مدیرکل دامپزشکی استان یزد از دامپزشکی به عنوان یکی از مشاغل سخت و زیان‌آور یاد کرد و گفت: دامپزشکان در معرض ۸۰۰ بیماری مشترک انسان و دام هستند که برخی از آنها از کرونا خطرناک‌تر است.

به گزارش خبرنگار جارچی اخبار، علی فاتحی نیا در نشستی خبری  با بیان اینکه در استان یزد بالغ بر ۱۱۰ هزار رأس دام سبک، بیش از ۸۰۲ هزار رأس دام سنگین، ۱۴ هزار و ۹۶۹ نفر شتر و بیش از ۸ هزار قلاده سگ صاحب‌دار گله نگهداری می‌شود، اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های دامپزشکی در راستای حفظ سلامت مردم، واکسیناسیون و حفظ سلامت این دام‌است.

 

وی با اشاره به واکسیناسیون و تست‌های به عمل آمده از دام و طیور استان افزود: در سال جاری تست و واکسیناسیون مشمشه، تب برفکی، سل و … انجام شده و از از ۲۶ شهریور تا ۲۶ آبان ماه نیز فاز پاییزه واکسیناسیون ۲ هزار قطعه طیور علیه بیماری نیوکاسل در حال اجراست.

 

فاتحی نیا با اشاره به اینکه به منظور مقابله با بیماری تب کریمه کنگو نیز دام‌ها پس از ذبح در مرحله پیش سرد نگهداری و سپس وارد فاز عرضه می‌شوند، افزود: واحد پیش سرد کشتارگاه یزد راه اندازی شده و مردم هنگام خرید گوشت از قصابی‌های تحت نظارت دامپزشکی، دیگر هیچ نگرانی بابت بیماری تب کریمه کنگو نداشته باشند.

 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد یادآور شد: در حال حاضر ۹ واحد کشتارگاه صنعتی و سنتی، پنج کشتارگاه بلدرچین، چهار کشتارگاه طور در استان فعالیت می‌کنند و خط کشتارگاه بوقلمون نیز برای نخستین بار در استان یزد راه اندازی شده است.

 

وی در مورد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز بیان کرد: در شش ماه نخست امسال هیچ موردی از این بیماری در سطح استان گزارش نشده است.

 

فاتحی نیا در بخش دیگری از سخنان خود از طرح ارتقا کیفیت تخم مرغ در استان یزد خبر داد و اظهار داشت: بر اساس این طرح، تخم مرغ‌ها با بسته بندی در فروشگاه‌ها عرضه خواهند شد و این طرح به تدریج در حال اجراست.

 

وی با اشاره به صادرات فرآورده‌های دامی از استان گفت: در شش ماهه نخست امسال بالغ بر ۹۰۰ هزار کیلوگرم پنجه مرغ، ۵۶۶ تن تخم مرغ، یک میلیون و ۲۰۷ هزار کیلوگرم تخم مرغ نطفه دار، ۲۵ تن پودر پنیر، ۲۳ تن دنبه گوسفندی و مقادیری سالامبور به خارج از کشور صادر شده است.

 

فاتحی نیا، عمده فرآورده‌های دامی وارد شده به استان یزد را شامل ۲ میلیون و ۴۶ هزار کیلوگرم گوشت منجمد برزیلی اعلام کرد و یادآور شد: بز مورسیا نیز از دام‌های وارد شده به استان یزد بوده است.

 

وی در مورد خطرات بیماری‌های مشترک انسان و دام برای دامپزشکان، قصابان، سلاخان و … بیان کرد: این افراد در معرض ۸۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام هستند که بسیاری از آنها از کرونا نیز خطرناک‌تر هستند.

 

 

رئیس سازمان نظام دامپزشکی استان یزد نیز در این نشست از صدور هزار و ۵۵۴ فقره پروانه بهداشتی برای واحدهای پرورش دهنده دام خبر داد و اظهار داشت: ۸۱۲ پروانه بهداشتی نیز برای واحدهای روستایی و عشایر صادر شده که تفت بیشترین و بافق کمترین میزان صدور پروانه را به خود اختصاص داده‌اند.

 

وی همچنین از فعالیت هزار واحد عرصه فرآورده‌های دامی در استان یزد خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر نظارت‌های مستمر بر این واحدها انجام می‌شود اما ظرف دو ماه آینده، سامانه نظارتی هوشمند در استان راه اندازی می‌شود که یزد دومین استانی است که این سامانه در آن رونمایی خواهد شد.

 

کاظم نجفی از افتتاح آزمایشگاه ویژه نمونه برداری و تست‌های ویژه اسب در یزد خبر داد و گفت: با توجه به اینکه ۵ هزار اسب در استان یزد در حال پرورش و نگهداری هستند، این آزمایشگاه مطالبه پرورش دهندگان اسب استان را تأمین خواهد کرد.

 

وی همچنین از فعالیت ۵۰۰ دامپزشک در استان یزد خبر داد و بیان کرد: ۱۲۰ نفر از این تعداد را زنان دامپزشک تشکیل می‌دهند.

 

نجفی یادآور شد: خوشبختانه در استان یزد به دلیل ظرفیت‌های ویژه ای که وجود دارد، نرخ بیکاری دامپزشکان صفر است و هیچ دامپزشک بیکاری در استان نداریم.