مدیرکل پزشکی قانونی استان قم در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه در محل این اداره کل برگزار شد، آماری از عملکرد اداره کل پزشکی قانونی ارایه داد و گفت: در سال گذشته در بخش معاینات بالینی که ۸۵ درصد کار را به خود اختصاص می‌ دهد، ۳۶۰۲۲ پرونده را کارشناسی کردیم که البته نسبت به سال ۹۷ سه درصد کاهش داشتیم.

حمید صدیقی آخا عنوان کرد: ما در بخش معاینات بالینی نسبت به جمعیت در کل کشور در رتبه چهارم قرار داریم و یشترین مراجعات در بخش معاینات بالینی مربوط به نزاع است که در سال ۹۸ بیش از ۱۱ هزار مورد مصدوم در این حوزه داشتیم که به نسبت به سال ۹۷ چهار درصد کاهش را شاهد بودیم.

وی با بیان این که مصدومین ناشی از تصادفات در سال ۹۸، بالای ۹هزار مورد بوده است، گفت: این آمار نیز نسبت به سال ۹۷ حدود شش درصد کاهش داشته است و همچنین آمار تصادف ساختگی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ با آمار خوب کاهش ۴۵ درصدی مواجه بوده است.

صدیقی آخا افزود: رتبه استان در بحث معاینات ناشی از حوادث رانندگی در کشور، دوم است چون ما استانی هستیم که در مسیر ترانزیت استان های زیادی به ویژه برای رسیدن به تهران قرار داریم ولی آماری که می‌ گوییم به نسبت جمعیت است نه تعداد تصادفات.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قم با اشاره به این که در تصادفات نوروزی سال ۹۹ شاهد ۴ مورد فوتی بودیم، گفت: به دلیل کاهش شدید سفرها به علت کرونا، شاهد بیش از ۷۰ درصد کاهش فوتی بودیم درحالیکه در سال ۹۸ در استان قم در ایام نوروز ۱۵ نفر به دلیل تصادفات فوت شدند و همین آمار نشان دهنده کاهش مسافرت ها بدلیل شیوع بیماری کرونا درایام نوروز امسال می باشد.

وی درپایان اظهار داشت: در اسفند سال قبل و فروردین ماه امسال نیز موارد نزاع ۲۸ درصد کاهش پیدا کرده است، این آمار مربوط به نزاع کلی است ولی آمار نزاع های خانگی یا همسرآزاری با میزان ۱۶۲ مورد، حدود ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده است وحتی شیوع بیماری کرونا هم باعث افزایش این آمار نشده است.