جلسه کمیته انفال شهرستان کاشان که به دعوت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کاشان و با حضور روسای ادارات و دستگاه های دولتی و خدمات رسان و انتظامی شهرستان کاشان به میزبانی بخشداری برزک در صبح روز یکشنبه ۲۶ بهمن ماه برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری جارچی اخبار از کاشان، دکتر روح اله دهقانی، دادستان محترم شهرستان در این جلسه به اهمیت موضوع حفظ و صیانت از محیط زیست و اراضی ملی پرداخت و لزوم استفاده از ظرفیت های مردمی و سمن ها را که تا کنون مغفول مانده است را یادآور ساخت و ضمن ابراز تاسف از قطع درختان در منطقه برزک اذعان داشتندکه در خصوص حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان لزوم پیشگیری و توجیه افراد چوب بر، با فراخوانی توسط نیروی انتظامی ، جنبه پیشگیرانه خواهد داشت.

دادستان کاشان خواستار پلاک کوبی درختان توسط شهرداری برزک شدند و عنوان کردند که این امر باعث حفظ هر چه بیشتر درختان در این منطقه خواهد شد.

دکتر دهقانی خطاب به فرماندهی انتظامی بخش برزک اذعان داشتند که در صورت مشاهده قطع درخت بدون اخذ مجوز قانونی، نیروی انتظامی می تواند تحت عنوان جرم مشهود با متخلفان مستقیما برخورد نماید.
وی افزود در خصوص قطع درختان دستوراتی را به نیروی انتظامی داده ایم تا بصورت قاطع با اینگونه اقدامات مقابله نمایند و خواستار اطلاع رسانی و فرهنگسازی در این زمینه شدند. وی افزود قانون مجازت های مشخص و برخوردهای جدی را برای افرادی که که عالما یا عامدا نسبت به قطع درختان اقدام می نمایند در نظر گرفته و در صورتی که قطع درخت از طرف مالکین به نحوی باشد که باغی را از بین ببرد و از زمین آن به صورت تفکیک و خانه‌سازی استفاده‌ کند حتی امکان ضبط کل زمین نیز پیش بینی شده است.
ایشان با اشاره به اتفاق غم انگیز قطع درخت ۲۰۰ ساله حوالی پارک خوید فرمودند : متاسفانه چندین بار است که شاهد چنین اتفاقاتی علی الخصوص در بخش برزک هستیم .دهقانی افزود: با متخلف برخورد شده و پرونده وی در مرجع قضایی در حال رسیدگی است و ظرف چند روز آتی این پرونده با صدور کیفرخواست برای صدور رای نهایی به دادگاه ارسال خواهد شد تا متناسب با جرم وی مجازات تعیین شود. لازم به ذکر است که متهم جهت جبران اشتباه خود نیز متعهد شده است تا چند ده نهال در محدوده درخت بریده شده بکارد.

دکتر دهقانی یکی از موارد مهم در پیشگیری از عدم تکرار چنین مواردی را فرهنگ سازی و بهره گیری از ظرفیت سمن های مردم نهاد و آموزش و توجیه مردم جهت حفظ و اهمیت درختان دانستند تا زمینه پیشگیری از بروز حوادث مشابه فراهم شود. هر چند در کنار آموزش و فرهنگ سازی نیاز است تادستگاه های مربوطه نیز به صورت جدی نظارت کافی داشته باشند.

دادستان کاشان همچنین در خصوص تصرف اراضی و ساخت و ساز های غیر مجاز دستور دادند نباید هیچ گونه خدماتی حتی به صورت غیر دائم به متخلفین و متصرفین داده شود. چرا که ارائه این خدمات زمینه افزایش ساخت و ساز و غیر مجاز را فراهم می کند.

در این جلسه، امام جمعه برزک، بخشدار برزک، شهردار و رئیس شورای شهر برزک، رئیس اداره راه و شهر سازی کاشان، رئیس بنیاد مسکن کاشان، رئیس جهاد کشاورزی کاشان، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان، رئیس اداره ثبت و اسناد کاشان، رئیس آموزش و پرورش شهرستان کاشان به بیان نظرات و دیگاه های خود پرداختند.

این جلسه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ظهر به طول انجامید و پس از آن نیز دادستان کاشان به همراه روسای ادارت از تعدادی از ساخت و ساز ای غیر مجاز در شهر و بخش برزک بازدید کردند.

ضمنا دادستان کاشان در حین بازدید با اهالی برزک نیز گفتگو کرد .