تحریم، تورم و کرونا،مشکلات و سختی‌هایی بر جامعه تحمیل کرده که نمی‌توان آنها را انکار کرد اما تلاش‌های ارزشمند کشاورزان، صنعتگران و تولیدکنندگان آذربایجان‌شرقی در بخش‌های مختلف موجب کاهش فشار این مشکلات و سختی‌ها شده تا جایی که در سایه این تلاش‌ها، صادرات استان از مرز ۲ میلیارد دلار گذشته است.

به رغم فشار تحریم های ظالمانه استکبار سربازان جبهه تولید و صادرات در آذربایجان شرقی پا عقب نگذاشتند و علاوه بر تامین بیشتر اقلام مورد نیاز داخلی، مازاد آن را به دیگر کشورهای جهان صادر کنند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، در شرایط فعلی که ورود ارزهای حاصل از فروش نفت کاهش یافته و قرار است در شرایط جدید در رویکرد کلان صادراتی کشور از صادرات نفتی به سمت صادرات غیر نفتی حرکت کند بخش کشاورزی و صنایع غذایی ظرفیت های فراوانی برای کمک به این تغییر دارد و این صادرات است که به تولید نظم می دهد.

رویکرد صادراتی موجب منتفع شدن تولیدکننده و صادرکننده می شود در واقع رابطه بین تولید کننده و صادر کننده یک نوع رابطه برد – برد محسوب می شود که در اوضاع اقتصادی کشور نعمت بشمار می رود.

* صادرات بیش از یک میلیون تن کالا از گمرک های آذربایجان شرقی 

ناظر گمرک های آذربایجان شرقی از صادرات بیـش از یک میلیون تن کالا بـه ارزش ۴۷۷ میلیون دلار از استان خبر داد و گفت:  عمـده کالاهـای صادراتـی در ایـن مـدت را چدن آهن و فولاد، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، سوخت های معدنی روغن های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها مواد قیری موم های معدنی، مس و مصنوعات از مس، میوه های خوراکی پوست مرکبات، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجراء و قطعات آنها، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد، شیشه و مصنوعات شیشه ای، فرآورده های غلات فکول یا شیر و شیرینی، رشته های سنتتیک یا مصنوعی غیریکسره تشکیل می دادند.

اورنگی افزود: کالاهای صادراتی از طریق گمرک های استان به ۹۵ کشور دنیا صادر شده که عمده مقاصد آنها به ترتیب به کشورهای عراق، ترکیه،   ارمنستان،   افغانستان، آذربایجان، چین، امارات متحده عربی، پاکستان، ایتالیا و رومانی بـوده اسـت.

* ۲۶۰میلیارد تومان درآمد وصولی گمرک های آذربایجان شرقی

ناظرگمرک های آذربایجان شرقی در ادامه افزود: در نیمه اول سـالجاری ۲۱۵ هـزار تـن کالا به ارزش  ۴۳۶ میلیون دلار از طریق گمـرکات استان آذربایجان شرقی وارد کشور شـده کـه از لحاظ ارزش دلاری ۲۸ درصـد و از حیـث وزن ۱۹ درصـد کاهش نشـان میدهـد.

اورنگی بیشـترین اقلام وارداتی اسـتان در ایـن مـدت را به ترتیب ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آنها، میوه های خوراکی، چدن آهن و فولاد، گوشت و احشای خوراکی، کاغذ و مقوا اشیای ساخته شده از خمیر کاغذ از کاغذ یا مقوا، الیاف سنتتیک یا مصنوعی غیریکسره، محصولات شیمیائی آلی، چوب و اشیاء چوبی و زغال چوب، کاکائو و فرآورده های آن، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد اعلام و خاطرنشـان کرد: کالاهای وارداتی از ۶۲ کشور طرف معامله که عمده مبادی این کالاها به ترتیب از کشورهای  ترکیه، آلمان،   چین، برزیل، ایتالیا، ژاپن، اکوادور، امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه و هند بوده اسـت

وی اظهار داشت : درآمد وصولی گمرکات استان آذربایجان شرقی در شش ماهه نخست امسال بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۳ درصد کاهش یافته است.

صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی به ۵۴ کشور جهان

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز اظهار داشت: محصولات کشاورزی این خطه به ۵۴ کشور جهان صادر می شود.

اکبر فتحی گفت: بازارهای  اصلی هدف  صادراتی محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه، هند، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و امارات است

وی افزود: از ۱۰۰ شرکت فعال در این زمینه ۷۰ شرکت در آذربایجان شرقی و ۳۰ شرکت در استان های یزد، خراسان، گیلان  فعالیت می کنند.

فتحی گفت: بررسی وضعیت تولید محصولات کشاورزی استان نشان می دهد که مقادیر  قابل توجهی از محصولات کشاورزی از قبیل پیاز، سیب زمینی، سیب درختی، انگور و تخم مرغ، عسل و غیره مازاد بر مصرف استان بوده و صادرات فعلی محصولات کشاورزی استان در حد ظرفیت و توانمندی های استان نیست، به طور مثال در حال حاضر   بیش از ۳۰۰ هزارتن  سیب درختی درجه یک و۲ برای صادرات وجود دارد.

وی با اشاره به ترکیب صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: ۶۷ درصد محصولات باغی بوده که ۴۵ درصد صادرات  محصولات کشاورزی استان  مربوط به کشمش بوده و ۳۵ درصد صادرات کشمش کشور از گمرکات این استان صورت می گیرد.

وی افزود: ۱۴ درصد تولیدات دامی صادراتی شامل لبنیات،  شیر،  ماست،  دوغ و جوجه یکروزه می باشند، چهار درصد زراعی شامل پیاز،  سیب زمینی،  کاهو،  کلم و ۱۵ درصد صادرات صنایع تبدیلی شامل رب گوجه فرنگی و آب میوه است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی همچنین گفت: در مورد محصولات کشاورزی اصولا تمرکز بر صادرات مواد خام اشتباه است چون ارزش افزوده پائینی دارند و شاخصی برای پیشرفت محسوب نمی شود و هدف اصلی باید برای صادرات محصولات فراوری شده و بسته بندی مناسب باشد.

فتحی ادامه داد: بر این اساس با توجه به اینکه در سال های اخیر اندکی به ایجاد و گسترش صنایع توجه شده است از این روسهم صنایع از صادرات در سال های اخیر افزایش یافته است.

وی گفت: قیمت کالای  صادراتی به عوامل مختلفی مانند قیمت تمام شده تولید، تعرفه کشور وارد کننده – هزینه حمل و نقل نوسانات نرخ ارز و قیمت بازار داخلی بستگی دارد.

وی یادآور شد: با توجه به ظرفیت  بالای توسعه تجارت خارجی محصولات کشاورزی استان، تسهیلات و حمایت های لازم  برای توسعه  بازرگانی و تجارت محصولات کشاورزی در قالب ایجاد هلدینگ، شرکت های بازرگانی و زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی ارائه می شود.

فتحی گفت: به نظر می رسد که  اهرم حمایتی جوایز و مشوق های صادراتی در مسیر رقابت پذیری کردن می تواند کمک بزرگی در بهبود عملکرد صادرات داشته باشد.

وی ادامه داد: البته باید ملاحظاتی از جمله توجه به مسئله آب بری محصولات کشاورزی در صادرات نیز توجه شود که یک محصول از کدام منطقه کشور و با چه حجمی از آب بری صادر می شود،  برای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز بیش از ۱۵ تن آب مصرف می شود بنابراین صادرات گوشت قرمز نمی تواند به صرفه باشد.

*برنامه ریزی تحقق صادرات ۳.۸ میلیارد دلاری آذربایجان شرقی برای امسال

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی از مبادی گمرکی استان در ۶ ماهه امسال، گفت: پیش بینی می‌شود صادرات غیرنفتی به میزان ۳۲.۸ میلیارد دلار در کشور محقق شود و در برش استانی تحقق صادرات ۳.۸ میلیارد دلاری برای استان برنامه‌ریزی شده است.

