شهردار اصفهان با اشاره به تماس دو هفته پیش یکی از شهروندان مبنی بر مزاحمت ترافیکی نمایشگاه های خرید و فروش خودرو در بزرگراه شهید دکتر چمران از پیگیری شهرداری در این رابطه خبر داد و گفت: ما در شهر، شهروند و شهرنشین داریم و شهرنشین به افرادی مانند اتباع خارجه که در شهر ساکن هستند گفته می شود؛ بر همین اساس تمام تلاش ما این است که حقوق آنها هم رعایت شود. زندگی شهری نیازهای متعددی از جمله نیاز به فعالیت نمایشگاه خودرو دارد که حقوق آنها هم باید رعایت شود اما پیگیری های شهرداری برای رعایت حقوق دو طرفه و در راستای درخواست شهروندان بوده است.

به گزارش جارچی اخبار ، قدرت اله نوروزی در برنامه زنده رادیویی «شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو» با بیان اینکه اقداماتی برای اخطار و نیز تعطیلی برخی واحدهای متخلف در بزرگراه شهید چمران طی دو هفته اخیر صورت گرفت، ادامه داد: البته باید نمایشگاه داران خودرو هم مورد حمایت قرار گیرند و خدمات دریافت کنند.
شهردار اصفهان اظهار کرد: اقدامات شهرداری برای تشکیل پرونده های تخلفات شهری و صدور اخطارها برای این است که عملی انجام نشود که موجب تهدید حقوق شهروندان شود.
البته همه باید قانون را رعایت کنیم تا از ابزارهای قانونی برای رفع تخلفات استفاده نشود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۲ ایستگاه خط دوم متروی اصفهان همزمان در حال ساخت است و برخی تا ۹۵ درصد پیشرفت هم داشته است، اظهار کرد: ایستگاه ها در یکی از فازها که از دارک شروع می شود و به طوقچی می رسد، آماده شده است.

وی ادامه داد: فاز دیگر خط دوم از غرب شروع شده و به ایستگاه خلجا، آیت اله کاشانی، شهید خرازی و کهندژ می رسد که در این بخش هم ایستگاه ها آماده شده و ایستگاه میدان امام حسین (ع) هم در حال آماده سازی است.
شهردار اصفهان با بیان اینکه بخش دیگری از مسیر خط دوم از طوقچی، ابن سینا، میدان امام علی (ع) و شکرشکن عبور می کند، گفت: آمادگی داریم گروه های مختلف دانشجویان از پروژه مترو بازدید کرده و از تجربه مهندسین در زیرزمین استفاده کنند.
وی با اشاره به وضعیت چهارباغ عباسی اظهار کرد: این گذر به شکلی درآمده است که محل گذران اوقات فراغت خانواده ها با رعایت اصول بهداشتی و مسائل جانبی برای ایجاد محیطی امن و همراه با آرامش است؛ ما اصفهانی ها شاید کمتر به بخش های ویژه این گذر توجه کنیم اما افرادی که خارج از اصفهان هستند و این گذر را می بینند بسیار ابراز خوشحالی می کنند و این در حالی است که ما در اصفهان پروژه های بزرگ دیگری هم داریم اما وقتی می خواهند از زیبایی سخن بگوید و اینکه اصفهان دستخوش تحول فرهنگی و گردشگری است، حرف چهارباغ به میان می آید.

اجرای برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» در منطقه ۱۲
نوروزی تاکید کرد: گذر چهارباغ باید محیطی مطابق با فرهنگ اصیل اصفهانی و محل اجرای ورزش ها و برنامه های مورد قبول مردم باشد تا همه برای همیشه از آن بهره ببرند.
وی در مورد ساماندهی میدان امام حسین (ع) نیز گفت: این پروژه که با سرعت در حال اجرا است سبب ایجاد ترافیک مودب در شهر و افزایش معابر برای پیاده روی می شود؛ اگر شرایط کرونایی برطرف شود این مکان می تواند به محیطی پرجمعیت از گردشگران تبدیل شود.
شهردار اصفهان با اشاره به اجرای دوباره برنامه های «هر یکشنبه، یک افتتاح» بعد از توقف یک ماهه به حرمت ماه محرم، اظهار کرد: در برنامه هفته آینده، چند پروژه نیمه کاره در منطقه ۱۲ که به پایان رسیده است که مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی افزود: اجرای برنامه های «هر یکشنبه، یک افتتاح» کار سختی است و ممکن است پروژه های بزرگ در قالب چند طرح را در یک برنامه افتتاح کنیم که یکی از این طرح ها، جاده فرزانگان است.

