به گزارش جارچی اخبار؛رییس اداره امور تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: بعد از شیوع کرونا ویروس روند برنامه های سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان از قالب شهری و عرصه محور به گونه ای دیگر تغییر یافت.
نفیسه گلشیرازی اظهار کرد: برنامه های اداره امور تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در این راستا به چند محور فکری، آموزشی و حرکتی تقسیم بندی شد که طرح مسابقات معمایی در بخش فکری قرار دارد.
وی با بیان اینکه در این ایام خانواده ها به تفریحاتی سالم برای در کنار هم بودن نیاز دارند، افزود: در این مسابقه بیش از یکصد معما طراحی شده است که تاکنون ۱۰ معما به صورت پوستر اطلاع رسانی شده و حدود دو هزار نفر از این مسابقه بازدید کرده اند.
وی ادامه داد: این برنامه از اول اردیبهشت آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه دارد که تاکنون ۱۰۰ پاسخ صحیح برای ۱۰ این طرح معمایی ارسال شده است.
گلشیرازی تصریح کرد: هر معما زمان پاسخ خاص خود را دارد و مخاطبان تنها فرصت دارند در این زمان پاسخ صحیح خود را ارسال کنند که به نفرات برتر هر معما جوایز ارزنده ای اهدا خواهد شد.
گفتنی است؛ علاقه مندان می توانند برای شرکت در این مسابقه، جواب معما را به همراه نام و نام خانوادگی خود و شماره معما به صفحه اینستاگرام @taftihrshahr و یا به شماره واتساپ ۰۹۱۴۰۱۲۳۰۴ ارسال کنند.
ملاحظهگری لازمه موفقیت افراد با طرح زندگی”متعامل”
کارشناسان برنامه چهلچراغ با برشمردن ویژگیهای زندگی متعامل، ملاحظهگری را لازمه موفقیت افراد با این طرح زندگی دانستند.
سلسله نشستهای چهلچراغ که در ماه رمضان امسال با موضوع “طراحی زندگی برای روزهای سخت” به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶ روزهای زوج از سیمای مرکز استان پخش میشود، پس از بررسی زندگی شاد، راحت، آرام و متعارف، به طرح زندگی رابطهمحور یا “زندگی متعامل” پرداخت.
دکتر محمدرضا عابدی عضو هیئت علمی و رییس دانشکده روانشناسی و مشاوره دانشگاه اصفهان و دکتر راضیه ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه صفاهان در این برنامه به بیان ویژگیهای افراد با نوع زندگی متعامل پرداختند و مزایا و معایب این نوع زندگی و واکنش افراد متعامل در شرایط عادی، پراسترس، اضطرار و بحرانی را بازگو کردند.
دکتر راضیه ایزدی اهل تعامل و رفت و آمد بودن را مهمترین ویژگی زندگی متعامل دانست و اظهار داشت: ارتباط برای این افراد بسیار مهم است و اینکه روابطشان کم نشود یکی از مهمترین دغدغههای آنها است.
او افزود: افراد متعامل بسیار نتیجهگرا هستند و این نتیجه را در ارتباط جستوجو میکنند و هر کاری از آنها خواسته شود را میسنجند تا ببینند چه کمکی به روابط آنها با دوستانشان میکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صفاهان با بیان اینکه برای افراد متعامل قوانین هر ارتباط مهم است، ادامه داد: این افراد حسابگر هستند و در روابط “دو دو تا چهار تا” میکنند. مثلاً اگر بخواهند برای فردی هدیه ببرند با توجه به هدیهای که قبلاً برایشان آورده تصمیم میگیرند. همچنین افراد متعامل برتریجو هستند و دوست دارند در روابط بهتر از سایرین باشند و دیده شوند.
دکتر محمدرضا عابدی نیز در ابتدای سخنان خود تأکید کرد قصد این برنامه از بررسی طرحهای مختلف زندگی قضاوت نیست بلکه معرفی است. تغییر این طرحها آسان نیست اما هدف برنامه چهلچراغ ایجاد انگیزه در مخاطبان برای اصلاح طرح زندگی خود است.
