به گزارش خبرنگار جارچی اخبار از یزد، « اکرم فداکار» ظهر امروز  در ششمین نشست خبری برخط رسانه های استان که توسط خانه مطبوعات یزد برگزار می شود، گفت: اقتصاد دانش بنیان استفاده از دانش و فناوری در توسعه حوزه های اقتصادی است به نحوی که باعث ارزش افزوده بیشتر، رقابت پذیری و کیفیت بیشتر شود که دنیا نیز روز به روز در این مسیر حرکت می کند.

 

وی با بیان اینکه در شاخص فناوری نیز استان یزد در حال حاضر دارای رتبه سوم در سطح کشور است، افزود: در زمینه واحدهای R&D نیز یزد دارای رتبه پنجم در سطح کشور است ضمن اینکه در زمینه تعداد محصولات دیجیتال، یزد بعد از تهران در رتبه دوم قرار دارد

معاون توسعه و مدیریت منابع استاندار یزد ادامه داد: استان یزد دارای نیروی انسانی توانمند و نخبگان خوب است که با وجود محدودیت ها در مسیر اقتصاد دانش بنیان قرار گرفته است که رد پای اقتصاد دانش بنیان به عنوان اولویت در سند آمایش و تحول و توسعه در استان قرار گرفته است.

 

وی افزود: استان یزد این گفتمان سازی را در سطح دولت و استانداری ها و سفرهای شاخص ریاست جمهوری بوجود آورد و استاندار یزد نیز برنامه عملیاتی را در نظر دارند تا استان به عنوان بخشی در اقتصاد دانش بنیان مطرح شود.

 

وی گفت: پروژه های در این حوزه قابل توجه بودند اما مهمترین اتفاقات توسعه اکوسیستم فناوری نوآوری بوده که به عنوان زیر بنای رسیدن به شاخص های حوزه فناوری دانش بنیان در استان بوده است.

 

فداکار تاکید کرد: این توسعه از طریق تقویت عناصر آن مانند پارک های علم و فناوری، وجود منطقه ویژه و صندوق پژوهش و نوآوری و … بوده است.

 

معاون توسعه و مدیریت منابع استاندار یزد ادامه داد: ما امسال دو طرح شاخص بزرگ در این حوزه داریم که کارخانه نوآوری و محله فناوری است و موضوع پیوستن پارک علم و فناوری و عناصر فعال آن به شبکه توسعه دیجیتال کشور نیز به عناو اقدامی مهم در این زمینه است.

 

معاون توسعه و مدیریت منابع استاندار یزد خاطرنشان کرد: مهمترین انتظار ما از اقتصاد دانش بنیان افزایش ارزش افزوده با به کارگیری دانش و فناوری است.

 

وی گفت: ما ظرفیت نیروی انسانی را تقریبا در تمامی شهرستان ها داریم و دانشگاه ها را نیز در تمامی این شهرستان ها داریم و پارک علم و فناوری نیز در برخی از این شهرستان ها وجود دارد ولی این حوزه به طور کلی وابستگی جغرافیایی ندارد چه بسا شرکت هایی که در یزد وجود دارد اما بهره بردار آن در روستاها و مناطق مختلف دیگر هستند.

 

فداکار تاکید کرد: به طور کلی در سند آمایش استان برای تمامی شهرستان ها اقتصاد دانش بنیان در نظر گرفته شده است و سعی داریم به کارگیری و استفاده از ظرفیت نیروی انسانی را داشته باشیم.

 

معاون توسعه و مدیریت منابع استاندار یزد ادامه داد: نیازسنجی های استان بر اساس فعالیت های نهادهای مرتبط است و از طرفی نیز شرکت هایی که در این حوزه آغاز فعالیت می کنند با ارتباط گیری از طریق پارک سراغ بخش هایم ختلف رفته و نیازها را احصا می کنند.

 

وی افزود: حوزه اقتصاد دانش بنیان جنس و ماهیت آن به نحوی است که بازیگران متفاوت دارد و در این پهنه هر بازیگری می تواند اقدامات متعددی داشته باشد.

 

فداکار بیان کرد: دولت در زمینه اقتصاد دانش بنیان به خوبی ورود کرده است تا جایی که برخی از فعالیت های را برای شرکت ها اجباری کرده است و در این زمینه نیز با مشوق ها و تسهیلات سعی کرده گسترش فعالیت ها را داشته باشد.

 

وی، نقش رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در مطالبه از مدیران و برنامه ریزان در توسعه اقتصاد دانش بنیان را بسیار اثرگذار دانست و اظهار داشت: رسانه‌ها می‌توانند در تغییر رویکرد در زمینه استفاده از نیروهای جوان و نخبه و دانش بنیان شدن صنعت استان بسیار اثرگذار عمل کنند.

فداکار خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی رفتارهای مدیران نخبگان را سر خورده می‌کند و باعث از دست رفتن و مهاجرت آنها می‌شود و معتقدیم رسانه‌ها می‌توانند با نقد این رفتارها، حمایت جدی از نخبگان داشته باشند..