رئیس دفتر رئیس جمهور ادعای مسئولین رژیم صهیونیستی در حمله به ایران را جنگ روانی و تبلیغاتی دانست و تصریح کرد: صهیونیستها عملا نه برنامه‌ای برای حمله به ایران دارند نه توانایی آنرا دارند و نه اساسا از عهده این کار برمی‌آیند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس دفتر رئیس جمهوردر حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره ادعای رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر برنامه جدید این رژیم برای حمله به ایران در سال جاری میلادی تصریح کرد: مردم ایران و منطقه با ادبیات مسئولین رژیم صهیونیستی کاملا آشنا هستند که آنها بیشتر حرف می‌زنند و بیشتر دنبال جنگ روانی هستند و عملا اینها نه برنامه‌ای دارند نه توانایی دارند و نه از عهده این کار برمی‌آیند.

دکتر واعظی خاطرنشان کرد: در دفاع از ایران ارتش، سپاه و نیروهای مسلح ایران، نیروی ورزیده‌ای هستند، مانورهای مختلفی که داشتیم این علائمی است که نشان می دهد قصد تهاجم و جنگ نداریم ولی در ارتباط با دفاع از کشور جدی هستیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه برخی از مسوولین رژیم صهیونیستی فکر می‌کنند هر حرفی که بزنند واشنگتن حرف آنها را می پذیرد، اظهارداشت: قبلا یک ترامپی بود که داماد او عملا کارگزار صهیونیست‌ها در واشنگتن بود یکسری کارهایی را انجام می‌داد و یکسری نظرات رژیم صهیونیستی را تحمیل می‌کرد. من فکر می‌کنم دولت جدید آمریکا مثل بقیه کشورهای دیگر، استقلال خودشان را دارند و اینها تلاشی است که رژیم صهیونیستی از نظر جنگ روانی می‌کند.

دکتر واعظی تاکید کرد: مساله بازگشت آمریکا به برجام و برداشتن تحریم‌ها موضوعی است که هم رژیم صهیونیستی و هم برخی از کشورهای عرب منطقه که با ما دشمن هستند مثل عربستان سعودی با آن به شدت مخالف هستند و لابی‌های آنها هم در واشنگتن شروع شده و دائم تلاش می‌کنند که این اتفاق نیفتد. به هر حال نباید اینجور مسائل را جدی بگیریم چرا که بیشتر جنگ روانی و تبلیغاتی است.

رئیس دفتر رئیس جمهوردر پاسخ به سوالی درباره برنامه اخیر تلویزیون و توهین به رییس جمهور اظهارداشت: صدا و سیما در برخی از برنامه‌هایی که دارد چه برنامه‌های زنده و چه برنامه‌های دیگری که هست، برای موضوعات مختلف به نوعی افرادی را دعوت می‌کند که این افراد تابلودار هستند و به عنوان مخالفین دولت محسوب می شوند.

دکتر واعظی گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که بیش از هر زمان دیگر نیازمند وحدت و انسجام هستیم تا با صمیمیت مشکلات داخل را حل کنیم و بتوانیم با یک صدا در مقابل دشمنان خود در خارج بایستیم و به راحتی و با انسجام از جنگ تحمیلی اقتصادی عبور کنیم لذا  صدا و سیما با برنامه‌هایی که می‌گذارد نباید مردم را ناامید کند و باید به گونه‌ای عمل کند که آدرس انسجام و وحدت بدهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: اینکه میهمان برنامه زاویه با لحن بسیار بد به رئیس جمهور توهین می‌کند، برای وزراء قابل قبول نبود و گفتند که صدا و سیما متعلق به نظام است و نتیجه این شد که این مسائل را مقداری ساماندهی کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره احضار آقای آذری جهرمی از سوی قوه قضاییه گفت: موضع ما از سال ۹۲ این بوده که فضای مجازی می‌تواند در خدمت مردم و فعالیت های اقتصادی قرار بگیرد. در این دوران کرونا هم اگر این فضای مجازی از سال ۹۲ گسترش پیدا نکرده بود بی تردید امورات مردم در ارتباط با کسب و کارشان و در دریافت خدمات با مشکل مواجه می‌شد و بر این اساس نباید فضای مجازی را فقط از یک بعد دید. اگر یک فسادی در آن می‌شود که نمی‌گویم نمی‌شود، بر این اساس باید برای این مشکلات راه حل پیدا کرده و کارِ فرهنگی بکنیم و اجازه بدهیم کسب و کار هم انجام بشود.

