مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: حدود ۶ هزار میلیارد تومان در بخش آب استان در سنوات اخیر در حوزه کاری وزارت نیرو هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار جارچی اخبار از ایلام  علی پور احمد با اشاره به وضعیت فعلی سدهای استان  افزود: سدهای مخزنی استان ضمن کنترل و تسکین سیلابهای مهیب سال آبی گذشته، آب مورد نیاز شرب، صنعت و کشاورزی استان را تامین و هم اکنون بیش از ۷۰ درصد حجم این مخازن پر است وآمادگی لازم جهت تامین آب کشت پاییزه و همچنین کنترل روانابهای فصلی را دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ایلام گفت : جهت تامین آب پتروشیمی دهلران از محل سد دویرج ۲۱ میلیون متر مکعب به این صنعت اختصاص داده شده که با شروع بهره برداری، آب مورد نیاز بموقع در اختیار قرار خواهد گرفت .

وی افزود: سامانه گرمسیری در دو استان کرمانشاه و ایلام در حال اجراست ، سهم استان از آب  انتقالی سامانه ۴۵ درصد که معادل ۲۷۵ میلیون متر مکعب در سال خواهد بود.

پور احمد ادامه داد: در صورت تامین و تزریق اعتبار، ضمن تکمیل سامانه اصلی، عملیات اجرایی شبکه های آبیاری و زهکشی اصلی تحت پوشش این طرح نیز بزودی آغاز می شود .

وی گفت : جهت تکمیل این طرح اعم از سامانه،  شبکه آبیاری و زهکشی اصلی قریب به ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی تصریح کرد: سد میمه هم اکنون با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که با پیگیری های  انجام شده و حمایت های استاندار، امیدواریم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ مناسبی به این طرح اختصاص داده شود.

پور احمد ادامه داد: برای اتمام این پروژه تاکنون ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه شده، ۹ میلیارد تومان در سال جاری در پیوست قانون اعتبار مصوب داردو برای اتمام طرح حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

پور احمد بیان داشت : با مساعدت شرکت مدیریت منابع آب ایران سال زراعی گذشته حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از سد کرخه به استان تحویل داده شدوبرای کشت پاییزه و تابستانه هیچگونه مشکل ومحدودیتی در این زمینه نداریم و درحال تحویل آب برای کشت پاییزه سال زراعی جاری هستیم.