شیوع کرونا در بیش از ۱۳۵ کشور جهان اقتصاد جهانی ‌را از رونق انداخته و از طرفی اولویت سلامت همگانی و لزوم ماندن در خانه برای کاهش ارتباطات عمومی و در امان ماندن مردم از ویروس کرونا، تجارت و اقتصاد بازار داخلی ‌را نیز دچار کسادی و رکود شدید کرده است.

گلایه کسبه، اصناف، تجار و بازاریان از کسادی کسب و کار از طرفی و اذعان و تاکید خود آنان بر لزوم کنترل و مبارزه با ویروس کرونا از طریق ماندن در خانه، آنان را با مشکل در تامین هزینه های جاری و کسب درآمد برای گذران زندگی مواجه کرده است.

کاهش فروش ۳۰ درصدی اصناف در آذربایجان شرقی

معاون بازرگانی صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تبعات جهانی کرونا بر کسی پوشیده نیست و بر اساس آخرین گزارش‌ها ۵۰ میلیارد دلار به بخش‌های مختلف اقتصاد جهان در ٢ ماه گذشته خسارت وارد شده است.

محمدمهدی برقی با بیان اینکه ظرفیت تولید نیز به دلیل کرونا از دو ناحیه مصرف و عرضه ‌کالا دچار مشکل شده است، افزود: مصرف به عنوان مهمترین پارامتر در تقاضا کاهش یافته و میزان تقاضا برای تولید کالاهای داخلی نیز کاهش نشان می‌دهد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی گفت: تقاضا برای تولید کالاهای داخلی کاهش نشان می‌دهد که نمود آن ‌اکنون در اصناف خود را نشان می دهد، به طوری که بسیاری از واحدهای صنفی مرتبط با کفش، لباس، پوشاک و برخی کالاهای غیرضروری با کاهش تولید و فروش مواجه شدند.

معاون بازرگانی صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اصنافی که در حوزه کارهای مرتبط با معاش و مایحتاج روزانه مردم کار می‌کنند زیاد دچار آسیب نشده اند، اظهار کرد: بر اساس آمار غیر رسمی حدود ۳۰ درصد میزان فروش واحدهای صنفی به خصوص واحدهای صنفی که وابسته به فروش کالاهای پایان سال بوحدود ٣٠ درصد میزان فروش واحدهای صنفی آذربایجان شرقی با شیوع کرونا کاهش یافته است.ده و بر این اساس برنامه‌ریزی کرده بودند، با کاهش شدید در فروش مواجه شده است.
‌برقی با اشاره به اینکه عرضه یکی از مهمترین عوامل رونق اقتصاد می‌باشد، گفت: تحت تاثیر بیماری کرونا، کاهش تولیدات کارخانه ها به علت عدم فروش و صادرات دچار مشکل و این موضوع هم در خط تولید هم در تولید ناخالص داخلی و هم در روند تجارت استان تاثیرگذار شده است.

وی ادامه داد: ‌ صادرات محدود شده و حجم تجارت استان کاهش یافته است، ‌ صادرات و واردات در مرزهای بازرگان نوردوز جمهوری آذربایجان با کنترل های شدید و اقدامات بهداشتی انجام می شود؛ البته این موضوع طبیعی است و در اقتصاد دنیا این تأثیرگذاری وجود داشته است.

برقی ادامه داد: رایزنی هایی برای رفع مشکلات در حال انجام است و در ساعات معین مرزها برای واردات و صادرات باز می شود.

‌ وی با اشاره به پیش بینی ها و حمایت هایی که دولت از بخش تولید صنعت و تجارت کرده است، گفت: ‌ بسته های حمایتی و تشویقی پیشنهاد شده شامل معافیت‌ در بخش های مالیاتی، استمهال تسهیلات بانکی، پرداخت های بیمه ای مرتبط با تامین اجتماعی ‌از جمله این پیشنهادات و پیش بینی ها می باشد.

وی اضافه کرد: محل های اجاره ای دولتی نیز با این پیشنهادات شامل معافیت در ماه های فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده خواهند شد؛ البته تمام تلاش دولت بر مساعدت است، به طوری که قبض آب، گاز و تلفن واحدهایی که نیز تحت تاثیر کرونا قرار گرفته اند، شامل تخفیف خواهد شد.

معاون بازرگانی صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: ‌کالاها و بخش هایی که برای فروش شب عید بوده، به خصوص در بخش خشکبار، دچار خسارت شدند.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای مصوبات ستاد کرونای استان گفت: ‌ قلیان سرا ها، قهوه خانه ها و سالن های غذاخوری که از ارائه خدمات تا اطلاع ثانوی ممانعت شده اند، موظف به اجرای این مصوبات و تمکین به قانون هستند، زیرا در غیر این صورت با آنها برخورد جدی خواهد شد.

برقی یادآوری کرد: برنامه های جبرانی تشویقی و حمایتی از طرف دولت در نظر گرفته شده و اتاق اصناف نیز به طور جدی به دنبال احقاق حقوق بخش تولید است، اما اکنون در شرایطی قرار داریم که سلامت مردم بیش از اقتصاد مورد اهمیت است.

