عملیات اجرایی بزرگ‌ترین طرح جنگل‌کاری شمال استان اصفهان به مساحت یک هزار و ۴۰۰ هکتار در آیینی همزمان با هفته دولت در کاشان آغاز شد.

فرماندار ویژه کاشان اظهار داشت: برای اجرای طرح جنگل‌کاری افزون بر ۱۷ میلیارد ریال اختصاص یافته، این طرح ۳۰ درصد از مجموع اعتبارهای جنگل‌کاری استان اصفهان که بیش از ۵۰ میلیارد ریال است، به خود تخصیص داده است.

به گزارش  جارچی اخبار از کاشان،علی‌اکبر مرتضایی قهرودی افزود: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان در سال گذشته با اجرای طرح‌های آبخیزداری، رتبه نخست جذب اعتبارهای ملی در این شهرستان را به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان نیز در این آیین اظهار داشت: اجرای این طرح که ۴۰ متر به سرانه فضای سبز اضافه خواهد کرد، با ۴۰ سال جنگل‌‍‌کاری در شهرستان برابر است.

محمدمهدی شریفی اضافه کرد: با توجه به اینکه طرح در مسیر آبخوان کاشان، رودخانه سوک‌چم (ابتدای جاده برزک) و منطقه‌ای سیل‌خیز اجرا خواهد ‌شد، افزون بر تقویت آب سفره‌های زیرزمینی، پس از تکمیل می‌تواند از جاری شدن سیل تا حجم ۷۰۰ هزار مترمکعب جلوگیری کند.

وی با اشاره به تمرکز طرح بر گونه گیاهی سازگار با منطقه، بیان کرد: طرح جنگل‌کاری در ۲ مرحله اجرا خواهد شد که در مرحله نخست گودبرداری به مدت سه ماه انجام و در اواخر آبان و اوایل آذر کاشت بذر بادام کوهی آغاز می‌شود.

به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان، در مجموع با حفر ۵۰۰ چاله در هر هکتار نزدیک به ۷۰۰ هزار درخت بادام کوهی در قالب این طرح کشت خواهد شد.

وی تشریح کرد: درختان بادام کوهی به دلیل مثمر بودن، در کنار رونق اقتصادی منطقه موجب تقویت فضای سبز، تلطیف هوا و همچنین امکان پرورش زنبور و تولید عسل، مرتع‌داری و دام‌داری خواهند شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان در ادامه گفت: بارندگی در منطقه به نسبت سال‌های گذشته تغییر نکرده است و به علت آسیب دیدن پوشش مرتع‌ها، بیشترین میزان بارندگی با جاری شدن سیلاب از دسترس خارج می‌شود.

مجید کافی‌زاده با اشاره به صرفه اقتصادی اجرای جنگل‌های دست‌کاشت به نسبت سدسازی برای حفظ منابع آبی، تاکید کرد: این گونه طرح‌ها موجب افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی خواهد شد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه در چند سال گذشته نوع بارش‌ها در کاشان از برف به باران تغییر کرده است، یکی از راه‌های جمع‌آوری سیلاب‌ها اجرای طرح‌های پوشش گیاهی در منطقه است.

مساحت عرصه‌های منابع طبیعی کاشان ۳۷۵ هزار هکتار شامل ۱۸۲ هزار هکتار مرتع ییلاقی و ۱۷۸ هزار هکتار مرتع قشلاقی است که ۷۵ درصد وسعت این شهرستان را شامل می‌شود.