به گزارش جارچی اخبار؛ علیرضا قاری‌قرآن، مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در این باره گفت: محور اصفهان-شهرضا، ارتباط شهر اصفهان با مناطق جنوبی کشور از قبیل شیراز ویاسوج و محور آزادراه ذوب‌آهن، ارتباط اصفهان با مناطق جنوب‌غرب کشور مثل زرین‌شهر و شهرکرد را برقرار می‌کند که احداث کمربندی جنوب‌غرب شهر اصفهان در تسهیل در ارتباط بین این دو منطقه بسیار نقش مهمی دارد.

وی افزود: طول این محور که محور اصفهان- شهرضا وکمربندی‌شرقی اصفهان را به آزادراه ذوب آهن متصل می‌کند جمعاً ۱۷ کیلومتر می‌باشد که از محل پل راهداران (تقاطع غیرهمسطح) در محور اصفهان-شیراز و در حد واسط مجتمع مسکونی شهرک سپاهان‌شهر ومنطقه پادگان نظامی سپاه شروع وپس از تقاطع با محور ابریشم-آبنیل به محور آزادراه ذوب‌آهن در محل تقاطع کلیشاد ختم می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تشریح کرد: این پازل بزرگ به چهار قطعه تقسیم بندی شده که قطعه اول از کیلومتر صفر الی ۱۲ (محل تقاطع با جاده ابریشم – آبنیل- مبارکه) محور را شامل می‌شود که به بهره‌برداری رسیده است. قطعه دوم آن، پل آبنیل در محل تقاطع محور شهر ابریشم به گردنه آبنیل واقع در کیلومتر ۲۰۰+۱۲ به همراه ترانشه‌برداری عظیم منصوب به ترانشه آبنیل می باشد که در حال حاضر پروژه‌ای با همین نام با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد درحال اجراست. قطعه سوم حد فاصل پل آبنیل واقع در کیلومتر ۲۰۰+۱۲ الی ۱۷ بوده که در سنوات گذشته اقداماتی در این قطعه انجام شده و نیازمند تامین اعتبار جهت تکمیل می‌باشد. وی در خصوص ادامه مسیر اظهار داشت: قطعه آخر محل تلاقی کمربندی‌جنوبی اصفهان با آزادراه ذوب‌آهن یعنی تقاطع غیرهمسطح کلیشاد می باشد که در حال‌حاضر پیمانکار این قطعه مطابق با برنامه زمان‌بندی پیشرفت بسیار مناسبی در احداث مسیر داشته است.

قاری‌قرآن تصریح کرد: قطعه نخست محور به صورت رفت وبرگشت ۴ خطه درسالهای گذشته پایان یافته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. که در ادامه آن تا اتصال به آزادراه ذوب آهن احداث مسیر به صورت ۴ خطه مورد نظر است.

وی افزود: در حال حاضر جهت اجرای سازه پل، قراردادی منعقد و پیمانکار منتخب، عملیات احداث سازه پل را تا مرحله بارگذاری تیرها انجام داده است. و در خصوص عملیات راهسازی این محورکه بدلیل عدم آزادسازی اراضی آموزش و پرورش، متوقف شده بود با پیگیری‌های بعمل آمده در سال جاری رفع معارض شد و آغاز گردید. همچنین عملیات ترانشه‌برداری واقع در مسیر نیز به اتمام رسیده و تنها اجرای دال پل، دو عدد لوپ و دو عدد رمپ باقی‌مانده است که درصورت تامین اعتبار اقدام می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان، در خصوص احداث آخرین قطعه از پازل رینگ اتصالی محور اصفهان شیراز به محور اصفهان شهرکردکه ترافیک هدایت شده در محل کمربندی را وارد اتوبان ذوب آهن می‌نماید، اذعان داشت: می‌توان تعریض پل کلیشاد را تفکیک‌کننده ترافیک رفت‌وبرگشت دانست و این امر منجر به سهولت در رفت آمد و بالا رفت ایمنی می شود. در همین محل دو قرارداد منعقد شده است که در قرارداد اول توسط شرکت منتخب عملیات احداث شمع ها به تعداد ۲۸ عدد و احداث کوله های طرفین ۲ عدد و احداث پایه های میانی ۳ عدد انجام پذیرفته و در قرارداد دوم که هم اکنون نیز در حال اجرا می باشد پیمانکار نسبت به اجرای ۴۸ عدد از ۵۶ عدد تیرها اقدام کرده است.

گفتنی است با توجه به دو موضوع حجم بالای ترافیک این محور در سالهای اخیر و اینکه این راه، مسیر دسترسی صنایع بزرگ همچون ذوب‌آهن اصفهان و مجتمع فولادمبارکه به استانهای جنوبی از طریق بزرگراه اصفهان- شیراز و سایر استانها و مناطق جنوبی اصفهان است. می‌توان به جرات اذعان داشت احداث این مسیر ضمن اینکه مسافت سفر را در بسیاری از سفرهای خارج شهر اصفهان در محدوده این محور کوتاه کرده و باعث کاهش زمان سفر و صرفه‌جویی عظیمی می‌شود، بدلیل اتصال به بزرگراه اصفهان- شیراز مسیر بسیار مناسب و مطمئنی را برای دسترسی مناطق به استان‌های همجوار ایجاد خواهد کرد.