دکتر واعظی تاکید کرد: موضع دولت همواره از سال ۹۲ تا به امروز این بوده که با فساد در فضای مجازی شدیداً مخالف هستیم و در این زمینه با قوه قضاییه هم همکاری می‌کنیم. آقای مهندس جهرمی بارها و بارها خودشان آن کانال‌هایی که کار خلاف  انجام می‌دهند را احضار کرده و آنها را هم برای نیروی انتظامی و هم برای مراکز دیگر فرستاده تا برخورد شود اما باید فرهنگ سازی هم بشود و اجازه بدهیم که فضای مجازی فعالیت خود را داشته باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص موضع قوه مجریه در برابر تضییع حقوق یک سرباز که خودش مجری قانون بوده از سوی قانونگذار گفت: همان روزی که این اتفاق افتاد همه ما متاسف شدیم که یک سرباز وظیفه‌ای که به وظیفه خود عمل می‌کند، یک نماینده مجلس می‌خواهد قانون‌شکنی کند و بعد که مانع می‌شود توهین می‌کند و بعد هم به گوش آن سرباز سیلی می‌زند که فکر می‌کنم این کاری است که هم از لحاظ افکار عمومی و هم از نظر دولت و از نظر همگان محکوم است.

دکتر واعظی اضافه کرد: همینطور که در مجلس هم آقای رئیس مجلس و دیگران گفتند که به این مساله می‌پردازیم امیدوارم که این فقط یک حرف نباشد و عکس‌العمل جدی باشد. به نظرم در برابر این اتفاق ناخوشایندی که افتاد عکس‌العمل مردم و مسئولین کشور قابل تقدیر است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص واکنش دکتر روحانی نسبت به احضار وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد:وزرا و مسئولین در سراسر کشور، باید بدانند که اگر در جایی سیاست‌های دولت اجرا می‌شود رئیس جمهور حامی آنها است این موضوع مهمی است لذا آن چیزی که رئیس جمهور در این خصوص بیان کردند این است که گسترش فضای مجازی و زیرساخت ها جزو سیاست‌های دولت است. اگر مهندس جهرمی برای این می‌خواهد محاکمه شوند، نباید محاکمه شوند امااگر موارد دیگری هست بحث دیگری است ولی درمورد آن چیزی که مربوط به سیاست‌ها است  رئیس جمهور حامی هستند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره مذاکره و خرید واکسن کرونا بخصوص از روسیه گفت:در رابطه با واکسن  بیش از ۲ ماه است که هم با روسها هم با چینی‌ها و هم با هندی‌ها در حال مذاکره هستیم. خوشبختانه مذاکرات با روسها سرعت بیشتری دارد و حتی در یک ماه گذشته تمام اسنادی را که فرستادند گروه علمی در وزارت بهداشت بررسی کرده و در دو روز گذشته تایید شد و تاییدیه آن را هم دیشب برای روسها فرستادند و عملا مقدمات قرارداد فراهم شده است و امیدوار هستیم که طی امروز و فردا امضا شود و اولین محموله آن هم قبل از ۲۲ بهمن به تهران برسد. ضمن اینکه فعلا با روسها برای ۲میلیون دوز مذاکره می‌کنیم.