او درباره نمودهای رفتاری افراد با زندگی متعامل گفت: در زندگی این افراد رابطهبازی، آشنابازی و رفیقبازی وجود دارد و در هر جایی یک آشنا دارند. افراد متعامل بیشتر از افراد خانواده با دوستان خود رفت و آمد دارند که این دوستان لزوماً با خودشان همرده نیستند. افراد متعامل کار بقیه را راه میاندازند چون آشنا زیاد دارند و هر جا بروند به سرعت با دیگران دوست میشوند.
رییس دانشکده روانشناسی و مشاوره دانشگاه اصفهان با بیان اینکه این افراد کمکم انتظار پیدا میکنند که دیگران نیز کار آنها را راه بیندازند، تصریح کرد: در روابط آنها بده بستان وجود دارد و اگر کسی نتواند به این انتظار آنها پاسخ دهد، رابطه خود را با او قطع میکنند. دور این افراد همیشه شلوغ است، تلفن آنها مدام زنگ میخورد و انگار همیشه کار دارند.
دکتر راضیه ایزدی درباره واکنش افراد متعامل در شرایط عادی، پراسترس، اضطرار و بحرانی گفت: این افراد در شرایط عادی اهل رفت و آمد هستند و این موضوع برای آنها در اولویت است. افراد متعامل در شرایط پراسترس واکنش هیجانی دارند و به خاطر این آشفتگی باز هم به سراغ پیدا کردن آشنا در دانشگاه، بیمارستان و غیره میروند. افراد متعامل در شرایط بحرانی، منفعل، واکنشی و پیشتاز نیستند بلکه به صورت فعال از بحران عبور میکنند اما نیاز به یک رهبر دارند. در شرایط اضطرار نیز از چهار شیوه بیتفاوتی، صبوری، شاکی بودن و مأمور بودن، شاکی بودن از همه چیز را پیش میگیرند. این افراد در تحلیل مسائل سیاسی و اقتصادی نیز همواره شاکی هستند.
دکتر محمدرضا عابدی در پاسخ به اینکه افراد متعامل چطور با وجود شاکی بودن با افراد مختلف ارتباط برقرار میکنند، افزود: اتفاقاً این افراد با همین زبان شکایت دوست و آشنا پیدا میکنند و با شکایت کردن از دیگران پیش یک نفر با او ارتباط برقرار میکنند و زبان ارتباط آنها زبان شکایت است.
رییس دانشکده روانشناسی و مشاوره دانشگاه اصفهان درباره مزایای زندگی متعامل تصریح کرد: افراد متعامل در زندگی پیشرفتگرا هستند و حتی در جایی که مهارت و توانایی کمی هم دارند به مدد روابط پیشرفت میکنند. همچنین در جمع حرف برای گفتن دارند و حرف خود را به کرسی مینشانند. آنها برای حرف دیگران کمحوصله اما گویندگان خوبی هستند. همچنین کار دیگران را خوب راه میاندازند، در بحران فعال هستند و آدمهای باوجودی هستند.
دکتر راضیه ایزدی نیز درباره معایب زندگی متعامل خاطرنشان کرد: چون تعامل و ارتباطات این افراد زیاد است، نزدیکان آنها مانند همسر و فرزندانشان اذیت میشوند، چون دغدغه آنها حفظ روابط با دوستان و همکاران است. همچنین این افراد بسیار حسابگر میشوند و در بازی انتظار میافتند. افراد متعامل حتی در رابطه با فرزندان خود از جایزه و باج دادن استفاده میکنند که باعث میشود چهره واقعی آنها نشان داده نشود.
دکتر راضیه ایزدی در بخش پایانی برنامه با عنوان فراتر از زندگی به مفهوم ملاحظهگری پرداخت و گفت: ملاحظهگری باعث میشود در هر نوع طرح زندگی موفقتر باشیم. انسانها در روابط، نیازها، احساسات، سلایق، باورها و انتظارات مختلفی دارند و باید در رابطه این پنج مورد را لحاظ کنیم. همه افراد و بهخصوص افراد متعامل کمی نیاز به ملاحظهگری دارند تا به جز خود، دیگران را هم ببینند. رک بودن زیاد و بدون تأمل صحبت کردن شاخصهای بیملاحظهگری است.