فرماندار ویژه کاشان گفت: مدیران برای صرفه جویی آبی کشاورزان را به اصلاح کشت و تغییر بهره وری توصیه و آموزش دهند.

به گزارش خبرنگار جارچی اخبار از کاشان، علی اکبر مرتضایی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اظهار داشت : مدیران دستگاه‌های اجرایی این منطقه باید بتوانند با هماهنگی و دقت، مطالبی که در زمینه آب در عرصه علم و دانشگاه وجود دارد در عمل اجرایی کنند تا بتوان نسخه جدید و پیشرفته‌ای برای کشاورزان و بهره‌برداران ارایه داد.

فرماندار ویژه کاشان، برگزاری نشست‌های تخصصی مدیران مرتبط با منابع آب برای مدیریت آن در منطقه با حضور استادان و پژوهشگران دانشگاه‌ها را الزامی دانست و تاکید کرد: باید کوشش شود در این نشست‌های تخصصی از ظرفیت‌های قانونی دولت برای کوتاه مدت و بلند مدت استفاده کنند.

مرتضایی گفت: سرانه آب در کشورهای پرآب اروپایی ۱۱۰ تا ۱۵۰ لیتر در شبانه‌روز است که نشان می‌دهد ما در واقع منابع آبی کمی در اختیار داریم اما میزان مصرف، خیلی زیاد است.
به گفته وی، موضوع آب افزون بر توسعه کشاورزی، کارآفرینی و کسب و کار می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری در  شهرستان‌ کاشان را فراهم کند اما با محدودیت منابع آبی روبه‌رو است و به همین علت در بخش‌های مختلف و به ویژه کشاورزی نیازمندکارهای اساسی هستیم که یکی از آنها تغییرالگوی کشت است.

افزایش گلخانه ها در کاشان
مظلومی رییس اداره کشاورزی کاشان با بیان اینکه با مدیریت امور آب نگران برداشت آب مجاز نیستیم گفت: باید با اصلاح الگوی کشت بهره وری ها را تغییر بدهیم و مصرف بهینه از آب را داشته باشیم.

مظلومی با اشاره به اینکه در سطح استان کارشناسانی با نظارت استاندار به بازنگری در حوزه کشت مناطق و شهرستانها پرداخته اند افزود: تا پایان سال جاری برحسب آب و هوا و نوع اقلیم منطقه الگوی کشت به کشاورز داده می شود تا بر طبق آن از هدر رفت آب جلوگیری و مصرف بهینه در این حوزه صورت گیرد.

وی با اشاره به افزایش گلخانه های منطقه تصریح کرد: در حال حاضر ۲۷ هکتار گلخانه در کاشان وجود دارد که با تغییر اصلاح الگوی کشت این مقدار را به ۵۰۰ هکتار می رسانیم.

آب انبار ها نقش مهمی در ذخیره و ظرفیت آبی کاشان دارند

محمود زاده رییس اداره اوقاف کاشان نیز در جلسه شورای حفاظت آب کاشان، اظهار داشت: ۹۰ آب انبار فعال در سطح کاشان وجود دارد که با ذخیره ۴۵ هزار متر مکعب از دو نظر معماری تاریخی و تامین آب در موقع بحران نقشی حیاتی دارد.

وی با اشاره به تامین ۱۵ ماه آب شرب مورد استفاده مردم کاشان توسط آب انبارها آنها را در پدافند غیر عامل حیاتی دانست و افزود: باید کارگروهی جهت ساماندهی و تامین مخارج این سازه های اساسی تعیین شود تا در موقع بحران بتوان با تامین و ذخیره بهینه آب نگرانی نداشته باشیم.

محمود زاده آب انبار ها را مکانهای غیر موقوف دانست که وقف نامه ای ندارد ولی گاها موقوفاتی برای تامین آب نیاز و آبگیری به آنها تعلق دارد.

لازم به ذکر است؛ شورای حفاظت از منابع آب شهرستان کاشان با حضور فرماندارویژه و دیگر روسای مرتبط در فرمانداری ویژه شهرستان برگزار شد.