با حضور سید منصور رجبی، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی و محمد ولنتر، رئیس سازمان بسیج عشایری استان ایلام، جلسه هماهنگی تنظیم شیوه نامه اجرای مفاد تفاهم نامه ملی بین نهاد کتابخانه های عمومی و سازمان بسیج عشایری کشور برگزار شد.
به گزارش جارچی اخبار معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام در این جلسه  گفت: کتابخانه های عمومی ظرفیتهای فرهنگی نهفته فراوانی دارند و جهت گیری نهاد کتابخانه های عمومی به سمت بالفعل نمودن آنها و تبدیل این مراکز به پایگاههای فعال فرهنگی در شهر و روستا می باشد و برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در کنار خدمات جامع کتابخانه ای، حرکت در جهت تحقق این اهداف است.

سعید رجبی  هدف از انعقاد این تفاهم نامه، ارائه خدمات به مناطق محروم و عشایری، تبلیغ و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه عشایری، ارتقاءسطح بینش و آگاهی آحاد جامعه عشایری نسبت به مسائل فرهنگی جامعه و برگزاری مسابقات کتابخوانی در جامعه عشایری عنوان کرد و افزود: اداره کل کتابخانه های عمومی استان، جهت تحقق اهداف این تفاهم نامه، در شهرستانهایی که خانوارهای عشایر فراوان بیشتری دارند، کتابخانه ای را به عنوان معین انتخاب می کنند و با همکاری نماینده معرفی شده از طرف سازمان بسیج عشایری استان، کار امانت کتاب و انجام فعالیتهای فرهنگی در این مناطق را انجام خواهند داد.

وی اظهار داشت: هدف ما راه اندازی کتابخانه های سیار جهت خدمت رسانی به مناطق عشایر است البته در این راستا مذاکراتی با سپاه امیرالمومنین(ع) استان صورت گرفته است و قول مساعدت و همکاری داده اند.

رجبی همچنین پیشنهاد نمود جهت تحقق اهداف این تفاهم نامه و ترسیم نقشه راه برنامه های فرهنگی ویژه، کمیته ای متشکل از ادارات کل کتابخانه های عمومی، آموزش و پرورش، امور عشایری و سازمان بسیج عشایر استان تشکیل گردد.

در ادامه این جلسه  رئیس سازمان بسیج عشایری استان ایلام، با ابراز خوشحالی از فرصت همکاری پیش آمده، گفت: کتابخوانی جزء تاکیدات مقام معظم رهبری است و آن را به عنوان زیربنایی برای جامعه سازی اسلامی و ابزاری برای تحول شخصیتی و فکری انسانها می دانند بنابراین این وظیفه ای همگانی است که جهت تحقق منویات معظم له تلاش نماییم و در این راستا بسیج عشایری برحسب وظیفه ذاتی خود که اطاعت از دستورات رهبری است و همچنین برای مقابله با توطئه های ضدفرهنگی دشمنان اسلام و انقلاب، آماده هرگونه همکاری می باشد.

وی ادامه داد: زیرساختهای بسیج عشایری به تنهایی جوابگوی اجرای مفاد این تفاهم نامه نیست بنابراین نیازمند همکاری جدی کتابخانه های عمومی استان هستیم.
رئیس سازمان بسیج عشایری استان ایلام، اظهار داشت: به دلیل پراکندگی جامعه عشایر و مناطق بعضاً صعب العبور محل سکونت آنها و جابجایی و کوچ مداوم آنها، پیشنهاد می کنیم کار را در سه نقطه آزمایشی که مشکلات کمتری دارند، آغاز کنیم.

ولنتر همچنین تاکید کرد: ما تلاش می کنیم از سایر ظرفیتها و امکانات حوزه و پایگاه های بسیج مقاومت جهت تحقق این اهداف بهره بگیریم.