برگزاری همه پرسی حکومت جمهوری اسلامی در روزهای دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ و اعلام نتیجه همه پرسی و رای «آری» مردم به جمهوری اسلامی در دوازدهم فروردین سرآغاز پیروزی مستضعفان بر مستکبران و حیات دوباره اسلام و روز تثبیت انقلاب اسلامی بود.

در سپیده دم ۱۲ فروردین خورشید عشق به اسلام، قرآن و ولایت در بسترگاه فجر امید و آزادی پرتوافشانی کرد و خونی تازه در رگ‌های خشکیده جهان اسلام جاری شد و جانی دوباره بر پیکره اسلام بخشید و نویدبخش پگاه پیروزی و غلبه حق بر باطل گشت.

این روز، نماد ظهور حکومتی از جنس عشق و عدل و نشر هوایی دلپذیر برای ساخت و آبادانی در ایران و زایشی نو در تقوم چهار فصل این کشور است.

واژگان «جمهوری اسلامی؛ آری» طعم آرمان‌های استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را به معنی واقعی به کام مردم شیرین کرد و نهال جمهوری اسلامی در این روز تاریخی جوانه زد.

آرمان‌هایی که حال با گذشت ۴۱ سال از آن روز، همچنان در دل‌های انقلابیون و جوانان انقلابی نسل های بعد این سرزمین می‌تپد.

جمهوری اسلامی تحقق اراده ملت بر تعیین سرنوشت خود بود

استاندار سمنان در پیامی به مناسبت ۱۲فروردین روز جمهوری اسلامی، ابراز داشت: همه پرسی نظام حکومتی ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و رأی مثبت اکثریت قاطع ملت به نظام جمهوری اسلامی، بزرگترین تحول کشور پس از انقلاب افتخارآفرین ۲۲ بهمن در سال ۱۳۵۷ بود.

علیرضا آشناگر در این پیام افزود: تشکیل جمهوری اسلامی، نه تنها اراده ملت ایران بر تعیین سرنوشت خود را تثبیت نمود و برای آنان استقلال و آزادی به ارمغان آورد، بلکه این بارقه امید در دل محرومان و مستضعفان جهان درخشید که بعد از قرن ها رنج و درد، جلوه ای از وعده خداوند تبارک و تعالی را شاهد باشند.

وی یادآور شد: در آغازین روزهای سال ۱۳۹۹ با گرامیداشت روز ۱۲ فروردین (روز جمهوری اسلامی ایران) باور دارم که دولت تدبیر و امید بیش از پیش درخدمت به مردم قدرشناس و آگاه ایران موفق بوده و ضمن همدلی روزافزون مردم به منظور حفظ اقتدار کشور، بر موانع رشد و پویایی جامعه و تحقق شعارجهش تولید فائق آید.

استاندار سمنان در این پیام افزود: ایران مهد رادمردان و شیرزنانی است که دل در گرو آبادانی میهن نهاده و بدون تردید پیشرفت همه جانبه کشور و ثبات آن از طریق همدلی و همکاری همه جانبه مردم میسر خواهد بود.

شعار انقلابیون حول استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: آرمان‌های جمهوری اسلامی که نظام برآمده از یک انقلاب بود را می‌توان در شعارهای انقلابیون جست و جو کرد.

حبیب‌الله خجسته‌پور افزود: شعارهای انقلابیون به طور عمده حول چهار محور متمرکز می‌ شد که در قالب شعار معروف استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی قابل رویت است.

وی با اشاره به اینکه این چهار واژه را می‌توان از آرمان‌های اصلی نظام برآمده از انقلاب تعریف کرد، ادامه داد: استقلال از ابرقدرت‌های زمان یعنی بلوک شرق و غرب مهمترین دستاورد همه پرسی به نام «جمهوری اسلامی» بود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان با اشاره به رگه هایی از آرمان آزادیخواهی در ایران، بیان کرد: یکی از نمونه‌های آن تشکیل جنبش عدم تعهد در بین کشورهای عضو سازمان ملل متحد است که به نوعی ابتکار زنده یاد دکتر محمد مصدق بود.

وی با بیان اینکه حکومت پهلوی میانه‌ای با این رویکرد نداشت،خاطرنشان کرد: به همین خاطر، این رویکرد تبدیل به یکی از آرمان‌های انقلابیون شدو با پیروزی انقلاب اسلامی به بارنشست.

وی تصریح کرد: آزادی‌ای که پاسخی به استبداد سیاسی حکومت شاهنشاهی بود.

خجسته‌پور، جمهوریت نظام را مولفه سوم آرمان‌های انقلابی برشمرد و اضافه کرد: این شاخصه به معنی برتری اراده عمومی و تشکیل نظامی مبتنی بر دموکراسی است.

