استاندار ایلام به سرمایه‌گذاری و ایجاد ۲ شهرک تخصصی صنایع پایین‌دستی در استان اشاره کرد و گفت: اینکه در برخی محافل بر سر محل سرمایه‌گذاری بحث است باید گفت که یکی از شهرک‌های تخصصی صنایع پایین دستی که دولتی است در مجاورت پتروشیمی دهلران است و دیگری که سرمایه گذاران آن شرکت ایرانیان و بخش خصوصی است بنا به نظر خود آنان و با درنظر گرفتن ارزش بازگشت سرمایه و کاهش هزینه محل ایجاد پروژه مشخص می شود

قاسم سلیمانی دشتکی در نشست کارگروه اشتغال استان، که با حضور بسطامی نماینده  مجلس شورای اسلامی برگزار شد، به عملکرد موفق جذب تسهیلات اشتغال روستایی در استان اشاره و اظهار کرد: جذب بالای ۱۰۰ درصدی تسهیلات اشتعال روستایی در استان باعث اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان مازاد بر سهم استان در سال جاری در حوزه روستایی استان شد.

وی ادامه داد: در اواخر همین ماه نیز فاز دوم پتروشیمی ایلام با پروژه های مهمی چون الفین و شیرین‌سازی و چند طرح دیگر افتتاح می شود.

کاهش روند نرخ بیکاری در ایلام

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به کاهش روند نرخ بیکاری استان، اظهار کرد: اگر به گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران به عنوان تنها مرجع رسمی اعلام نرخ بیکاری در کشور نگاه کنیم از سال ۹۱ که نرخ بیکاری استان بالای ۱۷ درصد بوده و در رتبه ۳۱ کشور قرار داشته‌ایم، در دولت تدبیر و امید و طی چند سال گذشته روند کاهشی داشته‌ایم به طوری که در پایان دولت یازدهم نرخ بیکاری استان به ۱۱.۶ درصد و رتبه ۱۷ کشور و امروز در سه ماهه نخست سال به ۶.۵ درصد و رتبه سوم کاهش بیکاری در کشور رسیده‌ایم.

استاندار ایلام تصریح کرد: آنچه مرسوم است، اعلام نرخ بیکاری به طور رسمی بر عهده مرکز آمار ایران است و این مختص همین چند سال اخیر نیست و از اول همینطور بوده و حالا اگر نقدی به این مرکز است نباید آن را بهانه‌ای برای به چالش کشیدن عملکرد مسئولان استان باشد.

سلیمانی دشتکی در ادامه به نرخ تورم استان اشاره کرد و گفت: به استناد گزارش مرکز آمار برای ماه‌ها تورم استان بالا بوده و همین ابزاری برای انتقادهای تند و تیز علیه دولت در استان شد و حالا همین مرکز از بهبود وضعیت تورم در استان گزارش می‌دهد همان افراد این گزارش‌ها را قبول ندارند در حالی که تا دیروز به زعم آنان گزارش‌های این مرکز سندی قابل اعتماد برای قضاوت و داوری بوده است.

وی ادامه داد: واقعیت این است‌ که‌ در آخرین گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم تیرماه استان ایلام در تورم سالیانه رتبه دوم، در تورم نقطه به نقطه رتبه شانزدهم و در تورم ماهیانه رتبه ۳۱ کشور را به دست آورده است.

سلیمانی‌دشتکی با تاکید بر این موضوع که مهم ایجادسرمایه‌گذاری در استان است نه محل سرمایه گذاری، افزود: نباید در  در این خصوص ایجاد حساسیت کرد و باید این حق را به سرمایه‌گذار نیز داد که به فکر بازگشت‌ سرمایه و کاهش هزینه نیز باشد.

وی تصریح کرد: این سرمایه‌گذاری می‌تواند علاوه بر نقش توسعه در استان، برای ۴۸۰۰ نفر به طور مستقیم و برای ۹ هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند.

تقدیر نماینده ایلام از تلاش‌ها و رایزنی‌های شبانه‌روزی استاندار ایلام

«علی‌اکبر بسطامی» نماینده ایلام  در مجلس شورای اسلامی نیز از تلاش‌ها و رایزنی‌های شبانه‌روزی استاندار ایلام تقدیر کرد و گفت: حضور استاندار ایلام در پیگیری خواسته‌ها و مطالبات مردمی در مراکز حاکمیتی کشور زبانزد است.

وی با اشاره به این مهم که تلاش‌های بسیار خوبی در جهت رونق و جهش تولید در استان شکل گرفته است، گفت: در حوزه اشتعال نیز باید نگاهمان را از گرایش به سمت تسهیلات به حوزه کارآفرینی تعدیل کنیم.

وی خواستار جذب بیشتر نیروهای بومی در استان شد و گفت: اگر چه افق دید ما باز است اما لازم است در بحث اشتغال و به کارگیری نیروی انسانی در شرکت‌ها و کارخانه بزرگ اولویت با افراد بومی باشد