اقتصاددانان، فعالان اقتصادی، خبرگان تولید و دلسوزان واقعی صنعت ایران و البته سهامداران وفادار شرکت فولاد مبارکه در قضاوت واقعیت‌ها را در نظر می‌گیرند و می‌دانند صنعت فولاد تحت شدید‌ترین تحریم‌های تاریخ ایران همچنان در جنگ اراده‌ها ایستاده و تسلیم اراده طرفداران فشار حداکثری نشده و نمی‌شود. حالا اما چند وقتی است که حاشیه بر متن غلبه کرد و انگشت ابهام و اتهام برخی چهره‌های سیاسی و منطقه‌ای به سمت فولاد مبارکه اصفهان نشانه رفته است.
به گزارش جارچی اخبار؛ کارنامه فولاد مبارکه پنهان نیست و تمامی آنچه در این گروه صنعتی موفق ایران می‌گذرد، در دسترس همه است و البته حق نهادهای نظارتی و قانونی است که فعالیت این شرکت را رصد کنند و توضیح بیشتر برای شفاف‌تر شدن طلب کنند، اما آنچه جای نقد دارد، حاکم شدن اراده‌های سیاسی و منطقه‌ای بر منطق حاکم بر بنگاه‌های اقتصادی است.

چالش اخیر یکی از نمایندگان استان اصفهان و مصاحبه‌های اخیر او علیه شرکت فولاد مبارکه و البته مدیران این هدلینگ سرآمد صنعتی کشور این پرسش را مطرح می‌سازد که واقعا در روی صحنه و پشت پرده گروه صنعتی فولاد مبارکه اصفهان چه می‌گذرد؟ تحقیق و تفحص حق قانونی مجلس شورای اسلامی است و وظیفه و حق مدیران و کارشناسان و کارکنان فولاد مبارکه اصفهان است که از عملکرد خود و تلاش‌ها و مجاهدت‌های صورت گرفته برای شکست دادن تحریم‌ها علیه صنعت فولاد کشور دفاع کنند.

مساله اما این است که تا پیش از روشن شدن واقعیت‌ها و پشت پرده برخی ابهام‌ها و اتهام‌ها از سوی نهادهای نظارتی، فشارهای سیاسی علیه رزمندگان خط مقدم تولید در سال جهش تولید کاسته شود و دستکم آنجه عیان است را منتقدان و مخالفان نیک ببینند و قضاوت کنند که راز جهش تولید و سودآوری در فولاد مبارکه اصفهان در جنگ اراده‌ها چیست؟

جهش تولید فولاد مبارکه در سال جهش تولید

صورت‌های مالی منتشر شده توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان نشان می‌دهد که درآمدهای عملیاتی شرکت در پایان آذرماه امسال یعنی در ۹ ماه نخست سال جهش تولید نسبت به سال مشابه گذشته ۶۷ درصد، سود ناخالص ۶۶ درصد، سود عملیاتی ۷۲ درصد و سود خالص هم ۹۱ درصد رشد کرده است. علاوه بر اینها طرح‌های توسعه‌ای، نوسازی و حتی زیست‌محیطی این گروه صنعتی هم رشد محسوس و قابل توجهی را تجربه می‌کند به نحوی که پیشرفت طرح فولادسازی سبا با هدف افزایش تولید از حدود ۱۰ درصد در پایان سال گذشته به ۹۹ درصد در پایان پاییز امسال بوده است.

در همین مدت پروژه های واحد نورد گرم از ۴۴ درصد به ۷۶ درصد، پروژه های واحد آهن سازی از ۶۳ درصد به ۹۵ درصد، طرح زیست محیطی انتقال آب از چم آسمان و انتقال و تصفیه پساب از ۷۷ درصد به ۹۳ درصد و همچنین طرح های زیست محیطی با هدف کاهش آلایندگی از ۴۴ درصد به ۶۹ درصد پیشرفت کرده است.

فولاد مبارکه در اتاق شیشه‌ای

شرکت فولاد مبارکه اصفهان که ۲۸ اسفندماه وارد دهه چهارم حیات خود می‌شود، یکی از افتخارات صنعتی ایران پس از انقلاب اسلامی است که در سال ۱۳۶۹ تاسیس و در دی‌ماه سال ۱۳۷۲ به بهره‌برداری رسیده و از هفتم اسفند ۱۳۸۵ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده و سهام آن در ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ روی تابلوی معاملات سهام قرار گرفته است.

