معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: اتحادیه تعاونی روستایی تبریز دانه‌های روغنی محصول کلزا را ۹ درصد بیشتر از نرخ دولتی خریداری می‌کند.

به گزارش جارچی اخبار، علی رخ‌افروز روز جمعه در جمع خبرنگاران از  پیش‌بینی خرید تضمینی سه هزار و ۷۵۰ تن کلزا در استان خبر داد و افزود: به همت تعاون روستایی استان و برای نخستین‌بار، طی سال زراعی جاری قرارداد خرید توافقی دانه روغنی کلزا به میزان سه هزار تا چهار هزار تن بین اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستایی تبریز و یک شرکت خصوصی منعقد شده که طی آن این میزان محصول کلزا ۹ درصد بالاتر از نرخ خرید تضمینی دولت خریداری می‌شود.

وی اظهار داشت: طی سال زراعی جاری ۲ هزار و ۳۳۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا رفته است و اگر محصول موجود بر اثر عوامل سرمازدگی، تگرگ و آفت آسیب نبیند، با احتساب تولید میانگین ۱.۶ تن در هکتار، پیش‌بینی می‌شود حدود سه هزار و ۷۵۰ تن کلزا در استان به صورت تضمینی خریداری شود.

“رخ‌افروز” ادامه داد: علاوه بر خرید کلزا به قیمت بالاتر از خرید تضمینی دولت و به منظور حمایت از کشاورزان استان، تسهیلات دیگری در نظر گرفته شده که “تامین سرمایه در گردش برای تهیه نهاده‌های کشاورزی دوره داشت و قبل از برداشت” و “حداکثر تا ۴۰ درصد بهای محصول در مقاطع حین داشت و قبل از برداشت برای کشاورزان” از جمله آنهاست.

وی با بیان این‌که با هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، کلزاکاران استان با مراجعه به مراکز تعیین شده از سوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستایی تبریز از مزیت‌های این طرح بهره‌مند می‌شوند، اضافه کرد: قیمت خرید تضمینی این محصول به میزان ۵۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

“رخ‌افروز” بیان کرد: طی سال زراعی ۹۸-۹۷ نرخ خرید هر کیلوگرم دانه روغنی ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال و در سال زراعی ۹۸ – ۹۹ نیز ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال تعیین شده بود که این مبلغ در سال زراعی جاری ۱۱ هزار تومان تعیین شده است.