به گزارش جارچی اخبار،رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص همکاری بانک ها با بخش خصوصی در پی شیوع ویروس کرونا، گفت: در این خصوص دولت بسته هایی حمایتی ارائه کرد که ناکافی بود و تجربه نشان داده که سیاست های پول پاشی دولت و بانک ها از بخش خصوصی و کسب و کارها هیچ گاه موثر نبوده؛ چرا که شبکه بانکی و دولت در این گونه سیاست ها عملکرد چشمگیری نداشته و حتی برخی طرح ها که جهت تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند، مورد عمل قرار نگرفته اند.

مسعود گلشیرازی در اولین نشست خبری اتاق بازرگانی اصفهان که به صورت آنلاین با اصحاب رسانه برگزار شد، به ارزیابی اثر بیماری کرونا به اقتصاد کشور و استان پرداخت و اظهار کرد: شرایط می طلبد تا صاحبان رسانه در کنار اندیشمندان و خردمندان با همفکری و اتخاذ راهکارهای مناسب بتواننداین شرایط که تبعات بسیار زیادی بر اقتصاد و کسب و کار و زندگی مردم و کشور حادث کرده را به حداقل برسانند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان افزود: در حال حاضر دولت تنها در بسته حمایتی خود به وام های قرض الحسنه تنفس داده و عده‌ای که سررسید اعتبارات‌شان در اسفندماه ۹۸ و فروردین‌ماه ۹۹ بود در این میان بلاتکلیف شدند که در این رابطه اتاق اصفهان پیشنهاد می‌کند روند ارائه تسهیلات برای تأمین مالی بنگاه‌ها، بدون واسطه و مستقیماً از سوی دولت صورت بگیرد و حدود ۱۵ برابر تولید ناخالص داخلی کشور به عنوان تسهیلات دوساله در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار داده شود.

وی با تاکید بر اینکه رسالت مهم‌تر اتاق در این شرایط اهتمام ویژه‌تر به کسب و کارهای نظام اقتصادی بود، ادامه داد: در این راستا چندین جلسه با اقتصاددانان، هیئت نمایندگان و کارشناسان اقتصادی از سوی اتاق اصفهان برگزار شده است.

وی به پیشنهاد اتاق اصفهان اشاره کرد و افزود: روند ارائه تسهیلات برای تأمین مالی بنگاه‌ها باید بدون واسطه و مستقیماً از سوی دولت صورت گیرد و باید حدود ۱۵ برابر تولید ناخالص داخلی کشور به عنوان تسهیلات دوساله در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار گیرد.

گلشیرازی با بیان اینکه گام دوم پیشنهادات اتاق اصفهان، اعطای سرمایه در گردش به بنگاه‌های اقتصادی است، گفت: در این پیشنهاد دولت می تواند معادل اظهارنامه فصل سوم سال ۱۳۹۸، تسهیلات و به نوعی سرمایه در گردش در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار دهد.

وی افزود: میزان تسهیلات پیش‌بینی شده در این بسته پیشنهادی چند برابر بسته حمایتی ۷۵ هزار میلیارد تومانی دولت است که هنوز حتی ساز و کار مشخصی برای ارائه آن تدوین نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه با نظر وزارت صمت برای تولید بدون وقفه در صنایع موافق نیستم ،افزود: تأثیرات ناشی از ویروس کرونا بر اقتصاد اصفهان بین ۲۲ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان متغیر است و پیش بینی می شود اقتصاد کشور تا ۱۷ درصد تولید ناخالص داخلی خسارت ببیند.

وی با اشاره به شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت جوانان کشور ،تحریک تقاضا در جامعه و تشویق برای ازدواج از مهمترین راهکارهای برون رفت از این بحران است که می تواند تبعات سایه کرونا بر نظام اقتصادی کشور را جبران یا به حداقل برساند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: از سوی دیگر اهالی کسب و کار و دولتمردان باید با اتخاذ سیاست های درست، دقیق و کارآمد موجب جهش تولید شوند تا تبعات ناشی از ویروس کرونا بر اقتصاد کشور کاهش یابد.