دکتر واعظی تصریح کرد: چون سیاست دولت حمایت جدی از واکسن‌هایی است که در داخل تولید می‌شود و تولید کنندگان داخلی در اولویت اول هستند اما نمی‌توانیم مردم‌ را تا اواخر بهار منتظر نگه داریم و لذا از حالا تا اواخر بهار یک قرارداد با سازمان بهداشت جهانی بستیم و از طرف دیگر با سه کشور چین، روسیه و هند که واکسن‌های آنها در کشورهای مختلف استفاده می‌شود، می‌بندیم که انشاءالله خریداری کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: تلاش می‌کنیم هر واکسنی که زودتر برسد را مورد استفاده قرار دهیم و همزمان فشار می‌آوریم که کواکس محموله اول را زودتر به ما تحویل بدهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره اطمینان از صحت و سلامت واکسن های خارجی کواکس تاکید کرد: تهیه و تولید واکسن در دنیا همیشه اینطور بوده که نزدیک ۲ تا ۴ سال طول می‌کشید، بستگی به نوع واکسن داشته و همیشه باید تا مرحله چهارم هم می‌رفت که مرحله چهارم یک مرحله انبوه است. با تایید سازمان بهداشت جهانی مرحله چهارم حذف شده و مرحله سوم مرحله نهایی است به همین دلیل کوتاه است لذا همه کشورهای دنیا آنرا انجام می دهند. ما هم از همین سیستم و از همین روش تبعیت می‌کنیم.

دکتر واعظی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت هم الان به همین ضرورت رسیده و در ستاد ملی هم مطرح و بحث شده که ما هم باید همین راه را برویم برای اینکه بتوانیم واکسیناسیون را انجام بدهیم بر این اساس اولویت اول، حمایت از تمام بخش‌هایی است که در داخل واکسن تولید می‌کنند ضمن اینکه باید از حالا تا زمانی که واکسن ایرانی می آید اجازه ندهیم که بالاخره جان مردم مخصوصا کسانی که مسن بوده و بیماری های زمینه‌ای دارند، به خطر بیفتد و دولت حتما وظیفه دارد که برای اینها واکسن تهیه کند.

رئیس دفتر رئیس جمهورگفت: در این راستا هزینه خرید ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن از کواکس را دادیم و منتظر نوبت هستیم که حمل شود. رایزنی هم می‌کنیم که بخش اول آن را جلو بیندازند همزمان با سه کشور دیگر چین، هند و روسیه که واکسن‌های اینها در کشورهای مختلف الان استفاده می‌شود، در حال  مذاکره هستیم. امیدوار هستیم که در همین ماه واکسیناسیون را بر اساس همان اولویت‌بندی که  در ستاد ملی تصویب شده، شروع کنیم که شامل افراد مسن زمینه‌دار به اضافه کادر درمانی فعال در بخش کرونا می شوند.

دکتر واعظی در پاسخ به این سوال که وزیر خارجه جدید آمریکا گفته از بازگشت به برجام حمایت می‌کند اما آمریکا باید این اقدام را مبنایی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن برجام قرار دهد، پاسخ شما به این مواضع چیست؟گفت: در ارتباط با برجام و آن چیزی که وزیر خارجه آمریکا گفت موضع ما از ابتدا در ارتباط با برجام یک موضع روشنی بوده و امروز هم موضع قبلی خودمان را تغییر ندادیم. ما یک بار در ارتباط با برجام مذاکره کردیم پرونده برجام بسته شده و چیزی است که بین ۱+۵ به اضافه نماینده اتحادیه اروپا بسته و تمام شده است. اگر قرار بود که ما این پرونده را باز کنیم آقای ترامپ هم یکی از خواسته‌هایش از ما این بود، همانطور که ما در گذشته روی اصول خود ایستادیم امروز هم ایستادیم.

رئیس دفتر رئیس جمهورتصریح کرد: برای ما فرق نمی‌کند که دولت آقای ترامپ و یا دولت آقای بایدن باشد. موضع و اصولی که در ایران در رابطه با اصل برجام داریم، قابل تغییر نیست. ما که در داخل برجام هستیم آمریکا می‌خواهد به داخل برجام برگردد این میل خودش است اما موقعی به تعهدات خود بر می گردیم که مطمئن بشویم که دیگران به تعهدات برجامی خود برگردند قطعا همینطور که رئیس جمهور چندین بار بیان کردند، این اطمینان را داشته باشند که وقتی آنها به تعهدات برجامی خود برگشتند ما هم به تعهدات برجامی خودمان برمی‌گردیم.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به اینکه آینده بودجه سال ۱۴۰۰ را شما چگونه ارزیابی می‌کنید؟گفت: بر اساس قانون، بودجه به عنوان یک لایحه از طرف دولت برای مجلس می‌رود و مجلس این اختیار را دارد که اصلاحات را تا جایی انجام بدهد که شاکله بودجه به هم نخورد و دلیل آن هم روشن است. چون که خودِ دولت می‌خواهد بودجه را اجرا کند. بر این اساس این بودجه را با هدف روشنی تدوین کردیم.

دکتر واعظی اضافه کرد: برای تدوین لایحه بودجه حدود یک سال تلاش شده است و چیزی نیست که در یک ماه یا یک ماه ونیم کار شده باشد از بودجه سال گذشته که تمام شد سازمان برنامه و بودجه برای بودجه ۱۴۰۰ با دستگاههای مختلف جلسه گذاشت و نتیجه اش این لایحه شد.

رییس دفتر رییس جمهور اظهارداشت: با توجه به تحلیل درستی که داشتیم که این جنگ اقتصادی شکست خورده برای ما هم فرقی نمی‌کرد که چه ترامپ رای می‌آورد و چه آقای بایدن، این جنگ عملا شکست خورده بود لذا به همین دلیل فروش نفت را ۲میلیون و ۳۰۰هزار بشکه قرار دادیم و بر این هم تاکید کردیم که باید در بخش عمرانی و توسعه‌ای کار کنیم. حالا این ۲میلیون و ۳۰۰هزار بشکه را یک میلیون و نیم کردند این یک اشکالی است که وجود دارد.

دکتر واعظی خاطرنشان کرد: ما برای سال آینده برای اینکه پایه پولی و ارزش پولی افزایش پیدا کند، بر اساس فروش این مقدار بشکه نفت محاسباتی کرده ایم اما الان رقم تعداد بشکه نفتی که در روز می‌فروشیم را از ۲میلیون و ۳۰۰ به یک و نیم میلیون کاهش دادند از طرف دیگر ارزش دلار را بالا بردند که رقم بالاتر رفته است. یعنی محاسبه ما برای فروش نفت‌ ۱۹۹هزار میلیارد تومان بود و آنها ۲۳۱هزار میلیارد تومان گذاشتند یعنی آنها که می‌گویند باید وابستگی به نفت را کم کنیم عملا بودجه نفت را افزایش دادند این هم اشکال دیگری بود.

دکتر واعظی افزود: در ارتباط با فراورده‌ها هم یک رقمی گذاشتند که این حاصل نمی‌شود. مالیات‌ها را در برخی از بخش‌ها، یا عوارض گمرکی را بالا بردند که به نظر می‌رسد که این بودجه با این چارچوب به گونه‌ ای پیش می‌رود که اجرای آن برای دولت مشکل هست.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: امیدوار هستیم که از سه شنبه هفته آینده که بودجه در صحن مجلس مطرح می‌شود این مشکلات برطرف شود که اگر مشکلات برطرف شود سیاست روشن ما این است که بتوانیم با مجلس برای بستن یک بودجه مناسب و خوب همکاری کنیم. سیاست ما همکاری است و امیدوار هستیم که این کار انجام شود.