ادعای تولید آب معدنی آلوده توسط برند های متفاوت در کشور و فوت چندین نفر از هموطنان به واسطه مصرف آن، به صورت های مختلف و در بازه های زمانی و مکانی  متفاوت منتشر می شود، که سازمان ملی استاندارد ایران این موضوع را تکذیب می کند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از سازمان ملی استاندارد،در این راستا دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد: از مصرف کنندگان محصولات غذایی درخواست می شود ضمن دستیابی و پیگیری اخبار مرتبط با سلامت  از رسانه های معتبر و سایت سازمانهای متولی و  نظارتی از جمله سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، مطلع باشند که  تشخیص ارتباط بین مصرف یک نوع ماده غذایی و مسمومیت و مرگ ناشی از آن نیازمند بررسی موضوع از سوی سازمان متولی ، نمونه برداری از ماده غذایی مشکوک توسط آنها، آزمایش ماده غذایی از نظر میکروبی، شیمیایی و سم شناسی در آزمایشگاه های معتبر، تطابق یافته های آزمایشگاهی مواد غذایی با علایم بالینی بیمار قبل از فوت یا علایم کالبد شکافی بیمار بعد از فوت، درنهایت ارسال تمام مدارک و مستندات به دادگاه در حوزه مواد غذایی است. لذا انتشار اخبار از این دست در فضای مجازی بدون تایید موضوع توسط مراجع ذیصلاح کشور، فقط موجب تشویش اذهان عمومی و نگرانی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی می شود.

بنابراین گزارش، آب آشامیدنی ، آب معدنی ، انواع نوشابه گازدار مشمول مقررات اجرای اجباری استاندارد بوده و تولید، توزیع و عرضه این فراورده ها  بدون دارا بودن پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران ممنوع است. در استانداردهای ملی فراورده های مذکور ویژگی های مرتبط با کیفیت، ایمنی مواد غذایی ( حدود مجاز آلاینده ها) ، ویژگی های میکروبی، نحوه بسته بندی و برچسب گذاری این فراورده ها  بیان شده است .

لازم به ذکر است، سازمان ملی استاندارد ایران برای پایش و نظارت بر تولیدات واحد های تولیدی انواع آب و نوشابه گازدار دارای علامت استاندارد ، طبق رویه های جاری سالانه به صورت ادواری از محل تولید و مراکز عرضه و فروش این فراورده ها بازرسی و  نمونه برداری می نماید و نمونه های اخذ شده برای بررسی انطباق یا عدم انطباق با مفاد استانداردهای ملی مربوطه (کلیه ویژگی های فیزیکی ، شیمیایی، میکروبی و آلاینده های مواد غذایی ، بسته بندی ) توسط آزمایشگاههای مرجع و آزمایشگاههای همکار تایید صلاحیت شده سازمان استاندارد مورد آزمون قرار می گیرند .

روابط عمومی سازمان ملی استاندارد ایران اعلام می دارد، عموم هموطنان می توانند با ارسال کد ده مندرج در زیر علامت استاندارد روی بسته بندی محصولات به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ از اعتبار و اصالت کیفیت محصول اطلاع یابند.