رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: بیماری کرونا با انسان‌ها خواهد بود، با نگرشی جدید به زندگی ادامه دهیم.

به گزارش جارچی اخبار از کاشان، دکتر سید علیرضا مروجی در نشست خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: از کره زمین رخت برنخواهد بست و با مردم زندگی خواهد کرد و ما باید با رفتارهای پیشگیرانه زنجیره انتقال آن را قطع کنیم تا دوباره شاهد موج برگشت آن نباشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: شمار بیماران این منطقه نسبت به جمعیت خیلی بالا بوده و با این وجود کرونا موجب تغییر بسیار زیادی در شیوه زندگی، تعاملات و اجتماعات مردمی شده است.

محسن تقی‌زاده نیز در این نشست ضمن اشاره به وظایف معاونت غذا و دارو اظهار داشت: خوشبختانه با تمهیدات صورت گرفته در تامین ماسک برای مراکز درمانی و بهداشتی مشکلی وجود نداشت و در ابتدا تلاش کردیم ماسک مورد نیاز این مراکز را تامین کنیم و پس از آن از پتانسیل خیران استفاده شد تا کمبود ماسک را جبران کنیم.

وی ضمن اشاره به صدور پنج مجوز تهیه ماسک در کاشان خبر داد و افزود: یک کارگاه توانایی تولید ماسک سه لایه روزانه شش هزار ماسک و کارگاه دیگر توانایی تولید روزانه دو هزار ماسک N95 فیلتردار را دارد و برخی کارگاه‌ها نیز به صورت موقت مجوز صادر شد تا تولید ماسک در شرایط بهداشتی اعلام شده داشته باشند.

معاون غذا و دارو از بازرسی ۷۰ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی مختلف خبر داد و ابراز داشت: ۱۶۰ لیتر ضدعفونی‌کننده در کاشان در انواع مختلف تولید شد و خوشبختانه در این زمینه مشکل نداشتیم و مشکل ماسک را توانستیم کمترین مشکل را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مصرف دستکش لاتکس در بیمارستان علوم پزشکی کاشان در مقطعی به بیش از ۲۰ هزار دستکش در روز بود، گفت: اولویت تامین دستکش برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است و بر همین اساس هر میزان دستکش در اختیار داشتیم در ابتدا نیاز بیمارستان‌ها را تامین کرده و سپس در اختیار داروخانه‌ها برای فروش قرار داده می‌شد.

با رعایت فاصله هوشمند در دل بیماری کرونا مصون بمانیم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان با بیان اینکه هم اکنون در دل بیماری کرونا هستیم با فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت به زندگی ادامه بدهیم.

محمد حاجی‌جعفری نیز در این نشست تصریح کرد: نباید در جامعه این اشتباه القا شود که کرونا تمام شده است و آن را پشت سر گذاشته‌ایم.

وی افزود: هر زمان که کرونا تمام شود، ما شاهد اثرها و عوارض این بیماری در جامعه خواهیم بود که برخی از آنها در زمان حاضر جلوه‌ می‌کند و برخی نیز مانند مسایل اجتماعی، فردی و اقتصادی در آینده بیشتر قابل مشاهده خواهد بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه حتی قرنطینه طولانی نیز دارای عوارض است، گفت: برای جلوگیری یا کاهش این آسیب‌ها، گروه روان‌پزشکی دانشگاه با اختصاص خط تلفن ۵۵۵۸۲۵۰۳ برای بیماران و خانواده‌های آنها برنامه‌ریزی کرده و کارگروه ارزیابی علمی نیز در دانشگاه ایجاد شده و یکی از فعالیت‌های آن بررسی اثرهای روانی کرونا بر جامعه است.

حاجی‌جعفری اضافه کرد: در زمان حاضر تنها به موضوع بیماری کرونا پرداخته می‌شود و برای مشاوره و آگاه‌سازی و راهنمایی برنامه‌ریزی‌هایی در سطح ملی و دانشگاهی انجام شده است که به مرور زمان به اطلاع خواهد رسید.

