مدیر کل بیمه سلامت استان اصفهان گفت: بیمه شدگانی که دفترچه بیمه آنها دارای نسخه سفید می باشد ، می توانند بدون مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد از دفترچه بیمه خود استفاده نمایند و قابل استفاده در تمامی مراکز تشخیصی درمانی طرف قرارداد می باشند .

به گزارش جارچی اخبار؛ دکترحسین بانک در رزمایش سایبری بیمه سلامت ایران درنشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و به جهت فاصله گذاری هوشمند و اجتماعی جهت جلوگیری از ازدحام جمعیت در دفاتر پیشخوان و با توجه به ابلاغ بخشنامه های سازمانی مبنی بر تمدید دفاتر بیمه شدگانی که دارای نسخه سفید و فاقد اعتبار بوده در حال حاضر تا اطلاع ثانویه دارای اعتبار می باشند.
وی بیان داشت: این دفاتر شامل دفاتر صندوق سایر اقشار که شامل بنیاد شهید و امور ایثارگران وکمیته امداد و بهزیستی هستند در صورت فاقد اعتبار و دارای نسخه سفید تا اطلاع ثانوی از سوی سازمان قابل استفاده در تمامی مراکز درمانی کشور و استان می باشند .
وی در ارتباط با سوء استفاده برخی شرکتهای سود جو در کشور با صورت های مختلف با این سازمان گفت : هیچ شرکت یا موسسه ای چه دولتی و چه خصوصی مرتبط با بیمه سلامت وجود ندارد و بیمه سلامت هم هیچ گونه خدمتی را به صورت حضوری انجام نمی دهد و ارائه هرگونه خدمت به بیمه شدگان بیمه سلامت از طریق دفاتر پیشخوان دولت طرف قراراد یا نمایندگی های بیمه سلامت در استان و با مراجعه حضوری در ادارات کل می باشد .
وی در ادامه تاکید کرد: در صورت مشاهده هرگونه مواردی از این قبیل بیمه شدگان می توانند با شماره تلفن ۱۶۶۶ یا تلفن های اداره کل واحد رسیدگی به شکایات در استان تماس گرفته تا دچار مشکل نشوند.
دکتر بانک در خصوص اعتبار دریافت خدمات بیمه ای به بیمه شدگان با عنایت به ضرورت انجام طرح ارزیابی وسع گفت : چنانچه بیمه شده ی روستائی قبلا از تمدید اعتبار شش ماهه برخوردار گردیده باشد ، درصورت بستری شدن با دفترچه فاقد اعتبار در بیمارستان، هزینه بستری وی با صدور معرفی نامه از ابتدای بستری در تعهد سازمان قرار گرفته و استمرار پوشش بیمه ای وی منوط به ثبت درخواست درآزمون وسع خواهد بود .
وی ادامه داد : اخذ معرفی نامه بستری به منزله اخرین بهره مندی ایشان از پوشش بیمه روستایی رایگان بوده و استمرار پوشش بیمه ای انها از این پس بر اساس طرح ارزیابی وسع اعلامی از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و یاد خوداظهاری خواهد بود .
دکتر حسین بانک تصریح کرد : اگر بیمه شده قبلا از تمدید شش ماهه برخوردار نشده باشد ، استمرار پوشش بیمه ای وی با همان شرایط قبلی و با اعتبار شش ماهه حداکثر منتهی به تاریخ ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ خواهد بود .
وی تصریح کرد: بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی که دفاتر انان فاقد اعتبار بوده و تا کنون از تمدید ۶ ماهه برخوردار نشده اند می توانند برای یک بار از مزایای تمدید اعتبار ۶ ماهه با همان شرایط قبلی بهره مند گردند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان در ادامه این نشست از اجرایی شدن آئین نامه اجرائی بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه همزمان با سراسر کشور در استان خبر داد.
دکتر حسین بانک با اشاره به اینکه همه خانواده های فاقد پوشش بیمه ای موظفند جهت برخورداری از مزایای پوشش بیمه ای و یارانه دولت ظرف مدت شش ماه نسبت به ثبت نامه خود اقدام نمایند ، اظهار داشت : بر اساس بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور در راستای ضابطه مند کردن فرایند ارزیابی وسع و برقراری پوشش بیمه ای آحاد جامعه، تمامی بیمه شدگان در صندوق بیمه سلامت همگانی ، روستائیان و عشایر و ایرانیان و افراد فاقد هرگونه پوشش بیمه ای می تواند در سامانه پوشش بیمه پایه اجباری سلامت ثبت نام نماید .
وی در ادامه به حق بیمه هر نفر بر اساس سرانه بیمه خدمات درمانی اشاره کرد و افزود: همه ساله این میزان به تصویب هیئت وزیران می رسد.
وی تصریح کرد: بر اساس این شیوه نامه تمامی بیمه شدگان در قالب سه گروه تقسیم بندی می شوند ، گروه اول خانوارهای که حداقل حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار را دریافت می کنند و در یکی از دهک های درآمدی یک ، دو و یا سه شناسایی می شوند .
وی ادامه داد: گروه دوم خانوارهای که حداقل حقوق و دستمزد قانون کار را دریافت می کنند که جزء دهک های چهار محسوب می شوند که حق بیمه این گروه از بیمه شدگان معادل ۵۰ درصد حق بیمه دولت است و گروه سوم که خانوارهای می باشند که درامد آنها معادل حداقل حقوق و دستمزد قانون کار و بیشتر از آن می باشند که در دهک پنجم و بالاتر شناسایی شده اند و حق بیمه این بیمه شدگان بصورت آزاد یعنی ۱۰۰ درصد باید بیمه شده پرداخت نماید .
دکتر بانک افزود : در صورتی که بیمه شده جزء گروه اول یا دهک های اول تا سوم باشد ۱۰۰ درصد حق بیمه از سوی دولت پرداخت می شود.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که بر اساس استعلام وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی فرد متقاضی در گروه دوم و در دهک چهارم قرار گیرد با اخذ ۵۰ درصد سرانه حق بیمه معادل ۲۴۲ هزار ریال در سال جاری نسبت به برقراری پوشش بیمه ای و صدور دفترچه پس از واریزی حق بیمه اقدام می شود.
وی همچنین در خصوص گروه سوم یادآور شد: در صورتی که فرد متقاضی بر اساس استعلام وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در گروه سوم یا دهک های پنجم به بالا قرار گیرد با اخذ ۱۰۰ درصد حق سرانه بیمه معادل ۴۸۴ هزار ریال در سال جاری نسبت به برقراری پوشش بیمه ای و صدور دفترچه با دوره انتظار ده روزه با رعایت شرط خانوار پس از واریز حق بیمه اقدام می گردد.
داوم پوشش بیمه ای با پرداخت ۱۰۰ درصد حق بیمه امکان پذیر است .

