سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به شناسایی و گردش ویروس جهش یافته در ۲۸ استان از ورود حدود یک میلیون و ۲۶۰هزار دوز واکسن کرونا به کشور خبر داد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از وبدا، دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به اینکه امروز شصت و یکمین جلسه ستاد به ریاست رییس جمهور و حضور همه اعضا برگزار شد، اظهار کرد: در جلسه امروز ستاد که آخرین نشست سال ۹۹ بود، روند یک ساله شیوع کرونا در کشور بررسی شد. در جلسه امروز همه اعضا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عزیز سلامت، از زحمات کادر بهداشت و درمان در خانه های بهداشت روستاها، بیمارستانها و اورژانس در سراسر کشور تقدیر و تشکر کردند.

وی با بیان اینکه سال گذشته مردم فوق العاده همکاری کردند، گفت: اصناف، کسبه، شرکت های دانش بنیان، صنعت، نیروی انتظامی، دادستانهای سراسر کشور جهت همکاری برای نظارت بر رعایت پروتکل ها مشارکت فعالانه ای داشتند، مردم با رعایت پروتکل ها و کمک های مومنانه بسیار ما را همراهی کردند، همچنین علما، اندیشمندان، متخصصان و در راس همه، مقام معظم رهبری به عنوان الگوی عملی بسیار کمک کردند که جای تقدیر و تشکر دارد.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه هنوز ویروس کرونا در دنیا تاخت و تاز می کند، بیان کرد: در کشوری همچون برزیل با شیوع ویروس جهش یافته، میزان ابتلا و مرگ و میر درحال افزایش است؛ همانطور که این تجربه در انگلستان بود و ویروس جهش یافته انگلیسی باعث شد تعداد بیماران بستری و مرگ و میرها افزایش پیدا کند؛ این ویروس جهش یافته را باید جدی گرفت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ویروس جهش یافته در ۲۸ استان کشور شناسایی شده و در گردش است، عنوان کرد: وضعیت فعلی اغلب استانها در سطح کشور نسبتا پایدار بوده، اما این شرایط شکننده است و باید به دقت وضعیت موجود را حفظ کنیم؛ اقدامات ویژه ای که در آذرماه در راستای کنترل کرونا در کشور انجام شد و همکاری خوب مردم، سبب شد اکنون وضعیت نسبتا پایداری را در کشور شاهد باشیم.

مردم از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند

وی ادامه داد: همانطور که می دانیم مردم عزیز و قهرمان خوزستان که دین بزرگی بر گردن همه ما ایرانیان دارند، درگیر این بیماری هستند و میزان زیادی ابتلا در سطح این استان وجود دارد؛ خوشبختانه با رعایت خوبی که در استان خوزستان اتفاق افتاده، امید است به زودی در برخی شهرستان های استان شاهد باشیم که مردم عزیز بر این ویروس فائق آیند.

دکتر رئیسی تصریح کرد: اقداماتی که در شادگان، هویزه، خرمشهر و دشت آزادگان صورت گرفت، باعث شد این شهرها از وضعیت قرمز خارج و به سمت نارنجی حرکت کنند و بعضی از شهرستان ها هم از وضعیت نارنجی به سمت زرد حرکت کردند که این موضوع جای بسیار خوشحالی دارد البته میزان رعایت پروتکل ها همچنان باید افزایش یابد؛ امیدواریم در سراسر کشور شاهد باشیم که پیک و خیز جدیدی اتفاق نیافتد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید، مطرح کرد: امیدواریم مردم پروتکل ‌هایی  را که وضع شده است را رعایت کنند و بر اساس توصیه مقام معظم رهبری، رییس جمهور، وزیر بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا تا حد امکان از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و بدون اینکه خیز جدید بیماری ایجاد شود، امسال را پشت سر بگذاریم تا ان شاالله روند واکسیناسیون کامل ‌شود. مطمئن هستیم از مهر ماه به بعد سال آینده، پس از اینکه واکسیناسیون بسیاری از مردم انجام شد وضعیت خیلی بهتری خواهیم داشت.

میزان واردات واکسن‌های خارجی به کشور

وی با تاکید بر اینکه در جلسه امروز مقرر شد تا در شهرهای قرمز و نارنجی سفر به هیچ وجه صورت نگیرد، خاطرنشان کرد: مردم برای خروج از شهرهای قرمز حتی با هواپیما، قطار و اتوبوس حتما باید تست منفی کرونا داشته باشند. ورود پلاکهای غیربومی به شهرهای قرمز و همچنین پلاک بومی شهرهای قرمز به سایر شهرها ممنوع است.

دکتر رئیسی همچنین به میزان واردات واکسن کرونا اشاره و اظهار کرد: تاکنون ۴۱۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک  روسیه، ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم، ۱۲۵ هزار دوز واکسن از بهارات هندوستان و ۱۰۰ هزار دوز واکسن کوبایی به دستمان رسیده است، همچنین قرار است روز دوشنبه ۳۷۵ هزار دوز هم از بهارات هندوستان به دستمان برسد که در مجموع حدود یک میلیون و ۲۶۰ هزار دوز واکسن به کشور وارد شده است؛ در این هفته برنامه گسترده‌ای برای انجام واکسیناسیون کادر درمان و گروه های آسیب پذیری که پیش بینی کرده بودیم، خواهیم داشت؛ همانطور که قول داده بودیم پیش از سال نو یک میلیون نفر واکسینه می شوند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان گفت: از همراهی، همدلی و کمک های مومنانه ای که مردم طی این یک سال انجام دادند، تشکرمی کنم؛ از نیروهای بهداشت که پیش از اعلام رسمی شیوع ویروس در کشور در حال تدوین پروتکل‌ ها و کنترل مرزها بودند، هم قدردانی می کنم، همچنین از کسبه، اصناف، کادر درمان، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، مجلس شورای اسلامی و همه عزیزانی که همکاری کردند، صمیمانه سپاسگزارم. امیدوارم سالی خوب توام با سلامتی را پیش رو داشته باشیم.