مدیر کل بنیاد مسکن  استان ایلام گفت: در مجموع در بخش زیرساخت‌های روستایی در سال ۱۳۹۸ ، ۷۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد که در مقایسه با ۴۰ سال گذشته برابری می‌کند.

به گزارش جارچی اخبار حبیب‌الله محبی با بیان اینکه شاخص برخورداری روستاهای استان در بخش مسکن بالای ۵۰ درصد است که نسبت به دیگر استان های کشور جزء استان های برتر هستیم، گفت: سیل ۹۸ با تدبیر استاندار به فرصتی برای نوسازی و بهسازی و ایمن سازی روستاها تبدیل شد.

وی  اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر حسب وظایفی که در قانون برایش مشخص است در چند بخش شهری، در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، روستایی و عمران ونوسازی روستا بافت روستاها فعالیت می‌کند.

محبی گفت: در بخش مسکن شهری سالانه از محل تسهیلات بانکی که  دولت در اختیار ما قرار می‌دهد برای واحدهای فرسوده و یا کسانی که قصد احداث واحد مسکونی در این شهرها دارند با نظارت مستقیم بنیاد مسکن ، این کار انجام  می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام با بیان اینکه در بخش شهری وظیفه کارگزاری راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی مسکن به ما واگذار شده است که در حال ثبت نام نهایی متقاضیان هستیم،تصریح کرد: در بخش نوسازی روستاها و حوادث غیرمترقبه، نوسازی بخش مسکن مستقیم به بنیاد مسکن واگذار شده است.

محبی ادامه داد: در بخش تسهیلات طرح ویژه در دولت تدبیر و امید از سال ۱۳۹۲، تاکنون بالغ بر ۱ هزار و  ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و بلاعوض پرداخت شده که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان آن بصورت بلاعوض از محل حوادث و طرح وِیژه در اختیار متقاضیان قرار گرفته و بالغ بر ۷۰ هزار واحد مسکونی نوساز و یا  تعمیر شده است.

وی تصریح کرد: در بخش اجرای طرح‌های هادی در این دوره ازسال ۱۳۹۲ تا پایان ۹۸ بالغ بر ۳۲۳ روستا  در دست اقدام بوده که ۱۰۴ میلیارد تومان برای این مهم هزینه شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام گفت: از ۳۲۳ روستای ذکر شده ، ۲۳۱ روستا در طول سه سال گذشته در دستور کار قرار گرفته که در مجموع با احتساب اعتبارات ۹۹ ، مبلغ ۱۲۶ میلیارد تومان در روستاها هزینه فعالیت‌هایی مانند آسفالت و اصلاح معابر و احداث سیل‌بند و ایمن سازی محیط روستاها و مبلمان روستا شده و در این زمینه روستاهای شاخصی مانند روستاهای حوزه بخش سیوان مخصوصا روستای «زردآلوآباد» و «طولاب» وجود دارد.

محبی ادامه داد: در بخش مطالعاتی طرح‌های هادی که زیر مجموعه عمران روستایی است برای بالغ بر ۴۰۵  روستا  و در مجموع برای کل   روستاهای ۲۰ خانوار و تعدادی دیگر از روستاهای زیر ۲۰ خانوار  استان تهیه شده است. وی گفت که کل روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان دارای طرح هادی مصوب شده اند

وی تصریح کرد: طرح هادی شامل نقشه برداری و طراحی و تعیین کاربری‌های داخل بافت روستا با افق ۱۰ ساله است و در مجموع ۳۷۴ روستا از سال ۹۲ در دستور کار قرار گرفته و تهیه طرح انها تا پایان سال ۹۸ به اتمام رسیدند که در این زمینه ۳.۲ میلیارد تومان اعتبار صرفا از سال ۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۸ هزینه شد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام گفت: ظرف دو سال گذشته در مسکن روستایی ۲۸۳۰ واحد در بخش تسهیلات طرح ویژه  و از سال ۹۲ تاکنون ۴۷۰۰ واحد احداث و به بهره برداری رسیده اند و شاخص برخورداری روستاهای استان در بخش مسکن بالای ۵۰ درصد است که نسبت به دیگر استان های کشور جزء استان های برتر هستیم.

