به گزارش جارچی اخبار و به نقل از روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان بهزاد حقانی گفت: چرخه زنده گیری و عقیم سازی سگ های ولگرد، جمعیت این حیوانات را کنترل خواهد کرد.
وی گفت: بر اساس بند ۱۵ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، کنترل جمعیت و ساماندهی حیوانات ولگرد و مزاحم برعهده شهرداری هاست.
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان درباره اقداماتی که برای جمع‌آوری، انتقال و نگهداری سگ‌های بدون صاحب از سطح شهر انجام شده اظهار داشت: ۱۵ اکیپ در سطح مناطق از ساعت ۶ صبح تا ۹ صبح برای جمع‌آوری این سگ‌ها فعالیت می‌کنند و دو اکیپ با خودرو مخصوص حمل مسئولیت جمع آوری حیوانات از کلیه مناطق را به عهده دارد.
وی افزود: تمامی سگ‌های بدون صاحب جمع آوری شده از سطح شهر پلاک دار می شوند و بر اساس آن بعد از نگهداری، برای رهاسازی این سگ‌ها اقدام می‌شود.
او با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۹۸۵ قلاده سگ زنده گیری شد ادامه داد: سال گذشته  ۳.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ریال توسط شهرداری و۱.۴۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال از سوی شهروندان به منظور ساماندهی سگ‌های بی سرپرست هزینه شده است.
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری گفت: حیوانات بی‌سرپرست پس از شناسایی، زنده‌گیری و تشکیل پرونده برای مدتی در قرنطینه نگهداری می‌شوند و سپس به منظور انگل زدایی واکسیناسیون صورت می پذیرد، بعد از شست و شو به محوطه پناهگاه منتقل می‌شوند و عقیم سازی و نشانه‌گذاری آن‌ها صورت می‌گیرد.
حقانی افزود: رها سازی در محل زنده گیری شده اقدامی است که در مرحله آخر انجام می‌شود، البته برخی از حیوانات پس از طی کردن دوره ریکاوری به افراد واجد شرایط به صورت رایگان واگذار می‌شوند.
او در ادامه اظهاراتش تصریح کرد: اقدامات دیگری نیز در راستای ساماندهی حیوانات بی سرپرست، چون تشکیل کارگروه مبارزه با حیوانات ناقل بیماری به انسان و همچنین مقابله با سگ‌های ولگرد و زنده‌گیری آن‌ها در شهر و خارج از شهر انجام می‌شود.
بهزاد حقانی افزود: شهرداری اصفهان در زمینه ساماندهی و زنده گیری سگ‌های بی‌سرپرست بسیار موفق عمل کرده است و به سایر شهر‌ها در این زمینه مشاوره می‌دهد.
وی در ادامه با اشاره به رایزنی معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان با اداره محیط زیست و بهداشت در راستای ساماندهی سگ‌های بی‌سرپرست تصریح کرد: با اداره محیط زیست اصفهان، جهت زنده‌گیری گونه‌های جانوری و انتقال آن‌ها به خارج از شهر و همچنین اداره بهداشت، به منظور کاهش حیوان گزیدگی و مبارزه با حیوانات ناقل بیماری تعاملاتی صورت گرفته و کارگروه‌های تخصصی تشکیل شده است.
گفتنی است مرکز نگهداری حیوانات اصفهان در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع در کمربندی جاده باغ رضوان اراضی صحرای انقلاب واقع شده است.