به گزارش خبرنگار جارچی اخبار در یزد، « محمد حسین جعفری» پیش از ظهر امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت: کانون وکلا، قدیمی ترین و بزرگترین نهاد مدنی کشور است که نقش بی بدیلی در حفظ حقوق مردم و ارتقای حقوق شهروندی و دادرسی عادلانه دارد.

 

رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد خاطرنشان کرد:هر متهم با هر اتهامی حق دفاع دارد زیرا قبل از اتهام یک انسان هستند و ما وکلا از کلاه برداری و  تجاوز به عنف دفاع نمی کنیم بلکه از نظر انسان بودن افراد دفاع می کنیم.

 

جعفری بیان کرد: کانون وکلا از سال ۱۳۳۱ استقلال را از وزارت عدلیه گرفت و در آن لایحه چند وظیفه صنفی قائل شده است که صدور پروانه وکالت، رسیدگی به تخلفات وکلا، پیگیری تخلفات وکلا در دادگاه انتظامی کانون و آموزش به وکلا از جمله این وظایف است .

 

وی ادامه داد: تشکیل اولین کلینیک حقوق شهروندی ایران در استان یزد، برگزاری همایش های مختلف، همایش ساخت و ساز سبز از جمله اقدامات ما در این زمینه بوده است.

 

جعفری ادامه داد: کانون وکلا نهاد خودگردان است که از سال ۱۳۰۹ با تشکیل آن در ایران و استقلال آن در سال ۱۳۳۱ به نوعی خودگردان بوده و از بودجه کشور ارتزاق نکرده و تا به امروز استقلال داشته است اما در این راستا اعتقاد به کارکردهای فراصنفی کانون داشتیم .

 

وی گفت: از زمان شیوع کرونا اقداماتی نظیر تهیه ماسک، تهیه و توزیع بسته های بهداشتی داشتیم که با همکاری موسسات خیریه اقداماتی داشتیم و حدود ۲۰ میلیون تومان نیز تهیه بسته های معیشتی را داشتیم.

 

جعفری ادامه داد: طبق قانون وکالت هر هیات مدیره دو دوره دو ساله مجوز انتخاب دارد که اولین انتخابات را ۳۰ اردیبهشت ۹۵ انجام دادیم و و انتخابات بعدی نیز در سال ۹۷ انجام شد و سومین دوره نیز ۵ تیرماه برگزار می شود. که ۱۴ نفر کاندید داریم.

 

رئیس کانون وکلای دادگستری یزد بیان کرد: کمک به دادگاه ها و کاهش آمار پرونده ها از جمله اقدامات دیگر ما در این مدت بود که سعی کردیم در این زمینه صلح و سازش را نیز داشته باشیم.

 

 

رئیس کانون وکلای دادگستری یزد خاطرنشان کرد: با هر کسی از وکلای ما که تخلف می کند و امانت مردم و سوگند وکالت را نقض کند برخورد محکم خواهیم داشت و سعی داریم از خدشه دار شدن جامعه وکالت جلوگیری کنیم.

 

وی ادامه داد: علی رغم هجمه ها علیه کانون وکلا، خدا را شاکریم هیچ حکمی در هیچ مرجعی علیه ما صادر نشد و همه با عدالت و به حق محاکم به ما رای دادند.

 

جعفری بیان کرد: کانون وکلای یزد حدود ۱۵۰۰ وکیل پایه یک و ۳۰۰ کارآموز وکالت دارد که آمار آنها حدود ۴۵ درصد بانوان و ۵۵ درصد آقایان هستند.