وی با بیان اینکه بعد از اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور، اتاق بازرگانی اصفهان از اسفند ماه ۱۳۹۸ کمیته پیشگیری از ویروس کرونا را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در دستور کار خود قرار داد، افزود: اتاق نسل سوم بازرگانی اصفهان این وظیفه اجتماعی را به عنوان اتاق مشکل گشا انجام داده است و درگام بعدی پس از مهیا کردن مقدمات بهداشتی و درمانی، حمایت های معیشتی از مشاغلی که از ویروس کرونا آسیب دیده اند را مورد توجه قرار داده است و از امروز توزیع این بسته ها با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، بسیج و سپاه اصفهان آغاز شده و این کار به صورت روزانه ادامه خواهد یافت.

گلشیرازی با بیان اینکه رسالت مهم اتاق بازرگانی در شرایط کنونی توجه ویژه به حوزه اقتصاد و کسب و کار است، اظهار کرد: به همین منظور چند جلسه با اقتصاددانان، هیئت نمایندگان و کارشناسان اقتصادی از سوی اتاق اصفهان برگزار شده است و به دنبال آن از سوی این مجموعه پیشنهاداتی به بدنه سیاست‌گذار کشور جهت کاهش تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا ارائه شده است.

وی تاکید کرد: راهکارهای پیشنهادی، دو شاه‌ کلید اساسی به نام های لزوم توجه به تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت جوان کشور دارد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت :به طور یقین بسته های اقتصادی و ایجاد ساختار هوشمند و سازوکار، می تواند تبعات اقتصادی بحران مالی پسا کرونا را کم کند.

پیش بینی کاهش صادرات کشور در سال جهش تولید

وی با اشاره به کاهش ارزش نفت در بازارهای جهانی، تصریح کرد: بی شک در سال آینده ارزش صادرات ایران کاهش پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر پس از شیوع ویروس کرونا شاهد بسته شدن مرز برخی ازکشورهای همسایه همچون ترکیه و عراق بر فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بودیم، در حالیکه ارزش سالیانه صادرات به کشورهای همجوار ۱۰ میلیارد دلار است اما اکنون در حوزه صادرات با محدودیت تقاضا روبرو شده ایم .

گلشیرازی همچنین با اشاره به کاهش ارزش پول ملی در پی محدودیت اعمال شده برای فعالان اقتصادی ایرانی از سوی FATF در اسفند ۹۸، اظهار کرد: ارزش پول ملی در سال جاری کاهش خواهد یافت که لازم است دولت با ایجاد خطوط اعتباری ویژه شرایط مناسبی برای فعالیت صادرکنندگان در بازارهای مهم صادراتی فراهم کند .

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه پیش از این نیز بنگاه‌های دولتی، شبه دولتی و خصولتی از نظر اعتبارسنجی در شبکه بانکی، به راحتی تسهیلات دریافت می‌کردند، تاکید کرد: در بسته حمایتی دولت این بخش مجدداً از تسهیلات دولت بهره‌مند می شوند و بدنه بخش خصوصی همچنان از این حمایت ها بی بهره خواهد ماند، بنابراین دولت باید در جزئیات نظام تسهیلاتی خود تجدید نظر کند.

وی همچنین زیان ناشی از تداوم ویروس کرونا بر اقتصاد ملی و تولید ناخالص داخلی را در بازه زمانی ۱۵ اریبهشت، ۱۵ خرداد و ۱۵ تیر ماه بین ۹ تا ۱۷ درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به تاثیرات بالای اقتصاد استان در بخش های گردشگری و خدمات، این زیان ۳۰ درصد بالاتر از میانگین کشور است و موجب افت ۲۰ درصدی سهم استان اصفهان در تولید ناخالص داخلی خواهد شد.