معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه کاشان گفت: دانشگاه کاشان در نظام رتبه‌بندی شانگهای ۲۰۲۰، درسه حوزه (مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی و علوم و مهندسی انرژی) در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت.
دکتر مجید منعم زاده در گفتگو با خبرنگار جارچی اخبار در کاشان، اظهار داشت : دانشگاه کاشان در این سه حوزه رتبه ۳۰۱-۴۰۰ را کسب کرده است.
وی شاخص های مورد ارزیابی در نظام رتبه بندی شانگهای را کیفیت آموزش، کیفیت اعضاء هیات علمی، خروجی های پژوهش و سرانه عملکرد دانشگاه عنوان کرد و اظهار داشت: تنها دانشگاه‌هایی می‌توانند در این حوزه‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند که از حداقل تعداد تولیدات علمی در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ در پایگاه وب آو ساینس برخودار بوده‌اند. این حد آستانه در رشته‌های مختلف متفاوت است.
دکتر منعم زاده خاطر نشان کرد: رتبه بندی موضوعی شانگهای در سال ۲۰۲۰ در ۵۴ رشته در قالب ۵ حوزه کلی شامل حوزه مهندسی (۲۲ رشته)، حوزه علوم پایه (۸ رشته)، حوزه علوم زیستی (۴ رشته)، حوزه علوم پزشکی (۶ رشته) و حوزه علوم اجتماعی (۱۴ رشته) صورت گرفته است.
نظام رتبه‌بندی دانشگاه شانگهای که به رتبه‌بندی علمی دانشگاه‌های جهان شهرت یافت، برای اولین بار در سال ۲۰۰۳، در سطح بین‌المللی منتشر گردید و از آن سال به بعد به طور سالانه به روز میشود.
به طور کلی دانشگاه های که دارای جایزۀ نوبل، پژوهشگران دارای استناد بالا با مقاله های منتشرشده در مجله‌های nature و science هستند در این رتبه‌بندی مورد بررسی قرار میگیرند.
علاوه بر این دانشگاه‌هایی که دارای تعداد زیادی مقاله‌های نمایه‌شده در نمایه گسترده استنادی علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی هستند نیز توسط این نظام رتبه‌بندی، مورد ارزیابی قرار میگیرند، بنابراین از بین دانشگاه فعال جهان حدود ۱۲۰۰ دانشگاه در این رتبه‌بندی بررسی میشوند و در نهایت در جدول رتبه‌بندی لیست ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا منتشر میشود.
مهمترین منابع گردآوری داده‌های نظام رتبه‌بندی شانگهای وب سایت جایزه نوبل، وب سایت مدال فیلدز، پژوهشگران پر استناد موسسه تامسون رویترز، پایگاه استنادی وب علوم و پرسشنامه پر شده توسط دانشگاه‌ها است.

انتهای خبر/ بصیرتی