بر اساس مصوبه ششمین جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات در یازدهم بهمن ماه سال ۹۳، با امضای دکتر روحانی رئیس محترم جمهور ، شرکت ملی پست به عنوان متولی پایگاه نظام ملی آدرس گذاری مکان محور کشور (GNAF) معرفی گردیده است.

به گزارش جارچی اخبار؛ این پروژه در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و به عنوان برنامه ملی سالم سازی اقتصاد ، افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها در هجدهمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی پیشنهاد و به تصویب رسید.
با توجه به نقش کلیدی شرکت ملی پست در تولید و نگهداری نشانی و کدهای پستی و نیز به عنوان تنها دارنده گواهینامه بین المللی نشانی استاندارد (S42) از اتحادیه بین المللی پست درکشور (UPU) ، دبیرخانه کمیته راهبری GNAF زیر نظر این شرکت تشکیل شده و به عنوان محور اصلی هماهنگ کننده این کمیته فعالیت می نماید.

تعریف GNAF:نشانی ملی مکان مرجع شده . GNAF امکان بررسی و صحت سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در کشور مقدور می سازد.
مزایای GNAF:
۱-افزایش کارایی ۲-افزایش دقت ۳-داده های قابل اطمینان
کاربردهای GNAF :
۱-بهبود تجارت ۲-جلوگیری از جرم و جنایت ۳-پاسخ های اورژانسی ۴-ناوبری ۵-ارتقای سیاستگذاری

پروژه GNAF در سال ۱۳۹۶ در شهرهای اصفهان ، کاشان و شاهین شهر شروع شد و کدهای پستی ده رقمی بر روی نقشه GIS شهرداری متصل گردید ولی به دلیل ژئوکدنبودن اشتراک دستگاههای اجرایی تکمیل نگردید و طی جلسه کارگروه توسعه دولت الکترونیک در مورخ ۲۴/۷/۱۳۹۸ مقرر گردید پروژه به عنوان پایلوت در شهرهای گزبرخوار ، شاهین شهر و گلپایگان اجراگردد . طی تفاهم نامه مشترک بین دستگاههای اجرایی ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اداره کل پست استان مقرر گردید اطلاعات کدپستی در اختیار دستگاهها قرار گرفته و آنها به صورت تلفیقی (سیستمی و عملیات میدانی ) اشتراکهای خود را با کدپستی منطبق نمایندو هم اکنون در حال اجرا می باشد.