همایش عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دوران دفاع مقدس با تجلیل از نقش آفرینان این عرصه ظهر امروز در تالار هویزه باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش جارچی اخبار،  باغ موزه دفاع مقدس ظهر امروز (یکشنبه) میزبان مهمانان همایش عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دوران دفاع مقدس بود و  این مراسم با حضور  چندتن از معاونان و مسوولان این وزارتخانه در تالار هویزه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این همایش، « نعمت الله ترکی » معاون وزیر راه و شهرسازی دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس را تشریح و از نقش آفرینان دفاع مقدس تجلیل به عمل آورد.

وی  دوران دفاع مقدس را شبیه یک سنگر ناخواسته توصیف کرد و گفت: دشمنان پیش‌بینی نمی‌کردند این جنگ هشت سال به طول انجامد و تصور  می کردند این جنگ به سرعت به اتمام برسد.

ترکی ادامه داد: دشمنان سناریویی طراحی کرده بودند و تصور می‌کردند که سناریوی آنها درست وبه مرحله اجرایی برسد.

معاون توسعه و منابع انسانی اظهار کرد: با توجه به آن که ۱۹ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذشت دشمنان خیال می کردند ساختارهای ایران دگرگون شده است و می توانند سه روزه جنگ  را به اتمام برسانند.

ترکی یادآور شد: این جنگ سه ضلع داشت که ضلع نخست آن امام خمینی ضلع دوم مردم و ضلع سوم آن رزمندگان اسلام بودند که مانع از موفقیت دشمنان در جنگ شدند و سرانجام توانستیم جنگ را به لطف الهی و توان سربازان به اتمام برسانیم.

به گزارش ایرنا در نمایشگاه امسال، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به ارائه دستاوردهای ۴۰ ساله خود پس از انقلاب اسلامی پرداخته‌اند.

وزارت راه و شهرسازی در دوران دفاع مقدس با ۲ وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی از همان ابتدای تهاجم نظامی دشمن درگیر جنگ نابرابر علیه کشور شد و نخستین وزارتخانه‌ای بود که به‌طور مستقیم وارد کارزار این جنگ هشت ساله شد.

٣١ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعث عراق از طریق زمینی، هوایی و دریایی جنگ تمام‌ عیار متجاوزانه خودش را علیه ایران آغاز کرد.

وزارت راه و شهرسازی در آن زمان مرکب از وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی اولین دستگاهی بود که به‌صورت رسمی در مناطق عملیاتی اقدام به فعالیت کرد و از دولت این مأموریت را پذیرفت.

این وزارتخانه با توجه به برخورداری از نیروها و ماشین‌های مهندسی با حداکثر توان از همان روزهای ابتدایی وارد این کارزار شد تا دوشادوش رزمندگان نسبت به ترمیم پل‌های تخریب‌شده بابت انفجار و بمباران، احداث راه‌های دسترسی به مناطق عملیاتی، احداث خاک‌ریز برای حفظ جان رزمندگان، احداث بیمارستان صحرایی، مراکز اورژانسی و پاسگاه‌های مرزی اقدام کند.