رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم  امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه قم که در سالن امام علی (ع) دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، گفت: حدود یک‌هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی در قم فعال است و تا سال ۱۴۰۴ حدود یک‌هزار و ۵۰۰ تخت دیگر اضافه خواهد شد.

به گزارش جارچی اخبار، دکتر قدیرافزود: با بهره برداری از بیمارستان یک‌هزار تختخوابی خاتم،‌ ۱۸۰ تختخوابی مادر و ۳۰۰ تختخوابی نور،‌ تعداد تخت در سال ۱۴۰۴ به ازای هر یک‌هزار نفر، ۲.۶ خواهد شد.

وی  اظهار داشت: با توجه به این‌که ویروس جهش یافته انگلیسی در برخی شهرهای کشور کشف شده، بر توجه بیشتر به دستورالعمل های بهداشتی تاکید کرد.

دکتر قدیر همچنین اعلام داشت: در چند روز گذشته آمار بستری‌ها افزایش قابل توجهی نداشته، ولی آمار پذیرش سرپایی افزایش یافته است و وضعیت استفاده از ماسک در شهر قم مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه کرونای انگلیسی قدرت سرایت و مرگ و میر بیشتری دارد و جوان‌ترها را درگیر می‌کند، افزود: با توجه به این‌که قم محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور است،‌ احتمال ابتلا و چرخش ویروس انگلیسی در این استان دور از انتظار نیست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: باید ۶۰ درصد مردم واکسن بزنند تا چرخه انتقال ویروس قطع شود.که این درصد در کشور ایران،‌ دست کم ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر می‌باشد.

دکتر قدیر افزود: در این زمینه کمیته واکنش سریع در دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده و بیماریابی و الزام رعایت بهداشت، بیش از گذشته انجام شده؛‌ ولی اگر عدم رعایت دستورالعمل بهداشتی و عادی‌سازی ادامه یابد،‌ کار مشکل خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا کاملا اختیاری است،‌ گفت: در مرحله نخست،‌ ۳۸۰ دوز برای ۱۹۰ نفر از کادر درمان شاغل در بخش بیماران کرونایی تزریق شد و تاکنون عارضه قابل توجهی در این افراد مشاهده نشده است.

وی تاکید کرد: درحال حاضر، اگر بهداشت رعایت نشود شاهد خیز بعدی کرونا خواهیم بود و اگر پیک بعدی کرونا رخ دهد،‌ با توجه به جهش یافته بودن ویروس،‌ وضعیت بحرانی‌تر از گذشته خواهد شد.

دکتر قدیر در پایان ابراز داشت: مرحله دوم واکسیناسیون کادر درمان، به زودی انجام خواهد شد و در ‌مرحله سوم افراد پرخطر دارای بیماری زمینه‌ای و جانبازان بالای ۵۰ درصد واکسینه خواهند شد.