 

حبیب امین زاده اعلام کرد: با وجود تحریم های ظالمانه و مسدود بودن مرزهای صادراتی به دلیل شیوع بیماری کرونا، با تکیه بر توانمندی صنایع پیشران و اصلی استان و برنامه ریزی های لازم در راستای توسعه صادرات، در سه ماهه اول سال جاری ۱۵ درصد و در ۶ ماهه امسال ۱۸ درصد از برنامه های پیش بینی شده برای صادرات غیرنفتی استان جلوتر هستیم.

وی با قابل قبول شمردن صادرات استان گفت: صادرات یک میلیارد و ۴۹۶ میلیون دلاری ۶ ماهه سال قبل به یک میلیارد و ۹۱۹ میلیون دلار در نیمه ابتدایی سال جاری رسیده است که همین امر نشان دهنده توسعه صادرات استان می باشد.

وی عمده بازارهای صادراتی و کشورهای هدف استان در زمینه صادرات را ۱۴ کشور همسایه و هند و چین همچنین برخی کشورهای اروپایی معرفی کرد و گفت: این کشورها مراودات تجاری مطلوبی با بخش خصوصی استان دارند و تحقق این امر نشان از عدم کارایی تحریم های ظالمانه دشمن در تجارت خارجی بخش خصوصی است .

امین زاده عمده کالاهای صادراتی آذربایجان شرقی را در حوزه تکمیل زنجیره تامین و باتوجه به مزیت های نسبی استان دانست و گفت: در ۶ ماهه امسال،  الاهایی نظیر مواد و مصنوعات پلاستیکی، انواع خوراکی ها (مرکبات)، قیر، سوخت و روغن های معدنی، چدن، آهن و فولاد، فرآورده های غلات (آرد و نشاسته)، انواع دیگ های بخار، مس و مصنوعات مسی، قند، شیرینی و شکلات، شیشه و مصنوعات شیشه ای عمده کالاهای صادراتی استان بوده اند .

وی با بیان اینکه سازمان صمت آذربایجان شرقی به عنوان یک دستگاه خدمتگزار به ویژه در شرایط تحریمی در تلاش است تا بیشترین خدمات را به صادرکنندگان استان ارائه دهد،  افزود: با تسهیل امور صادرات کالاها در زمینه بازگشت ارزهای صادراتی نیز اقدام خواهیم کرد .

رییس صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به بخشی از تمهیدات و مساعدت های خاصی که در مورد کارت های بازرگانی و ایجاد تسهیلات برای صادرات کالاهای تولیدی پیش بینی شده است؛ اظهار کرد: آماده دریافت پیشنهادات بازرگانان و تجار به منظور تسریع و تسهیل فرآیندها هستیم .

امین زاده با اعلام اینکه امسال یکی از ارکان برنامه های جهش تولید، توسعه صادرات غیر نفتی است، گفت: فرآیند صادرات کالاها، ایجاد بازارهای جدید صادراتی و شرایط رقابتی قابل قبول، در جهت تحقق شعار سال خواهد بود.

وی با بیان اینکه صادرات در شرایط فعلی کشور، یکی از شریان های اصلی اقتصاد است و حفظ آن نیازمند همت عمومی است، اظهار کرد:در سال گذشته با توجه به ظرفیت های موجود در استان از نظر میزان وزنی ۵۲ درصد و از نظر ارزشی ۱۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ شاهد رشد فزاینده صادرات کالاها هستیم.

وی با اشاره به محور توسعه و تعمیق ساخت داخل به عنوان یکی از اهداف اصلی جهش تولید در برنامه های ابلاغی وزارت صنعت، افزود: یکی از موفقیت های استان جلوگیری از واردات بی رویه بوده و بخشی از واردات سال های گذشته با تولید داخل و جایگزینی توسط صنایع داخلی جبران شده است به طوری که در ۶ ماهه سال قبل واردات ۶۰۶ میلیون دلاری از گمرکات استان، به ۴۳۶ میلیون دلار در ۶ ماهه سالجاری کاهش یافت.