رییس سازمان جهادکشاورزی ایلام  گفت: در قالب سه طرح بزرگ ملی در حال اجرا، بالغ بر ۵۱ هزار از اراضی دیم و یا غیرقابل کشت به آبی تبدیل شده و در پروژه های تامین آب، احداث ایستگاه های پمپاژ و بندهای انحرافی هم تبدیل اراضی دیم به آبی انجام می شود.

محمد علی اقدسی   در گفت گو با خبرنگار جارچی اخبار در ایلام افزود: یکی از مهمترین طرح های استان ایلام در زمینه استفاده از سیستم های نوین آبیاری پروژه بزرگ احیای اراضی ایلام و خوزستان است که ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی این ۲ استان از محل سد کرخه آبیاری و مشروب می شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح احیای اراضی ایلام و خوزستان ( موسوم به ۵۵۰ هزار هکتاری) شامل ۲ فاز است که بخش اول این طرح با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال در سطح ۴۷ هزار هکتار در محدوده اراضی دشت عباس، فکه، عین خوش، کنجانچمصالح آباد و هلیلان با حضور معاون اول ریاست جمهوری در دور دوم فعالیت دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسید.

اقدسی افزود: برنامه اجرایی فاز دوم این طرح در سطح ۹ هزار هکتار با برآورد چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در ابتدای سال آینده شروع خواهد شد که با بهره برداری کامل از این طرح علاوه بر ایجاد شغل پایدار برای ۱۲ هزار نفر، میزان تولید سالیانه محصولات کشاورزی استان بالغ بر ۱۸۰ هزار تن افزایش یافته و مبلغ هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد;ریال به درآمد سالیانه کشاورزان منطقه افزوده می شود.

وی با بیان اینکه دومین طرح بزرگ آبیاری نوین استان ایلام ۲ پروژه سامانه گرمسیری و مهار آبهای مرزی است، اظهار داشت: در قالب این طرح ها احداث شبکه های فرعی آبیاری نوین برای مناطق غرب و شمال غرب استان ایلام انجام می گیرد.

به گفته اقدسی عملیات اجرایی این طرح در اراضی حـــاشیه رودخانه های کنگیر، میمه، دویرج و نیز اراضی تحت پوشش سامانه گرمسیری در سطح ۳۰ هزار هکتار اجرا شده و در صورت تکمیل شبکه اصلی آبیاری سامانه گرمسیری توسط وزارت نیرو، فرآیند بهره برداری از کل مساحت طرح تکمیل می شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات هزینه شده در این طرح تاکنون بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال است یادآور شد در صورت اتمام این طرح، علاوه بر اشتغال زایی برای ۶ هزار نفر، افزایش سالیانه تولیدات کشاورزی به میزان ۹۰ هزار تن و ارتقاء درآمد بهره برداران را به میزان ۳۶۰ میلیارد تومان در سال به دنبال خواهد داشت.

اقدسی خاطرنشان کرد نکته قابل ذکر در خصوص طرح های احیای اراضی پایین دست سد کرخه، سامانه گرمسیری و مهار آبهای مرزی اینکه صفر تا صد این پروژه ها در دولت تدبیر و امید شکل گرفته و ایلام تنها استان کشور محسوب می شود که همزمان سه طرح ملی در نقاط مختلف آن در حال اجرا است.

وی گفت: طرح بعدی مرتبط با سیستم های نوین آبیاری، احداث سامانه های نوین آبیاری موسوم به سیستم های آبیاری تحت فشار است که این طرح از سال ۱۳۸۷ و با اختصاص اعتبارات بلاعوض رشد قابل توجهی داشته و تاکنون بالغ بر ۳۴ هزار هکتار از اراضی استان به این سیستم های مدرن تجهیز شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی ایلام یادآور شد: مبلغ سه هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح ها هزینه شده و با اجرای این سیستم ها علاوه بر بر افزایش راندمان آبیاری به میزان ۲۰ درصد، بالغ بر ۶۰ میلیون متر مکعب در مصرف سالیانه آب کشاورزی صرفه جویی می شود.