روز جهانی کوهنوردی، کوهنوردان کاشانی به دامنه کوههای کرکس مسیر دره رفتند و این روز را گرامی داشتند.

به گزارش خبرگزاری جارچی اخبار از کاشان، مصطفی کردمیل رئیس هیئت کوه نوردی کاشان ضمن گرامیداشت روزجهانی کوهنوردی اظهار داشت: کاشان بالغ بر ۱۰۰۰ نفر کوه نورد بیمه شده دارد که صعود بیش از ۷ هزار متر قله های اروپا را در کارنامه خود ثبت کردند .

رییس کوهنوردی کاشان با اشاره به فراگیری این ورزش بعد از فوتبال افزود: درحال حاضر تمام گروه‌های کوهنوردی زیر نظر ۶ باشگاه در کاشان فعالیت می‌کنند و بیش از ۱۰ مربی کوهنوردی به آموزش این رشته ورزشی مشغول هستند.

وی با بیان اینکه هیئت کوهنوردی از سال ۷۴ در کاشان تاسیس شد گفت: من در سال ۱۳۷۴ نایب رییس این هیئت بودم که در سال ۹۰ ۱۳ به سمت
ریاست این هیئت انتخاب شده و پس از آن با برنامه های بلند مدت به ساماندهی این رشته ورزشی پرداختم.

کردمیل احداث اولین خانه کوه نورد در کاشان را اعلام کرد و تصریح کرد این خانه متشکل از سالن دو منظوره با ظرفیت ۸۰ نفر است و با تجهیزات کامل آموزش کوهنوردان و مربیان را تسهیل کرده است.

سازمان ملل متحد روز ۱۱ دسامبر که مصادف با ۲۰ آذر می شود را در سال ۲۰۰۲ به عنوان روز جهانی کوهستان و کوهنوردی عنوان کرده است، مردم کاشان نیز علاوه بر همه هفته ها امروز نیز به صورت ویژه تر خانوادگی به دامنه کوههای کرکس آمده و این روز را با کوهپیمایی و رعایت پروتکلهای بهداشتی جشن گرفتند.

کوه همواره به عنوان یک نماد استوار و محکم در ذهن تمام موجودات جهان ثبت شده است، این پناهگاه استوار از دل خود آب های شیرین اکثر مناطق جهان را تامین می کند، همچنین زیستگاهی برای انواع گونه های گیاهی و همچنین گونه های مختلف جانوری به شمار می رود،با توجه به این موارد استوارترین نماد در جهان کوه است.

کوهنودی از جمله ورزش های کم هزینه ای است که تمامی گروه های سنی را به سمت خود جذب می نماید، زمانی که پا در این طبیعت می گذارید بی اختیار حالتان خوب می شود، روحیه و اعتماد به نفس شما افزایش می یابد، این ها همه به دلیل انرژی مثبتی است که در دل کوه وجود دارد، کوهنوردی صبر و استقامت انسان را افزایش می دهد، هنگامی که شما قصد کوهنوردی می کنید وقتی تا نصفه های کوه بالا می روید کمی خسته می شوید ادامه مسیر به شما نوید این را می دهید که تا رسیدن به قله فاصله کمی مانده است بنابراین عزم خودتان جذم میکنید و مسیرتان را ادامه می دهید. البته این به معنای آن نیست که کوهنوردی الزاماً فتح قله است، بلکه همین که شما پا به مناطق کوهستانی بگذارید و فرصت پیاده روی در دامنه های کوه را به خود بدهید باعث می شود که اندام شما از حالت به اصطلاح کرختی خارج شود و انرژی از دست رفته خودش بازسازی نماید لذا از جمله ویژگی هایی که کوهنوردی در افراد ایجاد می کند می توان به افزایش اراده و صبر، از بین بردن خستگی و ناامیدی، بالا بردن قدرت جسمانی بدن و افزایش خلاقیت است.

ما باید در حفظ و نگهداری این نعمت الهی بکوشیم و با کارهای اشتباه از جمله جاده سازی های بی رویه، گردشگری های ناسالم، نوشتن یادگاری بر روی سنگ ها، ریختن زباله و همچنین ساختمان سازی های بیش از حد در مناطق کوهستانی است که باعث ایجاد تغییرات زیادی در مناطق کوهستان شده است و همین امر در اکوسیستم جهانی خلل ایجاد می کند.