رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان گفت: خیران برای ازدواج جوانان پیشگام شوند.

به گزارش  جارچی اخبار از کاشان، مسلم محمودزاده در گفت و گو  با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به وضعیت موجود اقتصادی کشور از خیران خواست برای ازدواج زوج‌های جوان پیشگام شوند و با نیت خیر، در تهیه جهزیه دختران اقدام کنند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان افزود: در کاشان واقف برای عید غدیر بسیار ناچیز است، در صورتی که اگر برای غدیر که از بزرگترین عیدهای اسلامی در جهان به شمار می‌رود، موقوفه‌های بسیار قوی‌تری وجود داشت، این روز بزرگ بیشتر پاس‌داشته می‌شد.

وی تاکید کرد: اگر موقوفه‌های بیشتری به جشن غدیر اختصاص یابد و مردم وقف‌های ارزشمندی از خود برای برگزاری هرچه بهتر این عید بزرگ برجا گذارند، غدیر نیز مانند مناسبت‌های محرم و صفر باشکوه‌تر در جامعه برگزار خواهد شد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان بیشترین نیات واقفان در این شهرستان را مربوط به روضه‌خوانی حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) عنوان کرد و افزود: چون رژیم‌های طاغوت گذشته اقدام‌های بسیاری برای جلوگیری از عزاداری‌های مردم انجام می‌دادند، مردم نیز با وقف اموال خود برای روضه‌خوانی مقابله به مثل می‌کردند؛ زیرا وقف مقید به نیت واقف است، نمی‌توانستند دخل و تصرفی بر این اموال داشته باشند.

محمودزاده با اشاره به تعطیلی پنج ماه گذشته بقعه‌های متبرکه در نتیجه شیوع ویروس کرونا بیان کرد: متاسفانه بقعه‌های متبرکه در این مدت فعالیت چشمگیری نداشتند اما کمک‌های هیات امنا و مرکزهای افق، پابه‌پای مردم از ضد عفونی کردن معابر گرفته تا توزیع ازراق بین مردم همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه از هزینه کردن ۱۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های عمرانی در ۱۰ بقعه متبرکه در سال‌جاری خبر داد و اظهار داشت: پنج میلیارد ریال نیز در این مدت صرف هزینه‌های جاری و فرهنگی بقعه‌های متبرکه شهرستان کاشان شده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان با اشاره به شناسایی ۱۲ موقوفه (زمین کشاورزی) در سال‌جاری، اضافه کرد: این زمین‌ها پیش‌تر وقف شده بودند که دوباره شناسایی شدند و زیر پوشش این اداره قرار گرفتند.

وی مساحت این ۱۲ موقوفه را در مجموع ۶ هزار و ۳۰۰ مترمربع عنوان کرد و گفت: ارزش آنها افزون بر ۱۰ میلیارد ریال است.

شهرستان کاشان با وجود هشت هزار و ۸۵۰ رقبه، ۲ هزار و ۳۳۳ موقوفه، ۱۲۰ بقعه متبرکه منجمله ۱۰۰ امامزاده، ۱۴ آرامگاه، یک قدمگاه، سه حسینیه و ۲ مسجد زیارتی در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.