نخستین خانه محیط زیست شهرداری در هفته زمین پاک امروز ششم اردیبهشت ماه در سرای محله صادقیه با حضور مسئولان شهری تهران افتتاح شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این مراسم گفت: مسائل محیط زیستی فرصتی است تا حفظ و نگهداشت و ارتقا شاخص های سبز کلانشهر تهران به دغدغه مشترکی میان مدیریت شهری و شهروندان تبدیل شود.

محمد رضا جوادی یگانه اظهار داشت: اگر شهر مسئله و دغدغه مردم شود بی شک شاهد خواهیم بود که حساسیت نگهداشت پایتخت در میان مردم افزایش یابد تا شهر سالم تری داشته باشیم.

وی افزود: باید قطع یک درخت به دغدغه ای عمومی تبدیل شود تا از بروز آسیب های حوزه محیط زیست کاسته شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه هفته زمین پاک فرصتی برای پیوند خوردن شهروندان با کوچک ترین واحد مدیریت محلی از جمله سرای محله است، گفت: با این رویکرد اداره شهر به سمت تحقق شهر اجتماعی پیش می رود.

وی ادامه داد: مساله محیط زیست در مدیریت شهری سبب می‌شود که مردم را به شهرداری تهران پیوند بزند، ایجاد احساس مسئولیت پذیری مردم در حفظ و نگه داری از محیط زیست بسیار مهم و قابل توجه است.

خانه های محیط زیست در تمامی محلات پایتخت راه اندازی شود

در ادامه این مراسم، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: ایجاد خانه محیط زیست از جمله طرح های کوچک مقیاس محله ای است که به خوبی می تواند ارتباط بین شهروندان با شهرداری را به عنوان یک نهاد اجتماعی و در راستای اهداف محیط زیستی مدیریت شهری برقرار کند.

صدراعظم نوری افزود: بحث سرای محله بسیار مورد توجه است چون به عنوان سلول کوچکی در محله است که به راحتی می تواند با مردم ارتباط برقرار کرده، تعامل و تبادل داشته باشد و خدمات مناسب با نیازهای شهروندان ارائه دهد.

وی با بیان اینکه جای خانه محیط زیست در مجموعه سراهای محله خالی بود ابراز امیدواری کرد: با اقدام موثر و موفق، به سرعت در تمامی محلات شهر تهران، خانه های محیط زیست راه اندازی شود.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه، پایتخت به بیش از یک خانه محیط زیست در هر منطقه نیاز دارد. اظهار کرد: شرایطی فراهم شود تا حد امکان در هر محله بیش از یک خانه محیط زیست ایجاد شود.

صدراعظم نوری گفت: خانه های محیط زیست می توانند در جهت عملیاتی کردن پروژه های بزرگ اقدام کنند و معتقدم این خانه ها باید به مردم آموزش دهند، فرهنگسازی کنند و از مشارکت شهروندان جهت تحقق اهداف موردنظر بهره ببرند.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، یک تجربه موفق در این خصوص خانه های سلامت است که به صورت شبکه های مویرگی در سطح شهر تهران پراکنده شده اند و با همه مردم در ارتباط هستند. این گونه تجارب باید تکرار و توسعه یابد.

وی گفت: باید برنامه‌ریزی ها به گونه ای باشد که ارتباطات واقعی شکل بگیرد یعنی در محله فرد فرد مردم با خانه محیط زیست محله خود در تعامل باشد. در این زمینه شورای اسلامی شهر تهران نیز حمایت و همکاری تام دارد تا اینگونه اقدامات با سرعت بیشتری در سطح مناطق ٢٢گانه گسترش یابد.

افزایش مشارکت های مردمی در خانه های محیط زیست محلی تهران

در ادامه این مراسم، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: خانه های محیط زیست در کنار ساختار شورایاری ها در محلات، می توانند موجب  افزایش مشارکت شهروندان شوند.

سید آرش حسینی میلانی گفت: یکی از مهمترین بخش این طرح، تفکیک پسماند از مبدا است که جز با مشارکت شهروندان محقق نمی شود. به طوری که اگر در حال حاضر درصد تفکیک قابل قبول هشت درصد است، در افق طرح این میزان باید تا پنج برابر دیگر افزایش یابد.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه تهران شهری است با انواع بافت ها و خصوصیات مختلف شهری، تصریح کرد: برای تحقق اهداف محیط زیستی در پایتخت نقش خانه های محیط زیست بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه هر منطقه متناسب با شرایط جغرافیایی خود باید عمل کند، گفت: خانه محیط زیست محل مناسبی برای گفتمان و فعالیت های داوطلبانه خواهد بود. به طورمثال در خصوص جانوران موذی، میتوان با مشارکت مردم، سریعتر این مساله را ساماندهی کرد.

نقش کلیدی رفتارهای شهروندی بر بهبود و یا تخریب محیط زیست

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز با اشاره به نقش خانه های محیط زیست بر ارتقاء اثربخشی مشارکت شهروندان در موضوعات محیط زیستی خواستار تداوم حمایت اعضای شورای اسلامی شهر از توسعه و گسترش خانه های محیط زیست در سطح سرای محلات شد.

شینا انصاری افزود: کنشگری در عرصه حساس کنونی محیط‌زیست می‌تواند در صورت سازماندهی مناسب اقدامات، ارتقای سطح مطالبات و مشارکت‌های مردمی در عرصه حفاظت از محیط ‌زیست، هوشیاری در کنش‌های جمعی، اتکا به جریانات اصیل از جانب کنشگران محیط ‌زیست، امکان بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های موجود برای پرسشگری، بالا رفتن مداخلات در تصمیم‌گیری‌ها و اثربخشی فعالیت‌ها در پی داشته باشد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار افزود: نگاه به موضوعات محیط‌زیست شهری به عنوان یک موضوع اجتماعی و فرهنگی و فراهم آمدن فضایی برای مشارکت، حضور آگاهانه، داوطلبانه و موثر شهروندان در عرصه‌های مختلف همواره یکی از مهمترین اهداف مدیریت شهری هست و با توجه به نقش کلیدی رفتارهای شهروندی در بهبود یا تخریب محیط‌زیست، مشارکت داوطلبانه، آگاهانه و حداکثری شهروندان در بستری پایدار در ساختار محلات می‌تواند در بهبود وضعیت محیط زیست شهری و ارتقای توسعه پایدار کمک کند.

وی اظهار کرد: کانون‌های محیط زیست شهر تهران اقدامات تأثیرگذاری را در سال‌های اخیر به صورت داوطلبانه به مرحله اجرا در آوردند، ولی برای کارآمدی هر چه بیشتر، تقویت هویت و استقلال و افزایش اثربخشی آنها، فرآیند تدریجی تبدیل شدن کانون‌های محیط زیست محلات به خانه‌های محیط زیست در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم با تداوم حمایت شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری و توسعه و ارتقای فعالیت های محیط زیستی در خانه های محیط زیستی شاهد بهبود کیفیت محیط زیست و مهمتر از اون جلب مشارکت های مردمی در این حوزه باشیم.