معاون غذا و داروی کاشان گفت: فریب پیش فروش واکسن کووید ۱۹ را نخورید و این مسئله تنها در فضای مجازی مطرح شده و افرادی که این اخبار را نشر می دهند، تنها قصد فریب مردم را دارند.

به گزارش جارچی اخبار دکتر محسن تقی زاده اظهار داشت: تأثیر داروی رمدسیویر در درمان کرونا نیز از مواردی است که امید می رود در بهبود بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ اثر بخش باشد.

وی گفت: هرچند ممکن است این دارو نیز مانند سایر داروهایی که قبلاً استفاده می شد (هیدروکسی کلروکین، تامیفلو و …) دارای اثربخشی کم و یا عوارض جانبی زیادی باشد و مصرف آن منطقی نباشد.

معاون غذا و داروی کاشان با اشاره به اینکه رمدسیویر تجویزی توسط متخصصان برای بیماران بستری بر اساس پروتکل درمانی تامین می شود، افزود: تجویز موارد خارج از بیمارستان آن در حال حاضر ممنوع است و مصرف این داروها به دلیل کاربرد خاص می تواند عوارض شدیدتری را برای بیماران ایجاد کند.

دکتر تقی زاده تصریح کرد: واکسن کرونای ایرانی در فاز حیوانی ماده اولیه واکسن در چند شرکت داخلی تولید شده و واکسن ایرانی کرونا همانطور که وزیر بهداشت اعلام کردند، فاز حیوانی را با موفقیت سپری کرده است.

وی ادامه داد: طبعا اولویت هر کشور در صورت تولید واکسن، مردم همان کشور است. به همین دلیل ما نیز در تلاش هستیم تا با استفاده از تکنولوژی و دانش موجود در کشور این واکسن را تولید نماییم اما درصورت تولید و فروش این واکسن در دیگر کشورها و عدم امکان تولید آن در داخل کشور، از واکسن های وارداتی نیز استفاده خواهد شد.

معاون غذا و داروی کاشان ادامه داد: جهت درمان بیماری کووید ۱۹ از داروهای سنتی و گیاهی استفاده نکنید زیرا هنوز هیچ دارویی چه در طب سنتی و چه در داروهای شیمیایی وجود ندارد که مجوز و تاییدیه‌ای از سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع رسمی صدور مجوزهای دارو در کشور، داشته باشد.