به گزارش خبرنگار جارچی اخبار از یزد، « علی نمازی» در چهارمین نشست خبری برخط رسانه های استان یزد با موضوع سهام عدالت گفت: در سال ۸۵ با اجازه مقام معظم رهبری طرح توزیع سهاد عدالت آغاز شد و حدود ۴۹ شرکت مهم در کشور سهام آنها به مردم واگذار شد که مشمولین در چند مرحله ثبت نام کردند و مهلت ده ساله از محل سود سهام تسفیه اقساط سهام عدالت ارائه شد که این امر تحقق پیدا کرد.

 

مدیر کل اقتصاد و دارایی استان یزد بیان کرد: در کشور ۶۳۷ هزار نفر گروه ها و مشمولین سهام بودند که از طریق شرکت های شهرستانی سهام عدالت برای ثبت نام فعالیت کردند که از این تعداد ۶۲۰ هزار و ۴۷۲ نفر در استان ثبت نام شدند که بیش از ۹۷ درصد ثبت نام شدند و سهم استان از کشور یک و ۲۸ صدم درصد است.

 

وی افزود: ما بالغ بر ۶۲۰ هزار نفر سهام دار سهام عدالت در استان داریم.

 

نمازی ادامه داد: اتفاق خوب در این زمینه آزادسازی سهام عدالت بود که در سال جاری با پیشنهاد رئیس جمهور، مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفت.

 

مدیر کل اقتصاد و دارایی استان یزد گفت: شروع کار با سامانه سازمان خصوصی سازی بود تا مردم بتوانند مشمول بودن خود را مشاهده کرده و روش سهامداری را مشخص کنند که در کنار آن شورای عالی بورس و سازمان پیگیری های لازم را انجام دادند.

 

نمازی بیان کرد: در کشور نزدیک به ۵۰ میلیون نفر سهام دار سهام عدالت داریم که باید در فرصت یک ماهه تا ۱۰ خردادماه با مراجعه به سایت سازمان خصوصی سازی اطلاعات خود را تایید کرده و روش سهام داری را مشخص کنند.

 

وی ادامه داد: ثبت نام سهام عدالت در این مرحله انجام نمی شود و مردم باید توجه داشته باشند که افراد سودجو برای ثبت نام وارد شوند که این سو استفاده است.

 

مدیر کل اقتصاد و دارایی استان یزد تاکید کرد: روش سهامداری به صورت مستقیم و غیر مستقیم است که بعد از آن تاریخ امکان ویرایش بر اساس تعلق گرفتن مالیات به آن است و مشمول مالیات است و در این صورت امکان تغییر وجود دارد.

 

وی گفت: تمامی تلاش ما و سازمان های مرتبط ساماندهی ۵۰ میلیون نفر در این بخش است.

 

نمازی بیان کرد: ما در ۹ مرحله ثبت نام داشتیم که مرحله اول مشمولان شهید رجایی، مددجویان کمیته امداد، مددجویان بهزیستی، رزمندگان فاقد شغل و درآمد، در مرحله دوم روستائیان و عشایر و مراحل بعدی کارکنان دستگاه های اجرای، زنان سرپرست خانوار، ایثارگران، خدام امازادگان، طلاب، خبرنگاران، کارگران فصلی، بیماران خاص بودند.

 

مدیر کل اقتصاد و دارایی استان یزد بیان کرد: کد بورسی برای کلیه سهامداران را شرکت بورس شروع کرده است و در آینده نزدیک احراز هویت و شماره شبا انجام می شود.

 

وی افزود: مطالعه، مشاوره و معامله به عنوان اصول اساسی برای سهام و بورس است که در این موضوع نیز باید توجه ویژه ای بر این امر شود.

 

نمازی ادامه داد: در روش غیر مستقیم شرکت های استانی حافظ منافع فرد هستند که در غیر اینصورت افراد خود می توانند منافع خود را در بورس انتخاب کنند.

 

مدیر کل اقتصاد و دارایی استان یزد گفت: سهامدار عدالت در آینده سود آن مشخص می شود اما مدیریت و نحوه خرید و فروش آن الان مشخص می شود که در صورت انتخاب روش مستقیم با مقررات مشخص شده این سهام خرید و فروش می شود.