از این منظر فعالیت گروه قولاد مبارکه در یک اتاق شیشه‌ای صورت می‌گیرد و به استناد مقررات حاکم بر بازار سرمایه ایران موظف به شفافیت در انتشار گزارش‌های دوره‌ای از جمله صورت‌های مالی، حساب سود و زیان و همچنین انتشار گزارش بازرس و حسابرس قانونی است و سهامداران حقوقی و حقیقی هم هر روز کوچک‌ترین رخداد مالی و صنعتی این شرکت را زیر ذره‌بین خود قرار دارند.

حرکت بر مدار قانون

نبض تصمیم‌گیری و فعالیت در شرکت فولاد مبارکه بر اساس قوانین و مقررات مصوب می‌زند و از جمله قوانین و مقررات موثر حاکم بر این فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها می‌توان به اساسنامه قانونی شرکت، قوانین تامین اجتماعی، قانون کار، قانون تجارت، قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون مالیات‌های مستقیم، قانون و دستور‌العمل‌های سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، قانون توسعه و ابزارها و نهادهای مالی جدید، قوانین و مقررات زیست محیطی کشور و همچین آیین‌نامه مالی و معاملاتی و به ویژه مصوبات قانونی هیات مدیره شرکت اشاره کرد.

بگذارید تولید نقس تازه کند

ماموریت و چشم‌انداز فولاد مبارکه اصفهان این است که شهروند شرکتی باشد مسئولیت پذیر برای حلق آینده بهتر برای کشور و در صدد است تا الگوی ملی بنگاه‌داری را به اجرا گذارد و جایگاه برتر خود را همگام با فناوری‌های روز جهان و حفظ توازن در زنجیره تولید نیاز صنایع داخلی پایین‌دستی از جمله صنعت خودروسازی، قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک و سنگین، صنعت لوله، لوازم خانگی و … را به نحو شایسته و مطمئن برآوده سازد. انتظار می‌رود حالا که این برند و سرمایه ملی در برابر تحریم‌ها کمر خم نکرده و با تلاش و مجاهدت شبانه‌روزی نگذاشته تا چرخ صنعت و تولید در کشور متوقف شود، اکنون که فرصت تازه ایجاد شده، به جای ابهام و اتهام راه برای پیشرفت و جهش تولید و حضور در بازارهای جهانی هموارتر شود.

به جای شایبه ایجاد کردن یا اولویت دادن به خواسته‌های منطقه‌ای و یا دارای انگیزه‌های خاص کافی است دقت شود که تزلزل در مسیر حرکتی یکی از بزرگترین و استراتژیک‌ترین صنایع موفق فولادی کشور ممکن است، به زیان ملی تبدیل شود. به این آمارها یک بار دقیق نگاه کنیم: سهم فولاد مبارکه اصفهان از کل تولید گندله کشور در پایان فصل پاییز امسال ۱۶ درصد، آهن اسفنجی ۲۷ درصد و شمش فولادی هم ۳۸ درصد است.

نبض تولید با وحدت می‌زند

اکنون که مجلس شورای اسلامی مصمم به تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان است، این شرکت از این رویکرد قانونی و نظارتی نمایندگان به عنوان یک فرصت برای شفافیت بیشتر و دفاع از نتیجه تلاش‌ها و دلسوزی‌ حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر ایرانی می‌نگرد و قضاوت درباره آنچه در عرصه جنگ اراده‌ها برای اعمال فشار تحریم‌های حداکثری رخ داده و مایه مباهات مردم ایران است را به خود مردم، نمایندگان دلسوز و واقع بین، خبرگان صنعت، نخبگان اقتصاد و فعالان صنعت کشور واگذار می‌کند.

فولاد مبارکه در عرصه تولید چون فولاد مستحکم ایستاده و ابهام‌ را شفاف پاسخ می‌دهد و اتهام‌ها را به قضاوت افکار عمومی می‌سپارد اما هرگز اجازه نخواهد داد تا چرخ اقتصاد کشور و صنعت این مرز و بوم دچار توقف شود.