افتتاح نمایشگاه بین المللی اصفهان و سالن گلستان شهدا با حضور مقامات ملی
نوروزی ادامه داد: کامیون هایی که اکنون از جاده فرزانگان عبور می کنند قبلا از سه راه نقشینه عبور می کردند و هر سال حداقل ۲۰ کشته در این مسیر داشتیم.
وی در مورد یکی دیگر از طرح های در دست بهره برداری، به پروژه پل آفتاب اشاره و اظهار کرد: دو لوپ پروژه آفتاب در شرق و غرب و لوپ دیگری هم در سمت جنوب استفاده می شود.
شهردار اصفهان بیان کرد: تلاش می‌کنیم با حضور مقامات ملی نمایشگاه بین المللی اصفهان و سالن گلستان شهدا افتتاح می شود.
وی با بیان اینکه کار کردن در شرایط اقتصادی کنونی در اصفهان فوق العاده سخت است چون کار عمرانی در برخی بخش های کشور تعطیل شده است، گفت: جا دارد از همه همکارانم در شهرداری از جمله پاکبانان، رانندگان اتوبوس و تاکسی تشکر کنم چراکه اگر اصفهان زبانزد خاص و عام است نتیجه کار این همکاران است.
وی در خصوص سوال شهروندی در خصوص پیاده روسازی خیابان آیت اله مدرس نجفی و شهید صمدیه لباف نیز گفت: سرتاسر همه خیابان ها باید پیاده رو داشته باشد و باید از سوی شهردار منطقه ۲ بررسی شود چرا پیاده رو ناقص است.
نوروزی در خصوص صدور مجوز ساخت برای ساکنان یک کوچه با ارتفاع های متفاوت که از سوی یکی از ساکنان منطقه ۲ مطرح شد نیز افزود: باید اول کد ارتفاعی محل بررسی شود که در این صورت شهرداری نمی تواند مانع شود و از سوی دیگر باید موقعیت ملک را بررسی کنیم و ممکن است به خاطر ابعاد یک ملک، مالک بتواند تا ۵ طبقه نیز مجوز دریافت کرده و ملکی نتواند.

استفاده از اتوبوس های نوسازی شده در شهرک های اصفهان
وی در مورد پرسش یکی از شهروندان در مورد زمان نوسازی اتوبوس های فرسوده در شهرک ها به خصوص شهرک شهید عباسپور اظهار کرد: ۸۰ دستگاه اتوبوس جدیدی که اخیرا به شهر وارد شد در هفته اول نیاز به گارانتی دارد و یکی از این اتوبوس ها در خط شهرک شهید عباسپور به کار گرفته شد اما با توجه به زمان گارانتی دوره ای این اتوبوس ها، هم اکنون برای گارانتی از خط خارج شده است و مجدد به خط بازمی گردد. البته بهتر است اتوبوس های بازسازی شده اصفهان هم برای شهرک هایی همچون امیریه، ولیعصر و شهید عباسپور مورد استفاده قرار گیرد.
شهردار اصفهان تصریح کرد: سال گذشته شهرداری اصفهان ۵۰ اتوبوس را بازسازی کرد و به همین خاطر دولت، اصفهان را به عنوان شهر پایلوت بازسازی اتوبوس ها انتخاب کرد و قرار شد ۷۰۰ دستگاه با کمک ۲۸۰ میلیون تومانی به ازای هر اتوبوس بازسازی شود. در همین زمینه قرارداد بازسازی ۱۸۰ دستگاه اتوبوس با پیشرو دیزل بسته شده است.
وی با اشاره به اینکه با مجموعه اقدامات در اتوبوسرانی عمر ناوگان به کمتر از ۱۰ سال رسیده است، گفت: همچنین طی قراردادی دیگر ۱۰۰ دستگاه دیگر هم نوسازی می شود که ۲۰ دستگاه آماده شده و وارد عرصه می شود. همچنین علاوه بر ۸۰ دستگاهی که خریداری شد ۲۰ دستگاه دیگر در آینده به شهر وارد می شود.
نوروزی در مورد باز شدن انتهای خیابان قائمیه که از سوی یکی از شهروندان مورد پرسش بود، تصریح کرد: از نظر موقعیت جغرافیایی و فضای سبز، قائمیه دارای شرایط استثنایی است و یقین دارم انتهای قائمیه یکی از نقاط گردشگری آینده اصفهان خواهد بود.
وی با اشاره به استقرار تیم تسهیل گری در این منطقه از اجرای طرح های بازآفرینی خبر داد و گفت: برای رفع مشکل بسته بودن انتهای خیابان قائمیه، ذکر این نکته مهم است که برخی نقاط شهر متولیان متعدد دارد و این نقطه هم باید با همکاری سازمان آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، استانداری، شهرداری درچه، اداره کل راه و شهرسازی به همراه شهرداری اصفهان ساماندهی شود.

اجرای وحدت رویه در ضوابط شهرسازی
نوروزی در مورد وحدت رویه در اجرای ضوابط شهرسازی هم گفت: براساس ضوابط ساختمانی مصوب (دفترچه ضوابط و مقررات شهرسازی و تفصیلی شهر اصفهان) از سال ۹۰ تا کنون عقب نشینی ساختمان ها باید به صورت شکستگی تحت زاویه ۹۰ درجه اجرا شود.
وی ادامه داد: در سال ۹۳ معاونت شهرسازی شهرداری و معاون شهرسازی مناطق وحدت رویه ایجاد کردند تا مشکل مردم حل شود و بر همین مبنا اگر ساختمانی در سمت شمال طبقه آخر مشمول کمتر از یک متر عقب نشینی شود، می تواند انتهای ساخت را ۴۵ درجه گرفته و مسئله را حل کند.
شهردار اصفهان در مورد عقب نشینی در خانه های بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ متری که در بن بست چهار متری و جنوب قرار گرفته اند نیز افزود: در پلاک های کمتر از ۱۰۰ متر سطح اشغال را می توان تا صددرصد مجوز داد و برای بالای ۱۰۰ متر ۶۰ درصد مجوز صادر می شود اما طبق مقررات اگر ساختمانی دارای متراژ ۱۰۰ تا ۱۲۰ متر باشد، براساس ساخت و سازهای مجاور خانه، می توان راهکاری از سوی معاونت شهرسازی بررسی و اجرایی شود.