معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه کاشان گفت: نامگذاری روز اول محرم در تقویم رسمی کشور با عنوان «ادبیات آیینی و بزرگداشت محتشم کاشانی» پدر مرثیه‌سرایی ایران و شاعر عاشورایی این خطه در شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری جارچی اخبار از کاشان، علی‌اکبر مرتضایی، فرماندار شهرستان ویژه کاشان دقایقی قبل در نشست خبر فوری در حاشیه سفر استاندار اصفهان به کاشان به خبرنگاران گفت: این طرح را در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌های منطقه شمال استان اصفهان در کاشان به دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور پیشنهاد کردم که خوشبختانه دقایقی قبل از وزارتخانه خبر تایید و تصویب این طرح اعلام شد.

فرماندار ویژه کاشان، با اشاره به اینکه تصویب این طرح در حال تایید مراحل نهایی است افزود: هر سال روز اول محرم در تقویم رسمی کشور با عنوان «ادبیات آیینی و بزرگداشت محتشم کاشانی» نامگذاری شده است.

به گفته وی، محتشم کاشانی از شاعران نامدار و برجسته آیینی در دوره صفویه است که مرثیه ترکیب بند عاشورایی و مشهور این شاعر بلندآوازه «باز این چه شورش است»، در مصیبت واقعه‌ی کربلا و سید و سالار شهیدان، امام حسین (ع)، در ضمیر هر ایرانی با شور و شعور حسینی غوغا می‌کند.

مُحتَشَم کاشانی (۹۰۵ ه‍.ق در کاشان – ۹۹۶ ه‍.ق در کاشان) شاعر پارسی‌گوی سدهٔ دهم هجری و هم‌دوره با پادشاهی شاه طهماسب یکم صفوی بود.

شغل اصلی محتشم بزازی و شَعربافی بود.

محتشم از پیروان مکتب وقوع و از مهمترین شاعران مرثیه‌سرای شیعه است. ترکیب‌بند «باز این چه شورش است که در خلق عالم است»معروف‌ترین مرثیه برای شهدای واقعه کربلا در ادبیات فارسی است.