مهدی ریاضی مدیر کل تعزیرات حکومتی استان قم با اشاره به شرح وظایف این دستگاه گفت: تعزیرات به عنوان دستگاه رسیدگی کننده به تخلفات اقتصادی وظایفی در سه حوزه کالا و خدمات، بهداشت دارو و درمان و قاچاق کالا و ارز دارد.

وی افزود: تخلفاتی همچون گرانفروشی، کم فروشی و تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه، عدم درج قیمت، اخفاء و امتناع از عرضه کالا، عدم صدور فاکتور، عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری و توزیع در حوزه کالا و خدمات و تخلفاتی نظیر آن، ایجاد موسسه پزشکی غیرمجاز توسط اشخاص فاقد صلاحیت، ایجاد موسسه پزشکی توسط افراد متخصص بدون اخذ پروانه کار، تاسیس داروخانه بدون پروانه تاسیس و عدم حضور مسئول فنی، عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در تولیدات و……. از جمله تخلفات حوزه بهداشت درمان و دارو می باشد.

مدیرکل تعزیرات استان قم همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه قاچاق کالا و ارز نیز اگر در بازرسی های نیروی انتظامی و یا گمرک مواردی کشف و ضبط شود پرونده به تعزیرات ارسال می شود و یا در سطح عرضه اگر محصولی بدون تشریفات گمرکی وارد و عرضه شود توسط بازرسین صنعت، معدن و تجارت گزارش می شود.

ریاضی بیان داشت: جریمه نقدی، قطع سهمیه برخی از خدمات دولتی، نصب پارچه تخلف و تعطیلی، لغو پروانه کسب، توبیخ کتبی، ضبط کالا و معدوم سازی، لغو پروانه تاسیس، از جمله مجارات ها می باشد که پس از ارسال پرونده به اجرای احکام اجرا می شود البته در حوزه قاچاق جریمه به میزان ارزش کمرگ تعیین و مورد حکم واقع می شود و اگر این قاچاق توسط وسایل نقلیه انجام شود و راننده نتواند صاحب بار را معرفی کند خود وسیله نقلیه نیز ضبط خواهد شد.

او در خصوص پرونده های وارده در یک سال گذشته بیان کرد: در حوزه خدمات و کالا ۸۵۰۰ پرونده وارد شد که ۹۹ درصد مختومه و مجازاتی برابر ۲۶۴ میلیارد تومان تعیین شد و در حوزه بهداشت، درمان و دارو ۹۳۹ پرونده وارد که ۹۹ درصد مختومه شده و مجازاتی برابر ۲۷۵ میلیون تومان تعیین گردیده و در حوزه قاچاق کالا و ارز ۱۱۱۱ پرونده به تعزیرات حکومتی وارد که ۹۸ درصد پرونده ها مختومه شده و مجازاتی بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان تعیین شده است.

مدیرکل تعزیرات استان قم اظهار داشت: در حوزه خدمات و کالا از بین ۶۰۱۷ پرونده که به اجرای احکام وارد شد، ۵۹۰۸ پرونده مختومه شده که معادل ۹۸ درصد پرونده ها بوده است؛ در حوزه بهداشت، دارو و درمان نیز ۷۴۸ پرونده به اجرای احکام وارد شد که ۱۰۰ درصد پرونده ها مختومه شده است همچنین در حوزه قاچاق کالا و ارز ۳۷۶ پرونده حکم آن قطعی شده که ۳۷۵ پرونده قاچاق که ۹۹ درصد اجرا شده و میران جریمه وصول شده ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است .

ریاضی در خصوص سایر عملکردهای این سازمان گفت: بازرسین ما با مشارکت در گشت های مشترک با سازمان صنعت ، معدن و تجارت و نیز نیروهای بازرس اصناف و علوم پزشکی آنان را همراهی می کنند کو هدف از این امر پیشگیری از وقوع تخلفات است.