نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: احیا و بازسازی ۴۶ هزار هکتار اراضی سیستان و بلوچستان و ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان طی سال‌ها به دلیل وجود رانت و کم کاری مسئولان مربوطه هنوز اجرا نشده است و آنها باید پاسخگو باشند.

به گزارش جارچی اخبار، محمدجواد عسکری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر فعال کردن حوزه تولیدات محصولات کشاورزی برای ایجاد امنیت غذایی و اشتغال و استفاده از ظرفیت‌ها برای جلوگیری از وابستگی به واردات گفت: سال ۹۴ مقرر شد، مراحل احیا، اصلاح و بازسازی چهل و شش هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان انجام شود.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس ادامه داد:بودجه قابل توجهی برای این موضوع در نظر گرفته شد و حداکثر زمان برای عملیاتی کردن این پروژه ۲ سال بوده است که متاسفانه تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته و فقط طی این پنج سال حدود ۱۶ کارگاه آماده شده است.

وی تاکید کرد: ارزیابی ما بعد از بررسی‌های میدانی از نقطه صفر مرزی تا مناطق دشت سیستان این بود که اقدام خاصی انجام نشده و بحث رانت وجود داشته و قطعا دستگاه‌های متولی باید به این موضوع ورود کنند.

عسکری افزود: مقرر شده، تا پایان سال ۹۹ این پروژه اجرایی شود اما سوال ما این است چرا از سال ۹۴ تاکنون این پروژه اجرایی و عملیاتی نشده است البته خاوازی وزیر فعلی جهاد کشاورزی برای عملیاتی ساختن این پروژه همکاری‌های لازم را انجام داده است اما پیشتاز این عزمی برای اجرای این موضوع وجود نداشت.

*اجرای طرح‌های احیای زمین‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان راهی برای خودکفایی

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه برای تامین گوشت مورد نیاز کشور و جلوگیری از رانت و بروز فساد مالی می‌توان از مرز پاکستان گوشت قرمز وارد کرد، بیان کرد: میلیون ها دلار ارز در سال ۹۱ برای واردات میوه تخصیص داده شد، در صورتی که در منطقه چابهار با وجود ظرفیت‌های کشت به راحتی می‌توان با استفاده از یک طرح مهندسی مکانیزه موز تولید کرد تا دیگر نیازی به واردات و خروج ارز نداشته باشیم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس با اشاره به دستور مقام معظم رهبری برای اجرای طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان در سال ۷۶ اظهار کرد: اجرای این طرح هم هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده است، متاسفانه براساس شواهد رانت، سهل‌انگاری و کم کاری در این حوزه هم وجود داشته و باید مسئولان مربوطه به چرایی این موضوع پاسخ دهند.

وی تاکید کرد: اگر طرح‌های ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ۴۶ هزار هکتار سیستان با یک مدیریت اصولی عملیاتی شوند دیگر نیازی به واردات محصولات کشاورزی نخواهیم داشت و ارزی هم خارج نخواهد شد و دست دلال‌ها هم قطع می‌شود.