وی افزود: واژه چهارم این شعار که شاید به نوعی اولویت اول بسیاری از انقلابیون می‌باشد، ماهیت نظام را مشخص می‌کند.

معاون سیاسی استاندار سمنان ادامه داد: واژه چهارم، نظامی مبتنی بر رای مردم اما براساس قوانین اسلام است.

برآورده شدن آرمان‌های همه گروه‌های سیاسی با جمهوری اسلامی

خجسته‌پور بیان کرد: در کنار هم قرار گرفتن چهار آرمان، خواسته‌های اکثریت گروه‌های سیاسی دخیل در انقلاب را برآورده می‌کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان یادآور شد: آرمان‌های انقلاب خواسته‌های کسانی که با رویکرد ملی‌گرایی به دنبال استقلال و افرادی که با رویکرد دینی به دنبال حاکمیت دین و مذهب در عرصه جامعه بودند و دیگر گروه‌هایی که آمال و آرزوهای خود را در گرو آزادی و دموکراسی می‌دیدند، برآورده می‌ساخت.

استقلال و آزادیخواهی بزرگترین آرمان‌های جمهوری اسلامی

فعال سیاسی و اجتماعی استان سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا افزود: ۱۲ فروردین روزی تاریخی و مهم برای ایران اسلامی است چرا که در این روز با رای اکثریت قاطع مردم نظام سیاسی کشور پس از ۲ هزار و ۵۰۰ سال از نظام سلطنتی به نظام جمهوری اسلامی تغییر یافت.

همت هادیان افزود: جمهوری اسلامی شکل نوینی از نظام حکومتی بود آرمان‌های آن بر سه محور اساسی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی قرار گرفت.

وی بیان کرد: آرمان‌های مختلف شامل تقویت دین مردم، بیداری اسلامی، عزت امت اسلامی، تحقق عدالت اجتماعی، فقرزدایی و رفع تبعیض ها، دفاع از مظلوم، امنیت داخلی و پیشرفت‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مدنظر قرار گرفت.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی با بیان اینکه با گذشت ۴۱ سال از آن روز در بسیاری از آرمان‌ها و اهداف به نتیجه رسیدیم، تصریح کرد: در بعضی از آن اهداف در مسیر هستیم که نیازمند تلاش و ادامه راه تحت ولایت مطلقه فقیه برای رفع کمبودها و کاستی‌ها است.

این فعال سیاسی و اجتماعی سمنان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاسی و جغرافیایی با استقلال در بسیاری از حوزه‌ها از جمله نظامی، دفاعی و علمی و اقتصادی به خودکفایی رسید.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در تحقق شعار آزادی رشد و نمود فراوانی داشت، ادامه داد: در محقق شدن جمهوریت که همان رای مردم است، برگزاری انتخابات موفقیت بزرگی محسوب می شود و امروز انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا همه با رای مستقیم مردم اتفاق می‌افتد.

آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران راهبرد اساسی دیگر کشورها

هادیان با اشاره به انتقال آرمان‌هایوالای جمهوری اسلامی به کشورهای منطقه، بیان کرد: یکی از اهداف جمهوری اسلامی صدور انقلاب و اسلام به دنیا بود و امروز قدرت ایران در منطقه و حتی جهان مشهود است.

وی تاکید کرد: امروز ایران جلودار و محور مقاومت در کشورهای مختلف است.

فعال سیاسی و اجتماعی سمنان یادآور شد: ایران اسلامی با کمک بسیاری از کشورهای اسلامی مقابل زورگویی و قلدری قدرت‌های استکباری ایستاده و امروز این نظام صدای مظلومیت مظلومان را شنیده و پاسخ داده است.

وی ابرازداشت: مقاومت، یک راهبرد اساسی در سیاست خارجی ایران اسلامی به عنوان محور و امید کشورهای مظلوم و ستمدیده شده است.

این فعال سیاسی و اجتماعی سمنان گفت: بیداری اسلامی در منطقه و حتی بسیاری از کشورهای خارج منطقه با محوریت جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران، دنیا را از شکل دو قطبی خارج کرده است،افزود: کشورمان به عنوان یک قطب بزرگ و تاثیرگذار در منطقه و صحنه بین الملل مطرح است.

هادیان با تاکید بر اینکه اگرچه هنوز تا رسیدن به آرمان‌های واقعی نظام جمهوری اسلامی در کشور راه زیادی باقیمانده است،تصریح کرد: با هدایت مقام معظم رهبری، تلاش، پایداری و مقاوت مردم و استفاده از تمام ظرفیت ها و توانمندی‌های کشور به جایگاه واقعی برسیم.