محبی ادامه داد: برای اولین بار در سال ۹۸ از محل اعتبارات سیل ، اعتبار بی‌سابقه ای با تلاش پیگیری‌های استاندارمحترم  برای بازسازی زیر ساختهای آسیب دیده از سیل ۹۸ ، به مبلغ  ۴۰ میلیارد برای بنیاد مسکن تصویب شد که در قالب ایمن‌سازی، دایکهای حفاظتی ، سیل‌بندها، پل های عابر، پل‌های ارتباطی تخصیص  صد درصدی گرفته شد واین اعتبار صرف تهیه طرحهای اضطراری ، و بازسازی زیر ساختها و اجرای عملیات طرحهای هادی بیش از ۴۵ روستا اختصاص یافت که به صورت کامل به بهره‌برداری رسیده یا در مراحل پایانی کار هستند.

وی گفت: در بخش بازسازی واحدهای مسکونی ۲۱ هزار واحدشناسایی و بازرسی و  ۱۳۸۲۳ واحد مسکونی توسط کارشناسان و ارزیابان تایید شد که همه این واحدها به بانک های عامل معرفی شدند که ۱۳۰۰۰  واحد منجر به انعقاد قرارداد شد و مابقی قراردادها با بانکهای عامل که عمدتاً تعمیراتی هستند  در حال انجام است .

مدیرکل بنیاد مسکن استان تصریح کرد:  در مجموع کار تعمیر واحدهای تعمیراتی پیش از سال ۱۳۹۹ ، انجام شده و ۲۱۵۹ واحد مسکونی احداثی شهری و روستایی در دستور کار قرار گرفت یا فرسوده بودند یا بر اثر سیل تمام یا بخش هایی از ساختمان تخریب شده بود و تاکنون۲۰۱۴ واحد به  طور کامل بازسازی شده اند.

محبی با قدردانی از تلاش بانک ها و  کمکهای مالی و اجرایی قرارگاه بازسازی سپاه امیرالمومنین(ع)، کمیته امداد و بهزیستی ، گفت:  به دلیل گرانی مصالح کمک های این نهادهای مقدس  کمکهای سازنده ای بود و در پیشرفت فیزیکی واحدها نقش مهمی داشتند

وی با قدردانی از بنیاد مستضعفان گفت: بالغ بر ۲۰ هزار تن سیمان رایگان به بازسازی استان اختصاص داد که از این ۲۰ هزار تن تاکنون حدود ۱۵۶۰۰ تن سیمان ، توسط ماشین آلات این بنیاد بصورت رایگان  حمل و تحویل متقاضیان شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام با بیان اینکه هر چند سیل و بارندگی‌های شدید خسارت‌زا بود اما ثمری شیرین داشت و این بحران و تهدید توسط استاندار و مسئولان ارشد  استان به فرصتی برای نوسازی و بهسازی و ایمن سازی واحدهای مسکونی و محیط روستایی شد،  وی ادامه داد: در بخش تسهیلات قرض‌الحسنه در سه مرحله  ۱۷۲ میلیارد تومان قرض الحسنه مبلغ ۶۵ میلیارد تومان تسهیلات به تصویب رسید.

محبی گفت: از ۱۷۲  میلیارد تومان تسهیلات مصوب در سه مرحله ۱۶۶ میلیارد آن جذب شد و علت عدم جذب باقیمانده اعتبار پیشرفت فیزیکی واحدهای احداثی و عدم انعقاد قرارداد تعداد محدودی از متقاضیان تعمیراتی است که در حال جذب است.

