلین کشور می توانند در کنار شغلی که دارند، با دریافت پروانه کارشناس رسمی دادگستری، در صورت ارجاع پرونده قضایی به آنها، کار کارشناس رسمی انجام دهند.
شهین باهر افزود: گروه های تخصصی کارشناس رسمی در۱۱ دسته طبقه بندی شده اند که هر کدام رشته های تحصیلی خاصی را در بر می گیرد، این گروه ها عبارتند از منابع آب و معادن، ارزشیابی اموال منقول، امور پزشکی و غذایی، امور مالی، امور وسائط نقلیه، راه و ساختمان و نقشه برداری، صنعت و فن، فنون هنری، کشاورزی و منابع طبیعی، خدمات اداری و عمومی، ایمنی و حوادث.
وی تاکید کرد: در هر دوره از آزمون کارشناس رسمی دادگستری، بنا بر نیاز موجود، از برخی از این رشته ها و به تعداد محدود، کارشناس رسمی جذب می شود.
رییس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجانشرقی ادامه داد: ظرفیت پذیرش در هر رشته و محل براساس نیاز دادگاهها و محاکم قضایی آن حوزه تعیین میشود.
شهین باهر گفت: برای دریافت پروانه کارشناس رسمی باید مراحل مختلفی طی شود که آزمون کتبی اولین مرحله آن است. قبول شدگان در آزمون کارشناس رسمی، باید مرحله مصاحبه شفاهی و گزینش را هم بگذرانند تا به طور قطعی پذیرفته شوند. پس از آن با گذراندن دوره های عملی و کارآموزی، می توانند پروانه کار خود را به طور رسمی دریافت کنند.
رییس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی گفت: ثبت نام آزمون از ۱۳ اسفند آغاز شده و تا ۲۳ اسفند ادامه دارد که بر اساس برنامه ریزی های انجام یافته این آزمون در ۹خرداد سال ۹۹ برگزارخواهد شد.