مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد عنوان کرد

به گزارش خبرنگار جارچی اخبار از یزد، « محمد حسین زارع» صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر گفت: هدف اصلی کمیته درمان پیشگیری ثانویه و ثالثیه بیماران و افراد معتاد در جامعه  در جهت نگهداری، درمان و کاهش آسیب های اجتماعی است.

 

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: مبحث پیشگیری در سه مرحله اولیه، ثانویه و ثالثیه است که در بخش اولیه در کمیته مقابله بر عهده نیروی انتظامی و آموزش است و در بخش ثانویه و ثالثیه نیز حوزه درمان است که در آن فرد در حوزه اعتیاد، خرید و فروش به زندگی عادی خود بازگردانده شود و بتواند نیاز فیزیکی و روحی را تامین کند.

 

وی افزود: مراکز سوء مصرف مواد، مرکز اجباری معتادان متجاهر و کمپ ها به عنوان سه مرکز در بحث درمان است.

 

زارع ادامه داد: کل افرادی که در مراکز سو مصرف مواد سرپایی حضور دارند ۲۹ هزار نفر هستند که ۲۷۲۶۰ نفر مرد و ۱۷۴۰ نفر زن به میزان ۸۴ درصد مرد و ۱۶ درصد زنان هستند که در ۱۳۹ مرکز مصرف مواد تحت پوشش هستند.

 

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد بیان کرد: نسبت به سال گذشته ده درصد آمار ورود ما افزایش پیدا کرده که امسال ۲۹ هزار نفر است.

 

زارع گفت: بر اساس این آمار میزان ۵۹ درصد تریاک، ۲۵ درصد شیره، ۱۵ درصد هروئین، ۵ درصد متادون غیر قانونی، ۴ درصد سوخته تریاک و مواد توهم زا و شیشه مصرف می کردند.

 

وی افزود: سازمان بهزیستی به ۱۴ کمپ فعال مجوز داده که ۱۳ کمپ برای مردان و یک مورد زنان است که ۶ هزار نفر در این کمپ ها حضور دارند که ۲۳۵ نفر از آنها زن هستند.

 

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد بیان کرد:در استان ۶ هزار نفر تحت پوشش ان ای هستند که در کلاس های خود معرف حضور پیدا می کنند و خدمات خشک پیشگیری از اعتیاد را می گیرند.