رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در نشست با شرکت‌های دانش‌بنیان دامپروری مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان این‌که مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی به عنوان کانون‌های اشاعه دانش در بخش کشاورزی در سطح دهستان‌های استان مستقر شده‌اند، اظهار داشت: این سازمان آمادگی دارد در راستای تحقق هدف دانش‌گستری در بخش کشاورزی در تجاری‌سازی فناوری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق این مراکز همکاری کند.

به گزارش جارچی اخبار؛ مهندس تقی‌پور افزود: حمایت از ایده‌های نو و فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی، لازمه افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی و خدماتی این بخش است.

وی اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان معبر اصلی ورود دانش به بخش کشاورزی به دنبال تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی است و در این بین علاوه بر توجه به تولید محصولات کشاورزی استراتژیک، فعالیت‌های اقتصادی نوآورانه، مولد اشتغال و ارزآور برای کشور باید در اولویت قرار گیرد؛ به نحوی که هر واحد تولید در مقایسه با صادرات هر بشکه نفت قابل رقابت باشد.

رییس سازمان با اشاره به اقدامات سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در تغییر رویکرد آموزشی از ادبیات‌محور به مهارت‌محور افزود: از طریق کارشناسان دارای مهارت علمی و اجرایی تحت عنوان مدیران و مسوولان فنی تایید صلاحیت شده و دارای پروانه اشتغال، زمینه انتقال فناوری‌های نوین به بخش کشاورزی فراهم شده است.

مهندس زال‌بیک، نایب رییس سازمان نیز در این نشست به اشاره به تشکیل کارگروه دامپروری و حمایت از ایده‌های نو در سازمان تاکید کرد ایده‌های مرتبط با دامپروری در این کارگروه‌ها که جلسات آن با حضور افراد علمی و اجرایی برگزار می‌شود قابل طرح است و با توجه به ظرفیت‌های استان موضوعات مرتبط با پرورش طیور و دام سبک در اولویت قرار دارند.

دکتر دخیل‌علیان معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به این‌که در حال حاضر ۵۷۰ واحد فناور در این شهرک مستقر هستند اظهار داشت: کمیته دامپروری و کشاورزی شهرک یکی از فعال‌ترین و خلاق‌ترین کمیته‌هاست که می‌تواند در همکاری‌ها با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی؛ زمینه عرضه دستاوردهای خود به کشاورزان را فراهم آورده و ارتباط بین دانشگاه و مراکز علمی و تحقیقاتی را با بخش اجرا تقویت کنند.

در خاتمه این نشست که تعدادی از اعضای شورا، معاونین و مدیران سازمان نیز حضور داشتند، هر یک از شرکت‌های دانش‌بنیان به بیان نظرات خود پرداختند.

لازم به ذکر است شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان اولین سازمان موسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ به طور جدی با راه‌اندازی اولین مرکز رشد در کشور و با هدف حمایت و هدایت شرکت‌های کوچک و نوپا دانش‌بنیانی که ایده‌های نوآورانه و فناورانه داشته؛ آغاز کرد و به عنوان حلقه واسط میان دولت، صنعت و دانشگاه به توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و نهایتا تبدیل علم به ثروت در کشور ایفای نقش کرده است.

مرکز رشد تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی این شهرک در سال ۱۳۹۵ راه‌اندازی شده و در حال حاضر ۵۰ شرکت در حوزه کشاورزی و دامپروری و ۱۴ شرکت در حوزه آب و محیط زیست در این شهرک مستقر هستند.