مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان اصفهان گفت: با شیوع کرونا با یک میدان پر از ابهام مواجه هستیم و باید قدم هایی برداریم که نه سلامت دانش آموزان و نه آموزش‌ را زیر پا بگذاریم.

به گزارش جارچی اخبار؛ محمد اعتدادی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت بازگشایی مدارس و بهار تعلیم و تربیت (چهارشنبه_۱۲شهریور ماه) برگزار شد، با اشاره به بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریورماه به عنوان یک تصمیم ملی، اظهار کرد: در این بازگشایی خاص مدارس به کمک مردم نیاز داریم. انتظار داریم مدارس را هم از خودشان بدانند و کمک کنند تا سال خوبی شروع کنیم.
وی با بیان اینکه امسال آموزش‌ را در بحران داریم، افزود: باید خودمان را با زیست بوم جدید وفق دهیم و یاد بگیریم آموزش‌ در شرایط کرونایی چگونه شروع و ادامه دهیم. در این راستا شیوه نامه بازگشایی مدارس از چند هفته پیش ابلاغ شده که در وضعیت های قرمز، زرد و سفید بحث آموزش چگونه خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه مدیران واحدهای آموزشی باید برنامه درسی شرایط زرد و قرمز را به خانواده ها اعلام کنند، افزود: براین اساس موظف شده ظرف دو روز آینده مدیران واحدهای آموزشی برنامه را به خانواده ها اعلام کنند تا بار روانی آنها کم شود.
اعتدادی با تاکید براینکه خانواده ها بدانند سلامت دانش آموزان بسیار برای ما مهم است، بیان کرد: از طرفی آموزش‌ هم برای ما مهم است و نمی دانیم این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد، بنابراین توصیه داریم از خودمان و فرزندانمان مراقبت کنیم و آموزش‌ را تعطیل نکنیم چون در شرایط کرونایی ترک تحصیل و تنبلی و چاقی دانش آموزان افزایش پیدا خواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد: با شیوع کرونا با یک میدان پر از ابهام مواجه هستیم و باید قدم هایی برداریم که نه سلامت دانش آموزان و نه آموزش‌ زیر پا گذاشته شود.
مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه اصل آموزش غیرحضوری بر مبنای شبکه شاد است، تصریح کرد: کاستی ها، نارسایی ها و مشکلات این شبکه به تدریج رفع شده است، ضمن اینکه دانش آموزان مدارس دولتی که از این شبکه استفاده می کنند از سیم کارت دانش آموزی و هزینه اینترنت رایگان برخوردار است.
وی با اعلام اینکه همه مدارس استان اصفهان به شبکه ملی فناوری متصل شده اند، گفت: حضور معلمان در مدارس در شرایط قرمز با تصمیم مدیر و شورای مدرسه در مدرسه حضور خواهند بود.
اعتدادی با اعلام اینکه چراغ همه مدارس استان از روز شنبه ۱۵ شهریورماه روشن است، تاکید کرد: باید دانش آموزان در مدرسه رفت و آمد داشته باشند و وضعیت دانش آموزان معلوم باشد، به طوری که اگر دانش آموزی در مدرسه و شبکه شاد حضور نداشته باشد باید پیگیری و رصد کنند از چه طریقی آموزش را دنبال می کند.
مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه نباید در مقابل همدیگر موضع بگیریم، گفت: صاحبان اصلی آموزش و پرورش مردم هستند و باید مشکلات پیش رو را با همدیگر برطرف کنیم، اگر مشکلی هست مردم اعلام کنند تا برطرف شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به بستری که برای آموزش از طریق فضای مجازی فراهم شده است، اظهار کرد: همه مدارس استان اصفهان امروز به شبکه ملی فناوری اطلاعات متصل هستند و همه روستاها و شهرهای ما براساس تفاهم دو وزارتخانه آموزش و پرورش و ارتباطات تحت پوشش قرار دارند.
وی همچنین به استمرار آموزش در فضای مجازی با حضور در برنامه شاد اشاره کرد و افزود: ۱۱ آیتم جدید از این برنامه رونمایی می‌شود و برخی مشکلاتی که قبلا در این شبکه وجود داشت رفع شده است.
اعتدادی تصریح کرد: استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و تهویه هوا به عنوان سه اصل اساسی به مدیران مدارس سراسر استان اعلام شده و رعیت فاصله گذاری و چنانچه فضا کافی نباشد گروه بندی شوند، همچنین تهویه هوا در مدارس وجود داشته باشد.
ثبت نام ۸۲ هزار کلاس اولی در مدارس استان اصفهان
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اعلام اینکه از ۸۸ هزار کلاس اولی در استان در حال حاضر بیش از ۸۲ هزار نفر در سامانه سناد ثبت نام کرده اند، گفت: ۱۰ هزار و ۷۰۰ کودک در مقطع پیش دبستانی ثبت نام کرده اند.
شهین جوانی در ادامه این نشست و در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش ثبت نام دوره پیش دبستانی در سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: تاکنون ۱۰ هزار و ۷۰۰ کودک در مقطع پیش دبستانی ثبت نام کرده اند که نسبت به سال گذشته ۱۳درصد ثبت نام کرده اند.
