«سید احمد مقدسی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ما افزود: طبق آمارهای موجود میانگین سرانه مصرف شیر و لبنیات در جهان برای هر نفر ۱۶۵ کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه اکنون برخی کشورهای پیشرفته همچون هلند سالانه ۵۲۰ کیلوگرم سرانه مصرف دارند اظهارداشت: درحالیکه طبق گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد فائو استاندارد جهانی سرانه مصرف شیر و لبنیات را برای هر فرد باید ۳۰۰ کیلوگرم در سال باشد.

رییس هیات مدیره انجمن گاودداران تصریح کرد: دولت در برنامه پنج ساله ششم توسعه تلاش دارد تا میانگین مصرف سرانه شیر و لبنیات در ایران را حداقل به میانگین جهانی ۱۶۵ کیلوگرم در سال برساند.

شیر دارای ۹ ماده غذایی ضروری بدن

رییس هیات مدیره انجمن گاودداران تصریح کرد: شیر به عنوان یک ماده غذایی کامل تامین کننده پروتئین ، انواع ویتامین، کلسیم و فسفر مورد نیاز بدن است.

به گفته وی، شیر دارای ۱۶ درصد پروتئین ، ۱۵ درصد ویتامین a ، حدود ۳۵ درصد ویتامین b۲ ، حدود ۱۰ درصد ویتامین b۳ ، نزدیک ۲۰ درصد ویتامین b۵ ، حدود ۵۰ درصد ویتامین b۱۲ ، حدود ۲۵ درصد ویتامین d، نزدیک ۲۵ درصد کلسیم ، ۲۰ درصد فسفر است که نیاز بدن را تامین می کند.

مقدسی جذب کلسیم از طریق مصرف شیر وماست را بالادانست و گفت: برای تولید هر کیلوگرم پنیر نیز حداقل پنج کیلوگرم شیر مصرف شده که جذب کلسیم پنیر و شیر به مراتب بالاتر از خود شیر است.

وی تنوع محصولات لبنی را برای ذائقه های مختلف دانست و افزود: اکنون سالانه ۱۱ میلیون تن شیر در کشور تولید می شود که ۱۰ درصد آن در قالب فراورده های لبنی به ۲۹ کشور دنیا از جمله اتحادیه اروپا و امریکا صادر می شود.

به گفته وی، سرانه تولید شیر برای هر ایرانی سالانه ۱۳۰ کیلوگرم است.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل از ایرنا, رییس هیات مدیره انجمن گاوداران صنعت لبنیات ایران را یکی از پیشرفته ترین صنایع در دنیا برشمرد و اظهارداشت: اکنون ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان لبنیات در منطقه است در حالیکه ۴۰ سال گذشته یکی از بزرگترین واردکنندگان بودیم.

مقدسی افزود: برای اصلاح فرهنگ مصرف شیر و لبنیات دولت باید چاره‌ای بیندیشد زیرا با افزایش مصرف و رساندن آن به میانگین مصرف جهانی می‌توان بخش عمده هزینه‌های بهداشت و درمان و بیمه را کاهش داد.

وی بر این باور است که روزانه مصرف یک لیوان شیر در افزایش سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار است.