رئیس همایش بین‌المللی حضرت حمزه(ع)گفت:این همایش به همت مجتمع عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی و در بهمن‌ماه سال جاری برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار جارچی اخبار،حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع برگزاری همایش بین‌المللی حضرت حمزه(ع)، بیان داشت: در تاریخ اسلام به چند شخصیت کم‌توجه شده و حتی مورد بی‌مهری قرارگرفته‌اند که ازجمله این شخصیت‌ها حضرت خدیجه کبری(س)، حضرت ابوطالب(ع) و حضرت حمزه هستند.

رئیس همایش بین‌المللی حضرت حمزه(ع) ادامه داد: حضرت خدیجه کبری(ص) یکی از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام بوده که آن‌گونه که شایسته است موردتقدیر قرار نگرفته درحالی‌که نخستین همسر پیامبر اکرم(ص) بودند و ۲۵ سال با ایشان زندگی کرده‌اند درنتیجه همایشی برای ایشان برگزار شد.

وی با بیان کم‌توجهی‌های صورت گرفته به شخصیت حضرت ابوطالب(ع) در تاریخ اسلام گفت: آن حضرت مدافع  و عموی پیامبر اکرم(ص) بودند و موحد آل قریش هستند، به همین دلیل تمام کارهای برگزاری همایش حضرت ابوطالب(ع)  با همکاری مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) انجام‌شده و در صورت مساعد بودن شرایط به دلیل شیوع بیماری کرونا در سال جاری برگزار می‌شود.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی بیان کرد: در معرفی شخصیت‌های صدر اسلام بهتر است از چهار شیوه رجوع به آیات قرآن کریم، سخنان رسول خدا(ص)، کلمات ائمه معصومین(ع) و رفتار و سیره خود شخص استفاده کنیم.

رفیعی با بیان اینکه حضرت حمزه(ع) در همان آغاز اسلام به دین مبین اسلام ایمان آورده است، افزود: گرچه درآیات قرآن کریم به‌صورت مستقیم نامی از حضرت حمزه(ع) برده نشده اما آیاتی وجود دارد که به سهولت قابل‌انتقال به شخصیت آن حضرت است.

وی افزود: برای نمونه خداوند متعال در آیه دهم سوره حدید می‌فرماید: آن‌هایی که قبل از فتح مکه انفاق و جهاد کردند با آن‌هایی که بعد از فتح مکه انفاق و جهاد کردند یکی نیستند؛ که می‌توان اذعان کرد که  یکی از مصادیق این آیه حضرت حمزه(ع) است.

رئیس همایش بین‌المللی حضرت حمزه(ع) با بیان روایتی از پیامبر اکرم(ص) پیرامون شخصیت عمویشان ادامه داد: شاه‌بیت غالب احتجاجات ائمه(ع) حضرت حمزه(ع) است، همچنین رفتار خود حضرت حمزه(ع) همگی مبین شخصیت آن حضرت بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همایش بین المللی حضرت حمزه(ع) به همت مجتمع عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی که قریب به ۸۰۰ طلبه دارد و دارای گروه‌های علمی بوده در بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

همچنین علی الله‌اکبری دبیر اجرایی همایش بین المللی حضرت حمزه(ع) به شیوه ارسال مقالات اشاره و تصریح کرد: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به سامانه اینترنتی همایش بین المللی حضرت حمزه(ع) به نشانی http://hamayesh.miu.ac.ir/hhamza/fa/ ارسال کنند.

وی مهلت نهایی ارسال مقالات را ۳۰ آذرماه سال جاری دانست و گفت: این همایش ۳۰ بهمن‌ماه در قم برگزار خواهد شد اما با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، چگونگی برگزاری همایش بستگی به شرایط در بهمن‌ماه دارد.

الله ‌اکبری خاطرنشان کرد: نشانی دبیرخانه همایش بین المللی حضرت حمزه(ع) ایران، قم، میدان جهاد، مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی است.