وی با بیان اینکه در بخش بلاعوض تا پایان سال ۱۳۹۸ تمام ۶۵ میلیارد تومان به طور کامل جذب شد، تصریح کرد: علاوه بر واحدهای احداثی و تعمیراتی خسارت دیدهداز سیل ۹۸ در طرح ویژه مسکن روستایی حدود ۱۴۶۰ واحد در دستور کار قرار  گرفت که  این نهاد با مشارکت مردمی موفق شد با احتساب ۲۱۵۹ واحد مسکونی سیل  ، بالغ بر۳۵۰۰ واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و روستاهای استان در سال ۹۸  نوسازی کنیم که در نسبت به سنوات گذشته کار بی‌سابقه‌ای بود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تصریح کرد: بنیاد مسکن در کنار این فعالیت‌ها فعالیت دیگری با عنوان کمک به اقشار کم درآمد روستایی را در دستور کار دارد ، به این ترتیب کسانی که از بنیاد مسکن تسهیلات احداثی می‌گیرند و به علت تورم و گرانی مصالح نمی توانند واحدهای خود را تکمیل کنند بنیاد مسکن  از محل  حساب ۱۰۰ امام (ره) برای مسکن اولی‌ها و کسانی که در روستاها سکنه دائم بوده و فاقد شغل ثابت هستند کمک‌هایی تا ۸ میلیون تومان بلاعوض با نظارت های خاص و بر مبنای پیشرفت فیزیکی پرداخت  می‌کند.

محبی گفت:  در سال ۱۳۹۸ ، بالغ بر ۴ میلیارد تومان در این زمینه کمک شد و تعدادی از متقاضیان را هنوز نتوانسته‌ایم پوشش بدهیم که در دستور کار قرار دارد و در اولین فرصت از این کمک‌ها بهره‌مند خواهند شد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ از محل اعتبارات طرح ویژه بازسازی مناطق سیل زده، تعمیرات مسکن روستایی و شهری وکمک به اقشار کم درآمد روستایی ، و تفاهم نامه هایی  که با کمیته امداد  وبهزیستی  در روستاها، در مجموع  ۱۵ هزار و ۶۷۱ واحد مسکونی را با اعتباری بالغ بر ۲۳۳ میلیارد تومان تسهیلات و ۶۸ میلیارد تومان بلاعوض  تعمیر و احداث و به بهره برداری رسید.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام ادامه داد: در بخش زیرساخت‌ها و اجرای طرح‌های هادی روستایی در مجموع در سال ۱۳۹۸   و ابتدای امسال  ، ۲۲۳ روستا جامعه هدف بنیاد قرار گرفت که شامل احداث جوی و جدول و تک جدول، فضای سبز، پارک محله ای ، کانال سنگی ، دیوار سنگی ، پل ، دال بتونی، شن ریزی  و اصلاح معابر، اجرای اساس و آسفالت، سنگ فرش معابر، در روستاها است و با توجه به ضرورت آسفالت ، برای روستاها از  نیمه دوم سال ۹۸  تاکنون ۱۱۰هزار مترمربع آسفالت انجام گرفته میزان ۹۸۰۰۰ مترمربع نیز در دستور کار داریم.

محبی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ ، با همکاری و تلاش ثبت اسناد و املاک استان بالغ  ۹۰۰ جلد سند برای روستاییان و بالغ بر  ۳۰۰ جلد سند در شهری اعطا شد و در زمینه صدور پروانه های دامی، تولیدی و خدماتی در سال ۱۳۹۸ در کنار سایر فعالیتها تعداد بیش از ۳۰۰ مورد پروانه  ساخت خارج از محدوده روستا و خارج از حریم و محدوده شهرها صادر  شد.

وی تصریح کرد: در بازسازی مناطق سیل زده سه  روستای «مولاب» در آبدانان، «چم شیر» با تعداد  ۳۰۰ خانوار در سیروان جابجا شد که ۲۶۲ واحد آن در حال ساخت است و در بخش ماژین دره‌شهر روستای «دمرود» به طور کامل جابجا شد.

محبی تاکید کرد: در بخش ماژین که کانون سیل بود ۸ روستا  شامل «شوره»، «شهید باهنر»، «دمرود»، «میدان خلف» ، «ورکمره»، «هوادول»، «دوآب» و «وحدت‌آباد ماژین» را طور ویژه در بخش زیرساخت ها به دستور مستقیم استاندار در دستور کار قرار دادیم که بالغ بر ۸ میلیارد تومان اعتبار تامین و  هزینه شده و در این روستاها ایمن سازی محیط روستا و هم  دایک  حفاظتی برای جلوگیری از بالا آمدن آب سیمره انجام شد و به طور کامل در یکی دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسند.