دکتر محمدباقر نوبخت در مراسمی که به مناسبت روز پزشک در سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد؛ از دکتر ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان ایران و پزشک معالج امام خمینی‌(ره) تقدیر کرد.

به گزارش جارچی اخبار،  رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این مراسم طی سخنانی روز پزشک را روز خجسته‌ای خواند و گفت: برای تقدیر از دکتر فاضل باید از صفاتی فراتر از «پزشک» استفاده‌کنیم. ایشان از سرمایه‎های نظام جمهوری اسلامی هستند و حتی فراتر از این نظام، عضو خانواده پزشکی جهان هستند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه برای تقدیر از مقام شامخ پزشک؛ به شکل نمادین از دکتر فاضل دعوت شده است، از سوابق و خدمات ویژه دکتر فاضل یاد کرد که با تربیت نیروی پزشک در داخل کشور و جراحی‌های شفابخشی که در ایام دفاع مقدس، انجام دادند خدمات ارزنده‌ای به کشور ارائه دادند و نیاز هموطنان برای معالجه به خارج از کشور را نیز مرتفع کردند. حتی در مواقعی که بیماری صعب العلاجی برای بزرگان نظام پیش می آمد به دکتر فاضل مراجعه می‌کردند. ایشان حتی عنوان کرده بودند که هیچ‌گاه بدون وضو امام را معاینه نکرده بودند و این نشان از عرفان و معنویت ایشان دارد. به همین جهت برای تقدیر از پزشکان گرانقدر کشور؛ از ایشان تجلیل می‌کنیم.

نوبخت همچنین با اشاره به اینکه در شرایط کنونی، وزارت بهداشت با یک پاندمی نگران کننده مواجه است؛ ابراز امیدواری کرد که این مجموعه همچنان از توانمندی‌های دکتر فاضل بهره‌مند شود.

بازخوانی خاطرات دکتر فاضل از جراحی‎های رایگان در ایام جنگ تحمیلی

دکتر ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان ایران نیز طی سخنانی با بیان اینکه داستان پزشکی از بعد از انقلاب تا کنون داستان شگفت‌انگیزی است؛ افزود: در ابتدای انقلاب، ما پنج هزار پزشک خارجی بویژه پاکستانی و بنگلادشی برای درمان‌های معمولی در کشور داشتیم. مردم حتی برای برخی جراحی‌های معمولی امروزی مثل پیوند کلیه و قلب و … ناگزیر از سفر به خارج بودند. یک پیوند کلیه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار هزینه داشت. این مسائل به کمک کسانی که من آنها را «عاشق» می‌نامم حل شد و به حد نیاز کشور پزشک تربیت کردیم و تخصص‌های مختلف در عرصه پزشکی تامین شد. جراحی‌های رایگان بسیاری در کشور انجام شده و می‌شود.

وی با اشاره به ایام نخست وزیری میرحسین موسوی، گفت: ایشان در ازای ۳۰۰ پیوند کلیه رایگانی که انجام دادم؛ یک چک یک میلیون تومانی برای من ارسال کردند که من آن را برای کمک به جبهه‌ها فرستادم. همکاران من هم همین‌گونه کمک می‌کردند تا اینکه به شرایط امروزی رسیدیم که هیچ بیماری مجبور به رفتن به خارج از کشور نیست و این مایه سربلندی کشور است. درود به همکاران من که وضع مملکت را به اینجا رساندند.
فاضل خاطرنشان کرد: علی‌رغم برخی بی‌مهری‌ها به جامعه پزشکی، عموم جامعه، قدردان زحمات پزشکان است و من این قدردانی عموم مردم را بی‌نظیر و خداگونه می‌دانم و خوشحالم که به این مردم و ایران عزیز خدمت می کنم.
جامعه پزشکان، بالاترین نرخ شهادت را در دوران کرونا داشت

دکتر حمید پوراصغری معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه حضور و نقش آفرینی در این سازمان را به طبابت ترجیح داده است؛ گفت: به عنوان یک پزشک، در صحنه درمان کشور فعالانه شرکت می‌کردم اما فقط برای تک تک بیماران نسخه می نوشتم، اما در سازمان برنامه، می‌توان نسخ بزرگتری به وسعت کشور نوشت و بیشتر نقش آفرینی کرد.

وی افزود: در سنوات گذشته درباره شبکه درمان کشور، تربیت نیروی انسانی، تامین منابع و تجهیزات و … به عنوان یک یار برای جامعه پزشکی کشور فعال بودم. جامعه پزشکی در دوره کرونا، به نسبت جمعیت خدوم به بیماران، بالاترین درصد شهادت را داشتند.

دکتر سیدحمید پورمحمدی معاون اقتصادی، هماهنگی و برنامه و بودجه نیز به نیکی از دکتر فاضل در این جلسه یاد کرد و گفت: بنده نه در علم طبابت، که در اخلاق خوشه‌چین محضر ایشان بوده‌ام و امروز سازمان برنامه و بودجه منور به نور دکتر فاضل است. صفت طبیب برای دکتر فاضل، به تنهایی کم است. همه اطبا جایگاه بالایی دارند اما ایشان از بعد اخلاقی، مافوق همه اطبا هستند.

در دوران پاندمی کرونا، سازمان برنامه و بودجه کشور،باید ارتباط وسیعی با جامعه اطبا داشته باشد

وی افزود: نظامات اقتصادی و برنامه‌ریزی در مواجهه با پاندمی کرونا، می‌طلبد که سازمان برنامه و بودجه کشور، ارتباط وسیعی با جامعه اطبا داشته باشد. در سه دوره شیوع طاعون، نظامات سیاسی دستخوش تغییر شده و شاهد فروپاشی نظام فئودالی و رنسانس بودیم. در حال حاضر هم نظامات اقتصادی دنیا در مواجهه با شیوع کرونا، دستخوش تغییر شده‌اند و چه بسا نظامات سیاسی جهان نیز تغییر یابند.