‌وی تاکید کرد: اکنون شرایط خاص و امنیت بهداشت و سلامت روان جامعه مهم تر از مسایل اقتصادی است؛ بر این اساس باید دست در دست هم ‌با همراهی یکدیگر بر بیماری کرونا فایق آییم تا این بیماری ریشه کن شود، دولت نیز تلاش می کند آسیب ها به حداقل برسد.

۶۵هزار واحد صنفی آذربایجان شرقی از کرونا خسارت دیدند

رییس اتاق اصناف آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: بیماری کرونا به صورت عمومی بر کسب و کار تمام اصناف و رسته های شغلی تاثیر منفی گذاشته است.

سیدحبیب هاشمی اظهار کرد: ۶۵ هزار واحد صنفی در منطقه وجود دارد که زیرپوشش ۷۳ اتحادیه و در قالب ۱۴ هزار رسته شغلی فعالیت می کنند که اقتصاد هر کدام به نوعی تحت تاثیر منفی بیماری کرونا قرار گرفته است.

وی افزود: قهوه خانه داران، غذاخوری ها، آرایشگاه ها، سالن های پذیرایی و عروسی بیشترین آسیب را در این خصوص دیده اند و متضرر شده اند.

هاشمی با بیان اینکه شیوع کرونا در بدترین زمان ممکن برای بازار و در آستانه عید بوده است، ادامه داد: کل بازار تبریز تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته است؛ البته بازار سنتی و سرپوشیده این کهن شهر، بیشتر تاثیر را از کرونا داشته، فروش کاهش محسوسی داشته و در حالت رکود و تعطیلی قرار گرفته است.

وی افزود: خوشبختانه با نظارت اصناف تاکنون هیچ کس از کارکنان شاغل در صنف های تبریز اخراج نشده اند، اما چون آینده مشخصی برای کنترل و ریشه کنی بیماری کرونا مشخص نشده و خطر شیوع بیشتر آن همچنان وجود دارد، برنامه ریزی اقتصاد بازار نیز دچار مشکل شده است.

هاشمی با اشاره به تلاش دولت برای مساعدت به اقشار مختلف یادآوری کرد: مساعدت برای استمهال چک بازاریان و اصنافی که تحت تاثیر کرونا قرار دارند، باید به دقت مورد اجرا درآید تا حداقل بازاریان، کسبه و اصناف در این خصوص دچار دغدغه بیشتر نشوند.

با اخلاگران اقتصادی برخورد جدی می شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز با تأکید بر برخورد جدی با اخلال‌گران و سودجویانی که از موضوع سلامت مردم سوءاستفاده می‌کنند، گفت: در عین حال باید زمینه را برای فعالیت تولیدکنندگان واقعی و خوش‌نام برای تأمین نیازهای مردم در شرایط سخت کنونی فراهم کنیم.

علی جهانگیری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی، تأمین مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده مورد نیاز مردم در اولویت است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیازهای اساسی این حوزه را شناسایی و برای هماهنگی با تولیدکنندگان به کمیته اقتصادی اعلام کند.

وی با بیان اینکه مدیریت توزیع این اقلام برعهده دانشگاه علوم پزشکی تبریز است، گفت: نظارت بر نحوه عرضه و توزیع این اقلام نیز به صورت مشترک توسط دستگاه‌های مسوول و طبق شیوه‌نامه مبارزه با احتکار انجام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی همچنین اطلاع‌رسانی درباره تولید و توزیع مواد بهداشتی و همچنین مسائل اقتصادی مربوط به پدیده کرونا را جزو وظایف کمیته اقتصادی ستاد مقابله با کرونا برشمرد و اظهار کرد: این کمیته باید به صورت کارشناسی و تخصصی تأثیرات پدیده کرونا بر اقتصاد استان را بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

بازرگانان و صنعتگران در صف اول نیکوکاری هستند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: اعتقاد راسخ صنعتگران خیراندیش استان به مقوله مهم مسولیت اجتماعی بر کسی پوشیده نیست.

حبیب امین زاده با اشاره به روزهای پایانی سال و در پیش بودن بهار طبیعت افزود: حمایت از اقشار آسیب پذیر در ایام عید امسال متفاوت از سال های گذشته است.

وی ادامه داد: در حال حاظر آنچه اهمیت موضوع نیکوکاری را ۲ چندان می کند، متاثر شدن فضای اقتصادی جامعه و خانواده ها از شیوع بیماری کروناست؛ که تمهیدات لازم برای مقابله با آن موجب شد فضای کسب و کار در پایین ترین اندازه خود باشد و لطمه های آن بر اقشار ضعیف و کم برخوردار جامعه بیشتر شود.

امین زاده با تقدیر از فعالان اقتصادی استان به خاطر مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی همیشه در ابتدای صفوف مجاهدت بودند؛ خاطر نشان کرد: مطمئنا با همدلی و همراهی آحاد مردم و مسوولان بر این مسئله مهم اجتماعی و بهداشتی نیز غلبه خواهیم کرد.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: تهیه و تامین اقلام بهداشتی و درمانی از سوی خیران در کنار اقدامات انسان دوستانه جامعه پزشکی کشور مهمترین دغدغه امروز است.

امین زاده همچنین ادامه داد: مقرر شده کمک های نقدی و غیر نقدی فعالان اقتصادی در اختیار جامعه پزشکی و مسئولان این حوزه در استان قرار گیرد.