بر اساس گزارشی که پژوهشکده مرکز آمار منتشر کرد با شیوع کرونا کسب و کارهای مختلف تولید در اسفند و فروردین ۶۳ درصد و در اردیبهشت ۵۷.۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش جارچی اخبار، مطابق این پژوهش در اسفند و فروردین ماه که  ۳۸ درصد کسب و کارها فعالیتی نداشتند و براین اساس ۶۳ درصد تولید در این دوره کاهش یافته است.

بیشترین کاهش تولید در این دوره مربوط به بخش صنعت و معدن است که این رقم ۶۷.۸ درصد بوده است.

 

البته در این دوره برخی کسب و کارها همچون تولید لوازم بهداشتی با تقاضای بالایی برای خرید مواجه شد و براین اساس تولید در برخی کسب و کارها ۱۵.۸ درصد رشد داشت.

در ماه سوم شیوع کرونا در کشور به مرور کسب و کارهای مختلف اجازه فعالیت یافتند اما با این حال،  ۲۱ درصد از کسب و کارها هنوز فعالیت خود را شروع نکرده بودند و براین اساس تولید ۵۷.۲ درصد کم شد. در این دوره نیز همچون دو ماه گذشته بخش صنعت و معدن در مقایسه با سایر بخش‌ها (کشاورزی و خدمات) با ثبت رقم ۶۱.۲ درصد بیشترین کاهش تولید را داشت.

تاثیر کرونا بر تغییرات تولید در بخش‌های مختلف کسب و کار 

براساس بررسی پژوهشکده مرکز ملی آمار یکی از مهمترین مشکلات کارگاه‌ها در بحث تولید پرداخت دستمزد کارگران بوده است. به گونه‌ای که در دو ماه نخست (اسفند و فروردین ماه) مساله پرداخت مزد ۲۵ درصد از مسائل و بازپرداخت وام‌ها ۲۱ درصد از مشکلات کارگاه‌ها را دربرگرفته بود.

اگرچه در اردیبهشت ماه برخی از محدودیت‌ها برطرف می‌شود کسب و کارهای مختلف فعالیت خود را از سرمی‌گیرند و تولید نسبتا رونق می‌یابد، اما مشکل پرداخت دستمزد کارگران در اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد و یکی از دغدغه‌های کارفرمایان محسوب می‌شود.

براساس اعلام پژوهشکده آمار۲۴.۵ درصد کسب و کارها در اسفند و فروردین افزایش قیمت داشتند که این خود متاثر از عوامل مختلفی همچون تغییرات مواد اولیه و تغییرات تقاضا در بازار بود. در این دوره قیمت مواد اولیه ۳۱.۳ رشد داشته است.

در اردیبهشت ماه تغییرات قیمت در کسب و کارهای مختلف روند صعودی داشته است و از ۲۴.۵ درصد اسفند و فروردین ماه به ۲۸ درصد رسیده است.