در ادامه سفر استانی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری به ایلام همزمان با هفته دولت طرح‌های مختلفی افتتاح شد.

آغاز به کار چند پروژه عمرانی، تاسیس مرکز نوآوری استان و کارخانه تولید تجهیزات هوشمندسازی از دیگر رویدادهای این سفر بود.

به گزارش جارچی اخبار، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با ورود به استان ایلام از نمایشگاه و طرح‌های فناورانه در شرف تاسیس در این استان بازدید کرد.

همچنین رئیس بنیاد ملی نخبگان در پارک علم و فناوری ایلام حضور یافت و از چند پروژه عمرانی در دست اجرا در این پارک دیدن کرد. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در تلاش است تا با اختصاص منابع جدید، زیرساخت‌های مورد نیاز زیست‌بوم نوآوری در این استان را تقویت کند، انجام پروژه‌های عمرانی در این پارک و توسعه پارک علم و فناوری استان ایلام در این راستا انجام می‌گیرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همچنین از نمایشگاه محصولات فناورانه و آخرین دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر این استان بازدید کرد. فعالان استارتاپی و فناور این استان ضمن معرفی محصولات دانش‌بنیان، مسائل و چالش‌های خود را نیز با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در میان گذاشتند.

ستاری همچنین از مرکز نوآوری و شتاب‌دهی جوانان، مرکز توسعه کسب و کارهای فضای مجازی جهاد دانشگاهی، مرکز نوآوری دانشگاه آزاد ایلام، مجتمع نوآوری و فناوری دانشگاه ایلام و طرح‌های کتابخانه، آزمایشگاه جامع تحقیقات و مرکز نگهداری و تکثیر حیوانات آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایلام بازدید کرد.

 افتتاح مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام

استان ایلام از ظرفیت بسیار بالایی برای دامپروری صنعتی و نیمه صنعتی برخوردار است، بخشی از محصولات و فرآورده‌های دامی این استان به کشور عراق صادر می‌شود. با توجه به سیاست‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری که تلاش دارد تا پایه‌های زیست‌بوم نوآوری در هر استان را بر اساس ذخایر آن استان بنا کند، این معاونت از توسعه فناوری‌های مرتبط با دامپروری در این استان حمایت می‌کند.

بر این اساس، ستاری در مراسم افتتاح مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام حضور یافت. این مرکز بر روی تحقیق و پژوهش بر روی بیماری‌های مشترک میان دام و انسان متمرکز است و به عنوان یک واحد پشتیبان برای صنعت دامداری این استان عمل خواهد کرد. این مرکز با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان احداث شده است، ۲۵۰ میلیون تومان از این میزان اعتبار برای تامین تجهیزات پزشکی و ۲۰۰ میلیون تومان هم برای تجهیزات اداری این مرکز هزینه شده است.

افتتاح مجتمع گلخانه‌های تحقیقاتی دانشگاه ایلام

مراسم افتتاح مجتمع گلخانه‌های تحقیقاتی دانشگاه ایلام، دیگر رویدادی بود که ستاری در آن حضور یافت. تحقیقات در این مجتمع با محوریت پوشش گیاهی و ذخایر طبیعی عظیم استان ایلام، پیش می‌رود. این طرح در زمینی به مساحت سه هزار و هشتصد مترمربع احداث شده است.

علاوه بر کارهای پژوهشی و آموزشی یکی از اهداف این مجتمع تجاری‌سازی تولید گیاهان دارویی است، تولید سموم و کودهای بیولوژیک سالم و سازگار با محیط زیست گام بعدی این مجتمع است.

افتتاح یک کارخانه با تکیه بر فناوری اینترنت اشیاء

پروژه تاسیس کارخانه تولید تجهیزات هوشمندسازی پارک علم و فناوری ایلام، نیز با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری آغاز به کار کرد. این واحد فناور تجهیزات مختلفی را با تکیه بر فناوری هوشمندسازی تولید می‌کند، اینترنت اشیاء و آی.تی بخشی از فناوری‌های مورد استفاده در این کارخانه خواهد بود که با حمایت مستقیم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تاسیس می‌شود.  این کارخانه دارای ۲۸۰۰ متر فصای کارگاهی و چهار هزار و پانصد متر فصای اداری است و برای احداث آن ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.