خدمات غیر حضوری با اجرای طرح نسخ الکترونیکی ارائه می شود

وی در ادامه افزود: با توجه به شرایط کنونی جامعه اهمیت و ضرورت استفاده از نسخه نویسی الکترونیکی بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد.
دکتر بانک بیان داشت: با توجه به وجود تجربه اجرای نسخه نویسی الکترونیکی در برخی شهرستانهای استان در سال گذشته تصمیم گرفته ایم تا با همکاری موسسات طرف قرارداد درسال جاری به اجرای این طرح ملی و استانی بپردازیم.
وی بیان کرد: در مرحله نخست که از ابتدای سال ۹۹ آغاز شده است صرفا استحقاق سنجی بیمه شده از نظر وضعیت بیمه ای و تاریخ اعتبار دفترچه بوده به نوعی که پزشک با وارد کردن کد ملی بیمه شده در سامانه ای که آدرس آن به اطلاع موسسات طرف قرارداد رسیده است ، از اعتبار دفترچه بیمه شده مطلع می شوند و با ثبت ویزیت یا خدمت قابل انجام در مطب این مرحله به اتمام می رسد و پزشکان طبق روال گذشته دارو و خدمات را در دفترچه بیمه تجویر می کنند .
وی در ادامه گفت : با توجه به اینکه تمام فرایند پذیرش بیمه شده ،تاریخ اعتبار و صحت ارائه خدمت بصورت الکترونیکی رسیدگی می شود و به سامانه این اداره کل ارسال می شود .
وی تصریح کرد : مرحله دوم که زمان آن به زودی اعلام می گردد، فرایند نسخه نویسی الکترونیکی به موسسات تشخیصی درمانی طرف قرارداد آموزش داده خواهد شد و با نسخه نویسی الکترونیکی امکان کاهش استفاده از دفترچه ، رعایت اصول و قواعد بیمه ای و تجویزها بصورت الکترونیک فراهم می شود.
دکتر بانک یکی از اهداف مهم نسخ نویسی الکترونیک را علاوه بر جلوگیری از تردد های غیر ضروری بیمه شدگان جهت تعویض و تمدید دفترچه عنوان کرد و گفت: موسسات تشخیصی درمانی همچنین از ارسال نسخ کاغذی و ارائه فایل الکترونیکی دستی در پایان هر ماه بی نیاز می شوند.
وی به تعداد بیمه شدگان تحت پوشش سازمان بیمه سلامت استان اصفهان اشاره کرد و افزود:سال گذشته حدود ۴۱ میلیون نفر بیمه شده داشتیم که در حال حاضر این رقم به ۳۸میلیون نفر کاهش یافته است.