وی با اشاره به اینکه دوره پیش دبستانی بسیار مهم است، گفت: آموزش‌ پایه مبنای توسعه پایدار است و یادگیری بسیاری از مسائل در دوره پیش دبستانی اتفاق می افتد تا جایی که بسیاری از کشورها دوره پیش دبستانی را در کشور خود اجباری کرده اند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان با اظهار امیدواری از اینکه والدین کودکان نسبت به ثبت نام آنها در دوره پیش دبستانی اقدام کنند، افزود: در این دوره پایدارترین اثرات تربیتی با غیرمستقیم ترین روش های آموزشی آموزش داده می شود و تا ۱۰ نمره ضریب هوشی آن ها را بالا می برد.
وی همچنین با اعلام اینکه از ۸۸ هزار کلاس اولی در استان در حال حاضر بیش از ۸۲ هزار نفر ثبت نام کرده اند، گفت: تعدادی از دانش آموزان کلاس اولی که هنوز ثبت نام نکرده اند، احتمالا از اتباع خارجی هستند که باید براساس فرایند خاص ثبت نام شوند.
وی همچنین به اجرای طرح گویا در دوره پیش دبستانی و خوانا در دوره ابتدایی در ۱۴۸ مدرسه استان اشاره و اظهار کرد: این طرح اهدافی همچون ارتقا آموزش‌ به همراه دارد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه باتوجه به وضعیت قرمز، زرد و سفید از ۱۵ شهریور آموزش حضوری و غیرحضوری دانش آموزان شروع می شود، گفت: با تغییر شرایط که دانشگاه علوم پزشکی به ما اعلام می کند برنامه حضور دانش آموزان در مدارس نیز تغییر می کند.
وی با تاکید بر ضرورت نزدیک شدن دو نهاد خانواده و مدرسه، به ویژه در دوره ابتدایی، گفت: مثلث تربیتی مدرسه، خانواده رسانه برای آموزش موثر آینده سازان کشور باید شکل گیرد.
ثبت نام ۹۹ درصد دانش آموزان در سامانه سناد
محمدرضا ناظم زاده، معاون آموزش دوره متوسطه اداره کل آموزش و پرورش اصفهان نیز در این جلسه از آمادگی استان اصفهان برای بازگشایی مدارس خبر داد و گفت: ۹۹ درصد دانش آموزان استان در مدارس ثبت نام شده اند و از پایه اول تا دوازدهم از سال های قبل عقب نیستیم.
وی با اشاره به اینکه شیوه نامه بازگشایی به مدارس ارسال شده و جلسات توجیهی برگزار شده، تاکید کرد: نمی توانیم انکار کنیم آموزش مجازی نمی تواند جای آموزش‌ حضوری را بگیرد، اما در شرایط بحران تلاش می کنیم آموزش با بهترین کیفیت انجام شود.
معاون آموزش دوره متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: محتوای مطالب آموزشی امسال باتوجه به شرایط خاصی که وجود دارد در وزارت آموزش و پرورش درحال بررسی است و براساس آنچه در حال برنامه ریزی است احتمالا ۲۰ درصد محتوای کتب خودخوان خواهد بود و ۸۰ درصد محتوای کتب به دانش آموزان ارائه می شود.
ثبت سفارش کتاب های درسی ۹۶ درصد دانش آموزان
سید محمد میرپور، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان، در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه براساس برنامه ریزی که در کشور انجام شده، اعتبارات عمرانی مدرس دو برابر شده، اظهار کرد: البته هزینه ها نیز به همان نسبت افزایش یافته، اما اداره کل نوسازی مدارس استان درحال فعالیت برای احداث، نوسازی و بازسازی فضاهای آموزشی در استان است.
وی با اشاره به انعقاد قرارداد با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برای مدارس اوقافی، گفت: طی سه سال گذشته ۱۲ میلیارد تومان بدهی به اداره کل اوقاف استان داریم که تلاش می کنیم با تخصیص اعتبار این بدهی را پرداخت کنیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان با اعلام اینکه ۹۶ درصد دانش آموزان استان ثبت سفارش کتاب های درسی را انجام داده اند، گفت: کتاب های درسی در حال تحویل به مدارس است و روز بازگشایی مدارس کتاب ها به دانش آموزان داده می شود.
وی با بیان اینکه ۴۷۹ عنوان کتاب با ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب در استان توزیع شده است، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه فعالیت سامانه ادامه دارد، توزیع کتاب کامل انجام می شود. توصیه می کنم اگر کسی کتاب نیاز ندارد و از دوستان و اقوام کتاب تهیه کرده، در سامانه ثبت کند که در این صورت قطعا آمار ما از ۹۶ درصد بالاتر می رود.
میرپور با اشاره به اینکه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد مدارس استان قابلیت پدال کردن شیرهای آب را دارند، عنوان کرد: از این تعداد تاکنون ۳۰ درصد انجام شده و پیگیری می کنیم در شروع سال تحصیلی هم ادامه یابد.