مدیر عامل پارک‌ها و فضای سبز اصفهان گفت: در سال جاری برای نگهداری فضای سبز این کلانشهر ۱۴۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد.

به گزارش جارچی اخبار؛ فروغ مرتضایی‌نژاد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در باغ گل های اصفهان افزود: شهر اصفهان با پنج هزار ۶۰۰ هکتار فضای سبز این زمینه پیشرو است اما این مقدار با توجه به آلاینده ها باید افزایش یابد.

وی افزود: مردم اصفهان همیشه به فضای سبز اهمیت می دادند و اطراف مادی ها  درختکاری می کردند که نقش مهمی در زیبایی شهر اصفهان داشت ولی در زمان حاضر فقط ۳۲۰ کیلومتر مادی در شهر اصفهان وجود دارد که ۵۰ کیلومتر آن در منطقه ناژوان قرار دارد.

وی معضل کم آبی و خشکسالی را مانع گسترش فضای سبز این شهر برشمرد و ادامه داد: از سال ۱۳۸۹ زاینده رود یکی از مهمترین منابع آبی شهر به خاطر بی آبی در اختیار ما نیست و حتی به دلیل گسترش فرونشست زمین نباید از آب آنها استفاده کرد.

مرتضایی نژاد تصریح کرد: این سازمان با ظرفیت سازی به دنبال استفاده بیشتر از پساب‌ها و آب‌های خاکستری است و تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰، هر ثانیه ۶۲۰ لیتر آب خاکستری در فضای سبز شهر اصفهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت که هر ثانیه ۳۵ لیتر آن صرف کمربند سبز منطقه شرق اصفهان می شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در مورد پارک محله های شهر تصریح کرد: هرجا تملکی توسط شهرداری صورت بگیرد، آمادگی تبدیل آن به پارک و فضای سبز را داریم و این کار را، حتی با طراحی پارک های کوچک مقیاس انجام می‌دهیم و در سه سال گذشته ۱.۲ مترمربع به سرانه پارک‌ها و فضای سبز شهر اضافه شده است.

مرتضایی‌نژاد به تفاهم نامه های منعقده با نهادهای نظامی برای تکمیل کمربند سبز اصفهان اشاره  و اضافه کرد: در صورت اجرایی شدن این تفاهم نامه ها ۱۰۰ هکتار به فضای سبز کلانشهر اصفهان اضافه خواهد شد.

به گفته وی در سه سال گذشته ۳۰۰ هکتار در رینگ منطقه ۱۵ شهرداری در محدوده پل‌های شهید سردار سلیمانی درختکاری انجام شده است.

وی با تاکید بر اهمیت و جایگاه منطقه ناژوان به عنوان ریه شهر از طراحی و احداث ۹ باغ مثمر توسط این سازمان خبر داد و گفت: توتستان با مساحت ۲.۲  هکتار، باغ رز با مساحت هشت هزار مترمربع ، عنابستان با مساحت ۲ هزار متر مربع، باغ گیلاس، باغ شکوفه ها و باغ گیاهان دارویی از جمله باغ های ۹ گانه هستند که در منطقه ناژوان ایجاد شدند و تا اردیبهشت ۱۴۰۰ تکمیل می شوند.

وی به افتتاح گلخانه گیاهان گرمسیری در مجموعه باغ گل ها اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر بیش از ۳۰۰ گونه درختان و گل‌های گرمسیری از نقاط مختلف کشور مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان در این مجموعه جمع آوری شدند و می تواند مورد توجه همه گروه ها از کودکان تا دانشجویان دانشکده‌های کشاورزی و همه شهروندان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: سازه ویژه‌ای طراحی شده برای این گلخانه دارای محیطی گرم، مرطوب و با دمای بالاست و همه موارد و نکات به صورت علمی مورد توجه قرار گرفته است و از نظریات مشورتی دکتر جلالی در زمینه خاکشناسی نیز در آن استفاده شده است.

مرتضایی‌نژاد به تغییر اقلیم، افزایش دما شهر اصفهان و وجود جزیره های حرارتی در سطح شهر اشاره کرد و از بروزرسانی و تدوین دستورالمعل های جدید برای نگهداری فضای سبز شهر خبر داد و تاکید کرد تمام تصمیمات مهم در سازمان پارک‌ها و فضای سبز با دریافت نظریات مشورتی از کمیته های علمی گرفته می شود.

در کلانشهر اصفهان افزون بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند و  ۱۵ منطقه شهری، هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی مسکونی، ۷۰۰هزار خانه، حدود ۳۶۰ هکتار اراضی آموزشی، ۵۰ هکتار توفقگاه خودرو، یکهزا ر و ۱۰۰ هکتار فضای عمومی و ۳۰۰ هکتار باغ داخل محدوده شهری دارد.