وی ادامه داد: تغییر نگرشی در بیماری کرونا ایجاد شده این است که به مردم حق داده شود، مظرب یا افسرده باشند چون پیش‌تر اگر شخصی افسردگی و اضطراب داشت، نمی‌توانستند کلمه اختلال روانی در موردش به کار ببرند؛ این درحالی است که همگان مشاهده کردند، تمام انسان‌ها به همان اندازه که حق دارند کرونا بگیرند، حق دارند افسرده و مضطرب و دچار دلهره نیز بشوند و دارو استفاده کنند.

حاجی‌جعفری همچنین اظهارداشت: بر اساس آمار سه فرد زیر ۱۶ سال در منطقه کاشان، بیماری مشکوک تنفسی‌شان از نظر کرونا مثبت شده، یعنی از هر یک‌هزار نفر بیمار یک نفر زیر ۱۶ سال بوده است که آمار تعجب انگیزی نیست.

ضرورت اهتمام برای تغییر رفتار بر اساس بحران کرونا

رییس مرکز بهداشت کاشان هم در ادامه تذکر، نظارت و تغییر رفتار مردم را چالش بزرگی دانست و اظهارداشت: این چالش نیازمند اهتمام همه اقشار و رسانه‌ها است که باید مردم را با مطالبه‌گری آشنا و نسبت به آن آگاه کنند.

مسعود دهقانی با اشاره به وجود ۱۵ هزار واحد صنفی در کاشان افزود: ۱۲ هزار صنف از این میان اجازه فعالیت دارند که در روزهای نخست ۲۰ درصد در سامانه سلامت نام‌نویسی نکرده بودند اما در زمان حاضر بیشتر اصناف شهرستان دارای کد رهگیری هستند.

وی تصریح کرد: برخی اصناف با نصب کد رهگیری بر روی شیشه مغازه، اصول بهداشت کرونایی را رعایت نمی‌کنند که این مستلزم زمان است زیرا هم نیازمند مطالبات مردمی است و از سوی دیگر تغییر رفتار نیز امری زمان‌بر است.

رییس مرکز بهداشت کاشان از ۷۸۹ مورد بازدید غیرمحسوس از واحدهای صنفی خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۲۱ مورد تخلف گزارش شد که با تذکر شفاهی و توصیه‌های بسیجیان و ماموران بهداشتی این تخلف‌ها به ۵۷ مورد کاهش یافته است.

وی با اشاره به چهار هزار و ۶۲۰ مورد بازدید کارشناسان بهداشت محیط و حرفه‌ای در منطقه کاشان اضافه کرد: یک‌هزارو ۵۷۰ مورد اخطاریه صادر شده است.

دهقانی همچنین به فعالیت حدود ۳۰۰ واحد نانوایی در این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: ۷۰ درصد این واحدهای صنفی دارای شرایط مصوبه‌های ستاد پیشگیری و مدیریت بیماری کرونا هستند و ۹۰ درصد آنها به دستگاه کارتخوان مجهز شدند.

وی بیان کرد: ۱۵۰ نانوایی تا کنون تذکر و اخطار دریافت کردند، ۱۰ متصدی نانوایی به دادگاه معرفی شدند و سه واحد نیز به علت تخلف و رعایت نکردن دستورالعمل‌ها پلمب شده‌اند.

به گفته رییس مرکز بهداشت شهرستان کاشان، ۱۰ نانوایی نیز به علت رعایت کردن پروتکل‌ها مورد تشویق قرار گرفتند.

دهقانی یادآور شد: مردم می‌توانند تخلف‌های واحدهای صنفی از جمله نانوایی‌ها را به سامانه ۱۹۰ اطلاع رسانی کنند تا نسبت به بررسی و پیگیری آنها اقدام شود.