یزد-خبرنگارجارچی اخبار، طرح بهارانه کتاب به عنوان یکی از طرح های فصلی خانه کتاب، چندی پیش با وجود شرایط سخت برای کتابفروشی ها به پایان رسید. استان یزد با ۱۵ کتابفروشی در این طرح شرکت کرد.گفت وگویی با مدیران کتابفروشی ها در خصوص اجرای طرح بهارانه کتاب داشتیم که مزایا و معایب آن را بیان کردند.

 

انتخاب زمان طرح بهارانه متناسب با حضورعلاقمندان به حوزه کتاب نبود

اعظم دهقان مدیر کتابفروشی یزدا با اشاره به کاهش استقبال علاقمندان به کتاب در ایام کنونی به شبستان گفت: متاسفانه به واسطه شیوع ویروس کرونا شاهد رکود در خرید و فروش کتاب بودیم که همین امر طرح بهارانه کتاب را تحت تاثیر قرار داد و راضی کننده نبود.

 

وی با اشاره به مشکلات طرح های فروش کتاب گفت: متاسفانه در سطح کشور و استان تبلیغات خوبی در زمینه طرح های فروش کتاب صورت نمی گیرد و حتی یک بنر ساده هم در سطح شهر نصب نمی شود و صدا و سیما هم هیچ تبلیغاتی در این خصوص ندارد.

 

مدیر کتابفروشی یزدا با اشاره به پایان طرح بهارانه کتاب گفت: عدم انتخاب زمان مناسب برای طرح از مشکلات طرح های فروش کتاب است زیرا بایستی بر اساس حضور مخاطبین در کتابفروشی ها مانند شروع دانشگاه ها طرح ها اجرایی شود اما متاسفانه زمان های انتخابی نامناسب است و همین امر بازدهی را پایین می آورد.

 

دهقان همچنین ادامه داد: مدت زمان برگزاری طرح ها نیز از دیگر مشکلاتی است که کتابفروشی ها با آن برخورد کرده اند زیرا مدت زمان ده روز نمی تواند پاسخگوی علاقمندان به حوزه کتاب باشد و به واسطه تبلیغات نامناسب این عدم آگاهی بیشتر می شود و مردم نمی توانند حضور موثر داشته باشند.

 

وی در پایان با اشاره به فروش خود در طرح بهارانه کتاب گفت: به واسطه شیوع ویروس کرونا شاهد تعطیلی کتابفروشی ها بودیم اما اجرای این طرح در این زمان نیز بهانه ای بود که مراجعه مردمی نیز کمتر شود و همین امر باعث شد که فروش ما رضایت بخش نباشد و بدترین دوره را برای ما رقم بزند.

 

شهرستان ها نیازمند سهمیه و حمایت های بیشتر در طرح های کتابخوانی هستند

علیرضا رضی اردکانی، مدیر کتابفروشی احسان اردکان نیز در این خصوص به شبستان گفت: طرح های فصلی کتاب به عنوان نقطه قوتی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است اما باید با کارهای کارشناسی و اطلاع رسانی مناسب صورت گیرد.

 

وی افزود: اطلاع رسانی به عنوان اصلی اساسی برای شرکت کتابفروشی ها در این طرح ها و به تبع آن حضور و مشارکت مردم برای خرید کتاب است و در صورتی که درست انجام نشود بازدهی مناسبی نخواهد داشت.

 

مدیر کتابفروشی احسان بیان کرد: اگرچه در طرح بهارانه کتاب شرکت کردیم اما عدم اطلاع از زمان برگزاری آن باعث شد که نتوانیم اطلاع رسانی خوبی در سطح شهرستان داشته باشیم و همین امر نیز عدم استقبال مخاطبین را به همراه داشت.

 

رضی اردکانی ادامه داد: بالا بودن قیمت کتاب و کاهش قدرت خرید مردم به عنوان مشکل اساسی دیگر است که علاقمندان به حوزه کتاب با آن دست و پنجه نرم می کنند اما امیدواریم با افزایش سهمیه ها و طرح های تخفیفی بیشتر مردم را بار دیگر به سمت کتاب سوق دهیم.

 

وی ادامه داد: ویروس کرونا از عوامل دیگر در کاهش حضور مردم در طرح بهارانه کتاب بود که امسال به واسطه شیوع این ویروس به نسبت قابل توجهی خرید کتاب کاهش پیدا کرده بود.

 

مدیر کتابفروشی احسان بیان کرد: سهمیه های بیشتر به کتابفروشی ها، اطلاع رسانی زودتر به کتابفروشی ها، افزایش هزینه ها برای اطلاع رسانی بیشتر به مردم از راهکارهایی است که میتوان بازدهی طرح را افزایش داد.

 

رضی اردکانی با اشاره به زمان انتخابی برای طرح های فصلی گفت: کارشناسان باید زمان طرح ها را بر اساس شلوغی دانشگاه ها انتخاب کنند زیرا دانشجویان با مراجعه به کتابفروشی ها در کنار کتاب های کمک درسی، کتاب های مختلف عمومی و رمان و غیره تهیه می کنند و همین امر باعث استقبال بیشتر از طرح ها می شود.

 

وی همچنین با اشاره به مشکلات پیش روی کتابفروشی در شهرستان اردکان گفت: متاسفانه در شهرستان اردکان شاهد کم توجهی به کتابفروشی ها هستیم به نحوی که کمترین هزینه و بودجه برای ترویج کتاب و کتابخوانی در نظر گرفته می شود و بودجه ای برای برگزاری نمایشگاه های کتاب و کتابخوانی در نظر گرفته نمی شود.

 

بودجه اختصاصی طرح بهارانه تنها به یک روز فروش کتاب در « شهر کتاب» تعلق گرفت

حمید رضا وقف خرابات، مدیر کتابفروشی شهر کتاب نیز خصوص اجرای این طرح به شبستان گفت: متاسفانه این طرح اجرایی ضعیف داشت زیرا با توجه به فروشی که در کتابفروشی خود داشتیم تنها توانستیم یک روز این طرح را به مخاطبین خود ارائه کنیم.

 

وی افزود: اختصاص تنها ۳ میلیون تومان به کتابفروشی بزرگ در مرکز استان جوابگوی مخاطبین نیست و با وجود این که ما نیز ۵ درصد تخفیف به علاقمندان ارائه کردیم اما این طرح تنها یک روز در کتابفروشی شهر کتاب صورت گرفت.

 

مدیر کتابفروشی شهر کتاب یزد بیان کرد: ما در کتابفروشی خود بیش از ۵۰ هزار عنوان کتاب داریم که در حوزه های مختلف است و این نشان دهنده گستردگی فعالیت ما است اما متاسفانه در این طرح بررسی کارشناسی شده ای در خصوص اجرای چگونگی ان نشده است و میزان وسعت در نظر گرفته نشده است.

 

وقف خرابات گفت: مسئولان برای اجرای این طرح های فصلی باید بودجه ای در نظر بگیرند که ۵ تا ۶ روز بتواند در کتابفروشی ها ادامه پیدا کند و بر اساس بودجه مورد نظر ما نیز بتوانیم خدمات به مشتریان ارائه کنیم.